Hva er nytt

Hage dam

Anders.B

Member
Min dam er under bygging i helgen er første skuffetak tatt.
inbound7004691323071988434.jpg
Hvit ramme rundt skal det mures opp 60cm bredde 6.5 meter lengde 5 meter dybde 70 med og 50 opp total rundt 1.2meter

Blir bekk oppover bakken og en liten dam på toppen. Og beplantning rundt bekken.
Filter hus blir inni bakken bak dammen på høyre siden på bilde.
1 bunndren og 1 filter.

Neste steg nå blir få opp muren.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja dette ser jo ut til å bli et bra prosjekt 👍 .

Tipper du skal ha koi siden dammen blir såpass stor?
Hvis du skal ha det så ville jeg gått for 2 bunndren når du først er i gang. Og da med et rør hver inn til filterhuset.
Men det er jo en vurdering man må ta. Men er lettere å gjøre det med en gang nå enn senere hvis man finner ut at det kanskje blir nødvendig med ekstra filtrering for eksempel ved en senere anledning.

Var bare litt råd fra en som måtte ettermontere bunndren i en allerede anlagt dam. Som var i bruk i mange år føre jeg måtte gå til det skrittet.
For det ble mye ekstra jobb kan man si;):eek:. Som jeg hadde sluppet hvis det hadde blitt gjort med en gang.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ja støtter det med to bunndren hvis det er koidam på mer enn 30.000L som bygges.
Ser ut til å bli et fint prosjekt dette :) Håper du legger ut bilder og forklaring etterhvert som det går fremover :)

Anders.B

Member
dammen blir 15.000L så veit ikke om jeg trenger 2 bunndren ? bruker dere vanlige avløpsrør på bunndren eller bruker dere sånne pvc rør tropex selger ? ser at dem fleste avløpsrør er pp så den får man jo ikke limt

hans-ole

Betalende medlem
dammen blir 15.000L så veit ikke om jeg trenger 2 bunndren ? bruker dere vanlige avløpsrør på bunndren eller bruker dere sånne pvc rør tropex selger ? ser at dem fleste avløpsrør er pp så den får man jo ikke limt
Fint prosjekt 👍 jeg brukte vanlige avløps rør men hadde brukt lime rør for sikrets skyld skulle jeg gjort det om igjen men trur de fleste bare bruker avløps rør

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Har selv brukt vanlige PP rør med muffer. Har fungert bra det siden jeg begynte med dam. Det man må gjøre er å få låst muffer og bend som ikke er nedgravd slik at de ikke har mulighet til å skli i fra hverandre. Sparer ganske mye kroner på dette kontra det å bruke PVC lime rør ;) .

På trykksida av pumpa(ene) så bruker man PVC limedeler. Og da helst i minimum 50mm dimensjon til en dam i denne str. Personlig vile jeg gått for 63mm til denne dammen. Men her igjen er det jo et kostnads spørsmål. Men det er egentlig ikke så store pris forskjellen på 50 og 63mm.

Jeg mener ja at du bør montere 2 bunndren med en gang. Dammen har så pass stor overflate/bunnflate at med 2 bunndren så vil du få mye bedre effekt for å holde dammen så ren som mulig for skit og avfall fra fisker og planter.

Og en annen ting du kanskje bør tenke på er å montere en overflate skimmer. Er ikke et must :). Men er skjekt å ha;). Og det holder overflaten rein og fin for pollen, løv og andre ting som legger seg på overflaten. Er også greit å få montert en slik nå med en gang. Er mye enklere det enn å ettermontere en slik etter at dammen er satt i drift.

Nå skal jeg ikke skremme deg for mye. Men det er greit å tenke gjennom slike ting nå som du ikke har kommet lenger i bygge prosessen. Og så er det jo et kostnads spørsmål og hvor stort budsjett man har som bestemmer hva man skal montere av utstyr etc.

Så du får ha fortsatt lykke til og hold oss gjerne oppdatert med bilder underveis i byggingen her på denne tråden.
Da har du mulighet til å få gode råd og veiledning underveis.
Bedre her inne enn på facebook;).

(Litt reklame der på slutten:).)

Sist redigert:

Anders.B

Member
Har selv brukt vanlige PP rør med muffer. Har fungert bra det siden jeg begynte med dam. Det man må gjøre er å få låst muffer og bend som ikke er nedgravd slik at de ikke har mulighet til å skli i fra hverandre. Sparer ganske mye kroner på dette kontra det å bruke PVC lime rør ;) .

På trykksida av pumpa(ene) så bruker man PVC limedeler. Og da helst i minimum 50mm dimensjon til en dam i denne str. Personlig vile jeg gått for 63mm til denne dammen. Men her igjen er det jo et kostnads spørsmål. Men det er egentlig ikke så store pris forskjellen på 50 og 63mm.

Jeg mener ja at du bør montere 2 bunndren med en gang. Dammen har så pass stor overflate/bunnflate at med 2 bunndren så vil du få mye bedre effekt for å holde dammen så ren som mulig for skit og avfall fra fisker og planter.

Og en annen ting du kanskje bør tenke på er å montere en overflate skimmer. Er ikke et must :). Men er skjekt å ha;). Og det holder overflaten rein og fin for pollen, løv og andre ting som legger seg på overflaten. Er også greit å få montert en slik nå med en gang. Er mye enklere det enn å ettermontere en slik etter at dammen er satt i drift.

Nå skal jeg ikke skremme deg for mye. Men det er greit å tenke gjennom slike ting nå som du ikke har kommet lenger i bygge prosessen. Og så er det jo et kostnads spørsmål og hvor stort budsjett man har som bestemmer hva man skal montere av utstyr etc.

Så du får ha fortsatt lykke til og hold oss gjerne oppdatert med bilder underveis i byggingen her på denne tråden.
Da har du mulighet til å få gode råd og veiledning underveis.
Bedre her inne enn på facebook;).

(Litt reklame der på slutten:).)
takk for råd. tenkte selv og bruke pp rør men hvordan fester du bundrenet sammen med pprør ? har kjøpt inn overflate skimmer men da skal jeg handle inn til et bunndren til :)

ragnar

Betalende medlem
Kjør på, dette blir spennende å følge. Bruk en dag ekstra på planlegging, tegne og forklar for deg sjøl, bruk bypass på filter? tenk nødløsninger på alt...
Kan jeg spørre; Hvor i landet er dette? Lykke til!!

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
takk for råd. tenkte selv og bruke pp rør men hvordan fester du bundrenet sammen med pprør ? har kjøpt inn overflate skimmer men da skal jeg handle inn til et bunndren til :)
Her har jeg limt på en ca 30cm lang bit av et 110mm PVC limerør. Så har jeg brukt en vanlig muffe derfra og da PP rør videre hele veien inn til filtrene.
Gjør det samme på evt. ventiler man skal ha. Limer en 110mm rør bit som er lang nok slik at en PP muffe passer inn på hver side av ventilen(e).
Så du bør skaffe deg en bit med 110mm PVC lime rør også. Det du kan beregne på denne dammen som du trenger er PVC lime rørlengde til 2 bunndren og også da helst 2 110mm ventiler. Så 2 meter med slikt rør holder lenge til dette.

Anders.B

Member
har tatt og målt litt i dag har det noe for seg vis bunndrenene blir stående 1 meter unna hverandre ? Eller kan jeg klare meg med 1 da ?
20200512_215953.jpg
20200512_232706.jpg
her er sett ovenfra. En liten kulp på toppen renner rolig nedover med et lite fossefall og så renner videre ut i dammen. Hvor linjen er der hvor det skal mures opp :)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Bunndrenene behøver ikke å stå på samme nivå. Det ene kan stå på et grunnere parti og det andre blir plassert på det dypeste punktet i dammen.
Men det er viktig at hvert bunndren har hvert sitt rør helt inn til filter(ene).

Arne

Medlem av ledelsen
Plassering av bunndren og antall kommer ann på flere ting synes jeg. En ting som de fleste tar for lite hensyn til er strømningsforholdene i dammen.
En annen ting er hvor mye fisk man tenker seg, og dermed hvor mye vann man tenker at skal passere filtersystemet i timen.
Hvor mange koi tenker du å ha? Skal du ha koi foresten? Vet ikke om det er blitt spurt om? Jeg bare tok det som en selvfølge siden det nevnes flere bunndren :)

Anders.B

Member
Plassering av bunndren og antall kommer ann på flere ting synes jeg. En ting som de fleste tar for lite hensyn til er strømningsforholdene i dammen.
En annen ting er hvor mye fisk man tenker seg, og dermed hvor mye vann man tenker at skal passere filtersystemet i timen.
Hvor mange koi tenker du å ha? Skal du ha koi foresten? Vet ikke om det er blitt spurt om? Jeg bare tok det som en selvfølge siden det nevnes flere bunndren :)
Hei ja skal ha koi, tenker der fort kan bli 20 stykker med tiden. Som du nevner strømmingen, så legger jeg ved bilde der blått er hvor elven renner inn. Så ser du bunndren og Orange der jeg tenker skimmer. Lager og fall på bunnen mot bunndren20200514_092005.jpg

Torstein

Betalende medlem
Hei, kjekt å følge med. Vi la 1 bunndren og 1 skimmer 110mm, om det skulle gjøres om igjen hadde vi lagt 2 bunndren. 2x110 gir ca 20000 l pr time. Det er da nok til dam på 20000 l slik vi har tenkt. Dammsystemet vi har et på ca 30000l. Hos oss virker det fint, omskifting av vann ca 1t20 min.

Arne

Medlem av ledelsen
Hei, kjekt å følge med. Vi la 1 bunndren og 1 skimmer 110mm, om det skulle gjøres om igjen hadde vi lagt 2 bunndren. 2x110 gir ca 20000 l pr time. Det er da nok til dam på 20000 l slik vi har tenkt. Dammsystemet vi har et på ca 30000l. Hos oss virker det fint, omskifting av vann ca 1t20 min.
Hvor mye vann du kan sirkulere kommer jo ann på høydeforskjell på nivå i filter-dam, og hvor lange 110mm rørene er, og hvor mange bøyer røret gjør.
Tror det ikke bør være noe problem å kjøre 20.000L pr 110mm hvis det ikke er mange 90* bøyer og relativt korte rør.
Men velger man 2 bunndren her er man sikker, er mye verre å gjøre det om igjen. Så støtter 2 bunndren når du skal ha såpass med fisk.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Enig med mye som er skrivet over, vil bare legge til at et velfungerende bunndren krever mye flow( gjennomstrømning)og selvfølgelig plassert riktig med tanke på dypeste punkt og sirkulasjon i dammen. Tror jeg hadde valgt et bunndren med god flow kontra to bunndren hvis ikke du planlegger to sterke pumper, men det blir kanskje overkill på 15000 liters dam😊

Torstein

Betalende medlem
Hvor mye vann du kan sirkulere kommer jo ann på høydeforskjell på nivå i filter-dam, og hvor lange 110mm rørene er, og hvor mange bøyer røret gjør.
Tror det ikke bør være noe problem å kjøre 20.000L pr 110mm hvis det ikke er mange 90* bøyer og relativt korte rør.
Men velger man 2 bunndren her er man sikker, er mye verre å gjøre det om igjen. Så støtter 2 bunndren når du skal ha såpass med fisk.
Fikk info om at det er vanlig å beregne 10000 l/t på ett 110 rør, det er sikkert en forenkling. Så ja, det kan nok lett bli mer med lite bend og kort avstand
Vi har ett 90 bend, og god lengde, sikkert 10m og vi klarer vel 10000 l/t

Hos oss løfter vi vannet over 1 m, varierer ift høyde i innedam, derfor har vi 2x 25000 l pumper som vi kan justere farten på. Disse to er matet fra 2 bunndren i innedam.

Om jeg bygde igjen ville jeg planlagt 2 bunndren. Det Lars sier er også viktig, når vannet roterer vil dritten samle seg og det er et punkt å plassere ett bundren.

Topp