Hage dam

Anders.B

New Member
Hva tenker dere har det noe for seg å isolere mot muren i forhold til å holde varmen lengre med en varmekolbe mot høsten ? Eller er dette bare bortkastet. Tenker det er lettere for kulde å slå inn i muren kontra gjennom jorda ellers. Tips mottas gjerne :)
20200522_182438.jpg

Sist redigert:

hans-ole

Betalende medlem
Hvor mye det har og si i forhold til kulde vett ikke jeg men jeg lurer på åssen du har montert blokkene ? Hadde vært mere skeptisk til de nå det blir kaldt og is osv

eidsvold1814

Well-Known Member
personlig er jeg litt redd dette slipper i hjørnene dine uten armering mellom de forskjellige veggene dine,slipper det der,velter kanskje hele muren

Anders.B

New Member
personlig er jeg litt redd dette slipper i hjørnene dine uten armering mellom de forskjellige veggene dine,slipper det der,velter kanskje hele muren
Skjønner ikke hvorfor hjørnene skal slippe da et hjørne vil være det sterkeste punktet på hele muren. Langsiden derimot er jo mye svakere

hans-ole

Betalende medlem
Skjønner ikke hvorfor hjørnene skal slippe da et hjørne vil være det sterkeste punktet på hele muren. Langsiden derimot er jo mye svakere
Dette var grunnen til at jeg spurte om dette jeg er redd Eidsvoll har rett

Er blokkene fullt opp etter på utsiden ? Så de får noe ekstra støte der ?

Er redd isen vil sprenge muren håper jeg har feil selvfølgelig men jeg personlig ville laget en forskaling og støpt en kant med armering innvendig i dammen så er du helt sikker er ikke så mye jobb og gjøre nå føre du er kommet lenger dette er bare min anbefaling ville vært kjedelig om blokkene gir etter

eidsvold1814

Well-Known Member
sånn jeg tenker vil presset på langsiden din forgrene seg ut i hjørnene dine tror jeg da, :) forankringen til langsiden er jo i hjørnet,men vi får høre om andre her mener jeg er på jordet:)

hans-ole

Betalende medlem
Isen vil jo ikke sprenge ut vis det ikke er vann der ?
Ikke misforstå meg mener ikke å kritisere jobben du har gjort men ut fra det lille vi kunne se på det bildet så ser dammen ut til og være litt bra størelse på og at mye av dammen er over bake nivå da blir det ganske stor belastning på muren særlig om vinteren med is ville vært synd om det skulle gå galt etter så mye job

Har du tenkt og tørlegge den vær vinter?
Jeg mener det er dumt da fjærnet du al bio film/alger som gjør en dam sund og frisk og vil få mere problemer med og holde jevne vann verdier hver vår og tidlig sommer er min mening
Også mye arbeid og Evt ta ut og mellom lagre planter vis du skal ha det (noe du burde)

Men uansett lykke til med dam prosjektet håper du holder oss oppdatert i hele prosessen er bestandig gøy og følge med på Dam prosjekter 👍

Anders.B

New Member
enig i at det blir mye press på muren med 40cm med vann der. har att meg meg fagmann på murern så grunnarbeidet får at den skal stå skal være bra værtfall. planen var å tørr legge den ja da jeg trodde kanskje det var greit å få tømt den helt og rengjort til våren. men vis det ikke er bra så blir jeg selvfølgelig la være.
hadde lyst første vinteren å slippe vannet ned på jord nivået og legge et isolerende tak over og litt varme får å se hva slags temp jeg klarer å holde for eventuelt litt forsøk om fisk kan overleve der år fremover :)

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
For og i mot isolering kommer helt an på om man skal ha fiskene ute om vinteren eller man bruker heater/varme.
uansett lurt å isolere første 30cm og alt over mark.
velger man isolering av hele dammen forsvinner jordvarmen og man er helt avhengig av heater.
Bygge tak over dammen har man i tillegg isfri overflate og filter kan kjøres hele året.
Når det gjelder murkanten din støtter jeg bekymringene i innleggene over hvis steinene ikke er armert forankret.Da hadde jeg i hvert fall murt opp en skrå vegg med betong og armering + isolering i selve dammen fordi skråvegg mot ytterkant gjør at isen løfter seg isteden for å sprenge ut og muren vil tåle trykket.

Topp