Hans Oles dam prosjekt 2019

hans-ole

Betalende medlem
Gleder meg til varmen kommer og plantene blomstrer 👍 skal litt mere vann i må bare få gjort ferdig kanten der jeg har bygd ut dammen i år det er ikke med på bildet der var det for mye rot hehe

Vis det er greit vær i morgen blir det nok en hel dag med arbeid på dammen så det kan nærme seg slutten

BC4781FF-786B-47E4-9EBE-ABF9B25EF481.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Hva mener dere disse 2 lokke endene jeg har i dammen er der i grunn bare til pynt men lurer på om de faktisk gjør en jobb med måker/skjærer/kråker har ikke vært en fugl i eller ved dammen noen gang bor intill skog og rett ved sjøen så er masse måker/skjærer/kråker her de flyr rett forbi tilfeldig eller kan lokke endene ha innvirkning ? Eller er det bare et tids spørsmål føre tyv fiske starter ?

ragnar

Betalende medlem
Vakkert !!!
vi har ei svær "lokkeugle" på damhuset. Det er hegrereir rett nedi elva her. De flyr over hos oss hver dag....

hans-ole

Betalende medlem
Var en tur til en kammeret i dag og mens jeg venta på han kjørte jeg en tur ut i et hyttefelt han eier og kikket og med en gang jeg svinger av over en liten bru som går over en bekk så 😍 ser jeg mase gul bekeblom og masse andre planter jeg ikke vett hva er enda

Så bå er det bare og ta turen med høye støvler og arbeidsklær og plukke litt planter en dag 👍 han har mange tusen mål og mange km med bekker og vann så dette må jeg sjekke ut og bare 20 min hjemmen fra masse fine stein med mose og stable Stein til murer var det og så blir nok noen turer

Og jeg som hadde gitt opp og finne bekkeblom her i nærheten har aldri sett det her på Sørlandet før ( selv om det sikkert er mange plasser )

hans-ole

Betalende medlem
Da er endelig nesten alle fiska kommet ut i dammen bare 5-10 gull fisk jeg jakter på som ikke vil la seg fange igjenn 👍

Ser det blir en sein natt holder på og rigge ned filter og pumpe osv for og flytte med ut bra Det er fint vær og grei temp ihvertfall

Men er litt bekymra har aldri hatt måker rundt dammen før i kveld så lurer på om det kommer til og mangle fisk i morgen nabo kattenn ble og litt for interessert så den fikk en bøtte vann over seg så den kommer forhåpentlig vis ikke tilbake i natt👍

hans-ole

Betalende medlem
Og de gikk rett på plantene selvfølgelig hehe 😡
Så nå har jeg heve ut 3 l med pista og da kom det med litt andemat så kansje dette holder de unna noen dager 👍

Tok og ut noen porsjoner med hornblad noen andre som bruker det i dammen her ? Det er en super plante som rar opp mye næring og super til og legge egg i ser veldig mange bruker den k dammer på andre siden av kloden og spesielt de som driver med avl den klarer seg fint i dam her i Norge ( ihvertfall på Sørlandet) synker til bund på høsten og kommer opp når vannet blir varmere på våren 👍

DB07A5EF-8C4F-4EAA-BEBA-9DC1157A803F.jpeg

AE94BB6E-412D-4438-95F6-B18CB1427963.jpeg

892BBF2A-4738-413C-A3BA-6F950C7D01D3.jpeg

767A6141-7620-469A-944B-49899B3B2F3C.jpeg

9ADE7639-FC52-449C-85AD-FA6CC8320B69.jpeg

FA6606D7-558D-49CE-A3EC-F5ED6B1C956A.jpeg

FA6606D7-558D-49CE-A3EC-F5ED6B1C956A.jpeg

E15B0C82-74A9-40E2-8CA6-51DC76BF93A0.jpeg

170A5FCC-C2C8-46E5-9735-581FB4474FC0.jpeg

F51E3718-9024-474D-9DA1-CC4FF6E92AB1.jpeg

582E1494-BF5D-49D6-B866-CFFE82C5CAC0.jpeg

807D1068-4D20-409D-918F-BFEE94D5E23C.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Endelig god varme i dammen 👍

B4202846-AB63-489A-B50C-C38743A92154.jpeg

Et nytt lite fossefall til 👍

64E535B5-5071-48D0-ABA9-973689AD2ACF.jpeg

De liker seg under det gamle fossefallet

B6266AD4-C276-4118-983D-9874364589BE.jpeg

Tømte den hjemmelaga skimmeren for første gang i dag utrolig mye planterester og alge rester så ser ut som den funker bra og lett og tønne. Fant en gullfisk oppi der og huff

Noen som har prøvd lotus i dammen den lille stunden det er varmet nok ?

2A42F3AD-8BB2-497F-8BB0-31973CAF575A.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
I dag har jeg fått limt masse rør /slanger og bend så nå håper jeg snart filter bua er oppe og går👍

Første gang jeg har hatt bruk for flytende maskering 👍alle lemmene er og tatt så da nærmer prosjektet seg ferdig DVs det er vel ikke helt sant har begynt på en ca 25 m lang forlengelse av stable Stein muren så jeg får litt hage langs innkjøringen og bort til dammen og kansje det blir en sump til etter hvert der

33F5CAC1-3DB3-48CB-873C-E7F1BAC920CF.jpeg

Også er jeg lei av og fylle vann kaner om dagene så må ha litt fart på det 50 mm rør med kran og 20 000l pumpe fra dammen på utsiden av filter bua ble litt klompette og stygt med så stor kran menn det får bare være 😀

25B09267-58F1-4AD4-9C14-3F2FF51AE9E0.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Målte vann verdier igjen i dag pH 7,5 og amoniak 0 , nitrit 0, nitrat så vit utslag langdt unna det lyseste merket på fargekarte så nesten 0
Sånn var det sist jeg målte og for ca 14 dager siden dette er utrolig

Kan jeg ha fått til et bra økosystem i dammen for siden i fjor har det gått 15 gullfisk i dammen tappa ned og rengjorte i april byttet da ca 90 % vann har ingen kjemikalier i dammen og i ca 3 -3,5 uke siden jeg satt ut fisken innen fra ble da satt ut 16-17 Koi og ca 35-40 gullfisk til teoretisk skulle dette krasja for lengst i vann kvalitet

Det rare er at jeg satt kun på et nytt ( ikke innkjørt og ingen filterguffe ) top clear 5000 for og få laget det nye lille fossefallet eller så er det kun en 8000l pumpe som sirkulerer vannet til den andre fossen åltså bortimot null filtrering sånn det er nå og vannet holder seg med bra verdier så langdt mater ca 3-4 dl pellets om dagen i 2 omganger under 10 000
Liter er dammen trur jeg

Kan det være bio filmen på alle steina som gjør en så bra job sammen med plantene ? For hele dammen min er jo i teorien et filter
Hva mener dere?

PS kommer orntlig filtrering er bare ikke ferdig med rør opplegget enda

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Alger og planter kan nok sørge for 0 i nitrat ja, men det kommer jo til et punkt hvor alger og døde planter også vil begynne å brytes ned.
Så for å holde dette må du nok luke litt i planter og fjerne alger etter hvert.

hans-ole

Betalende medlem
Alger og planter kan nok sørge for 0 i nitrat ja, men det kommer jo til et punkt hvor alger og døde planter også vil begynne å brytes ned.
Så for å holde dette må du nok luke litt i planter og fjerne alger etter hvert.
Er jo egentlig det at damnen i seg selv gjør filter jobben foreløpig jeg ble litt imponert av er jo nesten ikke filtrering på den enda og med en altfor stor fiskebestand i tilegg og forholdsvis klart fint vann begynner og se antydning til litt grønt nå så er vel på tidd og få klart rør opplegget til filter bua så uv og filter kan kan komme i gang

hans-ole

Betalende medlem
Holder på og lage deler til returvannet fra filter bua Ser at i USA pleier de og ta 50mm og redusere til 25 mm for og få bra trykk for sirkulasjon i dammen på retur vannet i dødsoner så driten ikke legger seg på bunn 25 mm De siste cm bare

Jeg har ikke deler til og gjøre det slik så jeg har varmet og klemt flate flere 50mm rør biter som jeg skal montere i en manifoil som blir ligende på bunn i den grønneste delen av dammen ( bak den Store steinen utenfor fossefallet)

Hva trur dere vil dette gjøre at det blir mere trykk ut på retur vannet så jeg får bedre sirkulasjon ?
Blir 5 stk slike i 50 mm pumpa er 20 000liter

62A5BB9D-81C6-4BB7-A938-ACBDA2A979E3.jpeg

E6D52F2C-2D6F-4701-A741-6E9486233A88.jpeg

638B6218-47C8-4A01-AF0C-7C6D1A3FBEA3.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Da er filter bua oppe og går og alt ser tett ut 👍
Så langdt får ta en sjekk når det blir lyst igjen😁

Det prosjektet med manifoil og de sammen trykte delene /dysene var ikke noe sukse 😡 når jeg fordelte vannet ut i så mange dyser så ble det ikke mye fart i de så reduserte til 2 dyser da ble deg greit med trykk så det ikke blir noen død soner i den enden av dammen ble for lite med bare fossefallet med 8000 l pumpe så nå kjører jeg fossefallet / sumpen med retur vannet fordelt med 2 dyser i bunn med 20000 l pumpa får se åssen det ef etter noen dager/uker om det må gjøres noe eller om det kan være slik

Så da er neste prosjekt et grovvfilter i pumpe kummen fra bunn drenet

22, 5 grader i dammen i dag trur jeg må lage noe form for skygge så de ikke blir solbrent hele gjengen

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
I stedet for slike munnstykker kunne du hatt et rør som er tett i enden, og boret en rekke med hull, slik at du skaper samme virkningen, og du får en jevn strøm i hele vannmassen.

hans-ole

Betalende medlem
I stedet for slike munnstykker kunne du hatt et rør som er tett i enden, og boret en rekke med hull, slik at du skaper samme virkningen, og du får en jevn strøm i hele vannmassen.
Har prøvd det og funka dårlig det og

Ser ut som det funker greit med 2 slike dyser fikk da en grei strøm i vannet rundt den store steinen som står på 40 cm dyp uten at overflata ble uklar så nå er det ikke. Noen død sone der slik det var før tester deg ut noen dager øre jeg gjemmer slanger og dyser bort under steina

Topp