Har selv brukt vanlige PP rør med muffer. Har fungert bra det siden jeg begynte med dam. Det man må gjøre er å få låst muffer og bend som ikke er nedgravd slik at de ikke har mulighet til å skli i fra hverandre. Sparer ganske mye kroner på dette kontra det å bruke PVC lime rør

.
På trykksida av pumpa(ene) så bruker man PVC limedeler. Og da helst i minimum 50mm dimensjon til en dam i denne str. Personlig vile jeg gått for 63mm til denne dammen. Men her igjen er det jo et kostnads spørsmål. Men det er egentlig ikke så store pris forskjellen på 50 og 63mm.
Jeg mener ja at du bør montere 2 bunndren med en gang. Dammen har så pass stor overflate/bunnflate at med 2 bunndren så vil du få mye bedre effekt for å holde dammen så ren som mulig for skit og avfall fra fisker og planter.
Og en annen ting du kanskje bør tenke på er å montere en overflate skimmer. Er ikke et must

. Men er skjekt å ha

. Og det holder overflaten rein og fin for pollen, løv og andre ting som legger seg på overflaten. Er også greit å få montert en slik nå med en gang. Er mye enklere det enn å ettermontere en slik etter at dammen er satt i drift.
Nå skal jeg ikke skremme deg for mye. Men det er greit å tenke gjennom slike ting nå som du ikke har kommet lenger i bygge prosessen. Og så er det jo et kostnads spørsmål og hvor stort budsjett man har som bestemmer hva man skal montere av utstyr etc.
Så du får ha fortsatt lykke til og hold oss gjerne oppdatert med bilder underveis i byggingen her på denne tråden.
Da har du mulighet til å få gode råd og veiledning underveis.
Bedre her inne enn på facebook

.
(Litt reklame der på slutten

.)