Hagedam Rødtvet

Eirik S A

Member
Hagedam Rødtvet
20cm
30-50 m3
Planen er å bruke sand og naturlignene steinstteing i og rundt dammen.
1.4 m dyp på det dypeste
0.2 m på det grunneste

Eksisterende betångsåle og støttemur gjennbrukes som fundament for filter, broer og filterhus.

Filter:
Leca 20cm skrått glasstak
kammer 1 børster renses ofte
kammer 2 børster renses mindre ofte
kammer 3 k1og 2stk rør pumper.
Avtrekk fra teknisk rom til filerkammer.
Tur retur vann 40mm pem
2 kurser el.
Justerbart overløp 32mm pem

Legger med noen bilder fra byggefasen.
Og noen når dammen er mer ferdig.

Hilsen
Eirik Solheim Aakhus

20230602_121424.jpg20230601_113839.jpg20230601_112904.jpg20230531_135406.jpg20230531_112359.jpg20230529_113452.jpgScreenshot_20230529_230039_Yahoo Mail.jpgScreenshot_20230525_112158_Yahoo Mail.jpg20230525_135319.jpg20230524_120628.jpg20230523_190814.jpgScreenshot_20230520_235720_Gallery.jpgScreenshot_20230520_213854_Gallery.jpgScreenshot_20230525_112158_Yahoo Mail.jpg

eidsvold1814

Well-Known Member
blir det bunndren osv ?satser på og kjøre på gamle måten med filter osv?hadde i allefall sørget for plass i et av filter kamrene til et trommelfilter hvis du får lyst på senere :)

Eirik S A

Member
Hei

Det blir duk inn mot filterhuset med 2-3 stk 110mm gjennomføringer inn til filter. 2 bunndren og skimmer rett ved filter som er dypeste del. Vannet pumpes tilbake til grunnere område via 2stk 110mm rør. Et av disse kan ha forgreninger for alternative uttak underveis. Rørene blir synlige ut av filterhus, men ligger bak murer i damen. Ingen av de kritiske delene som utjør det tekniske anlegget er lagt slik at noe må rives for utbedring. Alt av før vannrør ligger på våt side av membran.

Det er forsøkt å lage et analogt opplegg som ikke er for teknisk, eller konsumerer for mye energi og vann. Planen er kanskje å samle regnvann for vannskifter. Filteret er 100 cm bredt og 120 cm dypt. Så det er kanskje mulihet for trommelfilter eller lignende en gang i fremtiden.

Eirik

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Tror dette kan bli bra :) Liker at du prøver å holde det enkelt uten for mye leamikk som kan stoppe. Bakdelen er at det ikke er så lett å få krystallklart vann uten beads og trommelfilter.
Jeg har begge deler, men tror jeg på sikt vil gå over til minst mulig som kan stoppe og gå i stykker.
Mitt inntrykk er at hobbyen blir ikke bedre av måtte avbryte en ferie fordi et trommelfilter har kranglet det til. Og jo, hvis de har tenkt å stoppe gjør det alltid det på verst mulige tidspunkt.

Eirik S A

Member
Skal prøve å ikke ha for mange fisk. Maks ca 15 stk. Så blir man altid fristet til å kjøpe noen fler innimellom. En balanse mellom antall fisk og renseintervall og systemets buffer eller evne til å omsette noe av næringsstoffene er et alternativ til veldig mange koi og veldig mye filtrering. Min personlige mening er at vannet er en like viktig del av opplevelsen som fisken, og det ser unaturlig ut når det blir for mange fisk som kjemper om maten osv. Her slår jeg inn åpne dører selfølgelig.
Hobbyen har jo mange ulike innfallsvikler så det er det nok ulike tanker om...
Eirik

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Skal prøve å ikke ha for mange fisk. Maks ca 15 stk. Så blir man altid fristet til å kjøpe noen fler innimellom. En balanse mellom antall fisk og renseintervall og systemets buffer eller evne til å omsette noe av næringsstoffene er et alternativ til veldig mange koi og veldig mye filtrering. Min personlige mening er at vannet er en like viktig del av opplevelsen som fisken, og det ser unaturlig ut når det blir for mange fisk som kjemper om maten osv. Her slår jeg inn åpne dører selfølgelig.
Hobbyen har jo mange ulike innfallsvikler så det er det nok ulike tanker om...
Eirik
Ja mange meninger og mange måter å dyrke hobbyen på.
Tror din vinkling på sikt gir deg friskere fisker og et mer robust system, enn de som kjører maks antall fisker og maks vekst.
Men bra å ha noen fra hver "leier" :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Mitt i byen, kult 👍
Fint å se det bygges og planlegges. Det er halve moroa.
Jeg tror forøvrig ikke du klarer holde klart vann med bare børster i filter dessverre.
Det går når koiene er små, men dem vokser raskt og tror du må til med noe som stopper partiklene mer effektivt.
En rekke med matter eller liknende. Dette må fysisk vaskes , men fungerer best når dem er litt møkkete.

Forøvrig er tromler laget for Ferie.
Du kan stoppe foring noen dager i forveien, senke hastigheten på pumpe noe og kjøre dagens combi tromler utenom selve mekanisk rens mens du er på ferie.
Da fungerer Uv og bio delen mens trommelen står med bypass.

Eirik S A

Member
Hei
Som reserarch og underholdning så ser jeg en del videoer som folk lager om sine og andres anlegg. Har sett noen tusen videoer på tysk uten å være serlig god i tysk.
Overnevnte har dokumentert koianlegg, de har 6000 videoer, formatet er en video om dammen og en om filteret. De har mange eksempler på børstefilteranlegg.

Min personloge erfaring med liten dam over noen år er at vannet er klart, det kommer ikke svevealger men trådalger som ikke er noe hyggelig å plukke ut av børstene. En større dam vil sikkert ha sine egne utfordringer mtp filtrering, som ikke jeg ser før de dukker opp. Filteranlegget er lagt sånn at det kan renses fra stående posisjon, noe som gjør det mer ergonomisk en forrige filter hvor jeg bøyde forover og ned for å få tak i børster osv.
Har stort sett hatt en dag i uka hvor jeg pusler hjemme med forfallende oppgaver. Gjerne knyttet til rensing av filter osv.
Eirik
20230605_194024.jpg20230605_132650.jpg
20230605_132815.jpg

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Dette kaller jeg et skikkelig flott prosjekt :) Hvordan tenker du å løse isproblematikk mot huset? Blir det varmet for å unngå is, eller er det noe som motstår trykket fra isen mot grunnmur?

Eirik S A

Member
Det er fortsatt sommer.
Veggen er lagd av plasstøpt betong forbundet med plasstøpt etasjeskiller. Det er eps på utsiden av betong så kanskje den vil gi etter litt. Det blir spennende å se hva som skjer.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Ja hvis du har noe som gir seg litt er det jo gode muligheter for at det går bra. For ingenting som hindrer is i å utvide seg når det fryser. Så hvis det først er blitt 20cm is, og det fortsetter å krype nedover blir trykket sideveis enormt. Jeg hadde en stoppekran med 4mm messingvegger, og den ble stående i 5-6 minus et par døgn i lukket posisjon. Den sprakk skikkelig, som om den skulle vært laget tynn plast.
Hvis bunnen på motsatt side er skrå vil sidetrykket presse isen opp i den enden, men hvis begge sider er rette, vil isen trykke til noe gir seg. Eps vil gi seg, men det tåler ganske mye også, og det er en lang mur. Håper det går bra, og at du slipper ekstraarbeid i løpet av vinter/vår.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Dette blir jo knall bra 👍, syntes du har fått brettingen av gummi til veldig bra og litt finjustering når vannet heves så blir dette fint.
Vi går å venter på Børstene dine.

eidsvold1814

Well-Known Member
blir utrolig flott dette:)skulle du trenge japanmatter har jeg ubrukte liggende til halvparten av butikk pris:)

Topp