Jeg holder og på og planlegge ny dam og har og lyst til og ha sand i bunn jeg har testet dette ut i store akvarier over 4 år nå og sanden holder seg overraskende rein for møkk og planterester gullfiska og koien går og roter i sanden hele tiden så møkka blir virvlet opp og havner i filteret

og På disse åra er det og nesten ikke kommet sand inn i filtra samme sand er fremdeles urørt av meg i kara bortsett fra at jeg har rotta litt i den for og sjekke om den er mye dritt i på disse 4 åra noe det ikke er

og at eks sand vil skape et bedre økologisk liv i dammen og vil hjelpe på filtrering er jeg enig i men jeg trur og det kansje kan skape litt trøbbel på høst vinter når alle bakteriene dør ned pga kulda hva tenker du om det ?
også mener jeg det må være god sirkulasjon i hele dammen også på bunnen så alger og møkk ikke får festet seg ( store fisk vil jo og hjelpe til med den prosessen )
Jeg trur dette vil fungere bra så lenge man ikke har altfor mye fisk og driver med spreng foring for mye vekst osv
jeg kommer til og teste dette ut i en gullfisk dam til sommeren først for og få meg noen erfaringer med det spesielt angående alger resten er jeg ganske sikker på at fungerer
jeg ser for meg og bruke flere side dren i steden for bunndren plassert 10-15cm over bunnlaget