Hans Oles dam prosjekt 2019

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Her har det grodd godt :) Frodig og fint. Dette har virkelig blitt en flott dam.

hans-ole

Betalende medlem
Her har det grodd godt :) Frodig og fint. Dette har virkelig blitt en flott dam.
takk for det begynner og komme seg jeg er så glad jeg valgte og lage dam med Stein og naturlige elementer fremfor en dam med sort synlig duk som alle anbefalte fiskene elsker og gå og beite på steina hele døgnet så de holder seg i aktivitet og nå begynner de og bli veldig tamme og et par tramp på plattingen og de kommer fra alle kanter og spiser av handa både gullfisk og Koi 👍 vis jeg er og holder på oppi dammen må jeg være forsiktig så jeg ikke tråkker på de for de er så nysjerige og skal følge med alt jeg gjør oppi der er litt artig så fort jeg flytter på noe eller planter en plante osv så kommer de og sjekker hva jeg har gjort en etter en

hans-ole

Betalende medlem
I dag ble det 2-3 timer med rydding og klipping av planter i dammen utrolig og det har grod siste ukene så nå er det bare og hove ut 2-3 bøter med pista flyte planter så kan alt få gro resten av sesongen ( håper jeg)

på irisene er det Store kapsler etter blomstring er det fra i de ? I så fall er Det enkelt og få nye planter av frøa? Eller bortkasta tid ?

Har og hatt et parti på den delen jeg bygde på dammen som ikke var ferdig manglet en Stein mur så nå når gullfisk nr 3 ble funnet tør på land der så fikk jeg endelig stabla Stein der og plantet 1,5 meter med bekke Veronica

ble 1,5 søppel sekk med planter/plante rester som går i søpla og har en 65 l murer balje full med planter jeg skal gi vekk og det værste er jo at det nesten ikke er synlig kunne sikkert tatt mye mere

de fine røde gladiolisene måtte og vike da 2 stk knak i vinden og de andre sto helt skjevt

når jeg var ferdig satt jeg meg i dammen og spiste vannmelon med fiska 👍 40-50 stk som ville ha så i dag har jeg fått fiske masasje helt utrolig og tamme de er blitt fanga mange med hendene uten at de ble stressa eller sprella ligger bare stille inne i hånd flata i vannet

et par bilder etter klipp er ikke alle planter som er like lett og klippe Og at de fremdeles ser bra ut

491B18E6-602D-444A-B36B-3462EB90A290.jpeg

CFB083B6-0CCB-4B54-A636-D9215D8913DE.jpeg

6516AEEA-11C5-472B-899E-1380F296FBB3.jpeg

42C15B13-578E-4235-B5A7-95A583727DC1.jpeg5DF66A50-35FD-4FBB-AF99-F3745F33CADC.jpeg

Sist redigert:

hans-ole

Betalende medlem
Dette blir vel kansje årets siste bilder med masse planter nå er det grod igjen igjen så fort jeg får kjøpt meg vadere så blir det og klippe og gjøre
klart til vinteren tenker og ta fisken in i slutten av måneden

Tatt ut 6 stk 20 l murer bøter med pistia Flyte planter og det er jo nesten ikke synlig blir mange søppel sekker med plante avfall i år fra dammen
Ser det ut til

A84056E5-4A61-4FA8-90D6-1C1C08ABC5C2.jpeg

77C7B6C9-4187-4CF4-82D3-94B17B52BC6C.jpeg

0A001F84-B9D3-4E0A-8C32-E731C16EFA01.jpeg

B53013E9-3BC2-4533-9C9D-A691D82CA752.jpeg

66250F4E-6BC3-455D-86D9-C9744643FE43.jpeg

E8D2A0A4-77E1-42EE-990C-C9BBA6EA7F84.jpeg

ED087B14-6946-4A06-8534-33DD887395B0.jpeg

CF0B3BE8-380A-417B-88EF-F141A68B5C65.jpeg

B0DD3146-DDB7-4A8A-86EB-AA3D3A350F83.jpeg

Noen som har noen billige vadere og anbefale
Lurte på fra jula eller Biltema el skal bare bruke de 2-3 ganger i året i damen ?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Vadere er for pyser, men må innrømme at jeg har et par selv 😂.
Flott at du deler bilder av planter ved og til dammen.
Du har fått en særdeles vakker plass i hagen .
Ser du har flytene pista. Ønsker du Azolla så er du velkommen til å luke litt her. Denne tåler heller ikke norsk hard vinter og må taes inn.
985F12A8-2ED7-4D18-8444-A1EEDBE76D5E.jpegFFE4578C-A46C-4A4D-A413-5A64E13BD367.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Vadere er for pyser, men må innrømme at jeg har et par selv 😂.
Flott at du deler bilder av planter ved og til dammen.
Du har fått en særdeles vakker plass i hagen .
Ser du har flytene pista. Ønsker du Azolla så er du velkommen til å luke litt her. Denne tåler heller ikke norsk hard vinter og må taes inn.
Vis vedlegget 13961Vis vedlegget 13962
Godt og se at det gror igjen hos andre og 😀 må innrømme at dammen har fått lite stell i sommer og fått Gro igjen mye mere en ønsket da jeg kun har hatt tid til og ha fokus på at fisk og vann har vært bra da jeg bytter tak og 2 vegger på huset som har stjelt al min fri tid siden uti juli og sikkert frem en måned til

Skulle gjerne vært en tur til dere på tropex men ser at tiden til det er vanskelig og få til så må nok ta en bestilling og få i posten ser det ut til 👍 så jeg ringer deg en dag da det er noen ting jeg ikke finner på nett siden

hans-ole

Betalende medlem
I morgen skal det hentes vadere på posten 👍 da er det bare og vente på pakke fra tropex så kan jeg begynne og vasse og fange fisk og klippe ned planter og rydde klart for vinteren 👍

kjedelig års tid som kommer nå glad jeg har fiska inne så jeg kan mate og følge med på de hadde aldri klart og gått fra de ute og ikke sett de på mange måneder på vinteren selvom jeg bare har billige vanlige fisk

vis tid og vær er tilstede så tenkte jeg og måle og ta bilder av fiska for og følge utviklinga da noen vokser veldig fort ( litt for fort) er fremdeles 10-11 grader i dammen så er ikke noe krise enda inne dammen er gjort rein og klar ihvertfall trur og jeg tar en del av gullfiska i et 720 lakvarium for og få ned belastninga litt i inne karet trur det blir trangt om plassen nå som mange begynner og bli litt størelse på

hans-ole

Betalende medlem
Da har jeg fått testet vaderne skjønner ikke hvorfor jeg ikke kjøpte det føre jeg bygde dam så behagelig og ha på og jobbe i og ikke kaldt i det hele tatt i kaldt vann 👍billig var det og 845kr med frakt på net på tilbud

ble bare en liten start på opprydding i plantene ryddet og klippet litt fjærna ca 120l pistia flyte planter til( tok like mye for ca 1 måned siden)
Ca 10 l Horn blad lot en del være igjen da de overlever i dammen og ca 20 l kryp fredløs og ca 30 l vann mynte og ca 40 l bekeveronica og en lett klipp av div annet så nå ser jeg fiska igjen 👍 så om ikke lengd klipper jeg ned det meste for vinteren må bare vente til ting visner litt og er av blomstret 👍

Hadde lite strøm på tlf så ble ikke mange bilder

en av velkomst komiteen67216B74-EB59-464F-ABF0-B4EBAC3456EA.jpeg

før rydding

975CDE86-8F1A-4D85-AC36-64FD533821E8.jpeg

etter rydding

80A0A161-163C-49D0-9100-8ADBB5268FA5.jpeg

F27DA905-8D28-4841-8311-F03AB0BE4EC0.jpeg

denne her var helt sort og farger mere og mere ut vil den ende opp helt orange eller sort og orange ? den er en av flere som har vokst veldig her ble kjøpt i fjord sommer da som de minste de selger på tropex den har blitt ca 30 + cm lengere en den var og jeg driver ikke med og få stor vekst fiska får mat 1-2 ganger om dagen og den er borte med en gang

Vedlegg

Sist redigert:

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ja det er på tide nå, spørs jo hvor i landet du bor. Men her på mine kanter kan det fort bli liggende litt is, og da er det særs lite trivelig å fange inn fisk.
Jeg fanget inn alle på fredag, skal prøve å få lagt ut litt bilder fra det snart :)

hans-ole

Betalende medlem
Ja det er på tide nå, spørs jo hvor i landet du bor. Men her på mine kanter kan det fort bli liggende litt is, og da er det særs lite trivelig å fange inn fisk.
Jeg fanget inn alle på fredag, skal prøve å få lagt ut litt bilder fra det snart :)
Jeg trur ikke jeg får noe is på dammen føre slutten av november eller uti desember men vil ikke vente så lenge med og fange de inn

hans-ole

Betalende medlem
Har tenkt litt på hvorfor fiska vokser så fort her da de får mat 2 ganger om dagen 4 fulle never med pellets til sammen om dagen og det er jo ikke mye på 17 Koi og 50+ gullfisk men min dam ef jo bare Stein og de går og beiter alger 24 timer i døgnet så det må vel være grunnen til at de fleste vokser fortere en jeg er komfortabel med ? Jeg syntes til og med gullfiska vokser fort

Topp