Hagedamforeningen fra tidenes morgen

Øivind i Tropex

Well-Known Member
I Nympehaea bladet nr 18 som var hagedamforeningen sitt medlemsblad fra 80 og 90 tallet kan jeg lese en fin artikkel om Sanke.
Denne er skrevet av Roy Mathisen i 1993
Om jeg ikke tar helt feil var Roy og Bjørn Rildå de første Nordmennene som besøkte koibøndene i Japan i ca 1990
Bjørn har alltid hatt koi , men Roy har ikke vært aktiv i hobbyen på mange år. Nå siste året har jeg hatt mange besøk av Roy og tydelig at det frister å begynne igjen.5A272586-DCFC-4E18-B119-FE3DDC93F00A.jpeg3EEF0F7F-1DC2-4661-B75E-DEFD88F70DD8.jpegBAFE7DDC-7182-4028-87D5-EBA2D7E4EFF2.jpeg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Hyggelig om Roy kommer tilbake til hobbyen. Han var vel formann i noen år hvis jeg ikke husker helt galt.
Jeg besøkte han en gang, og hans daværende kone hadde en artig historie om Roy.
Da han var ung var ikke hage noe av interesse for han, men akvarieinteressert var han. Så når de kjøpte hus kunne Roy tenkt seg å asfaltert hele tomten og eventuelt male den grønn.
Men hvis han fikk lage dam så kunne kona få hage. Noen år senere kunne Roy det latinske navnet på alle plantene i hagen, og det var 3 dammer og koi yngel i alle beholdere som fantes :) De siste åra har han vel nærmest vært litt guru innen akvariereker hvis jeg ikke tar feil.

Topp