Gullfisk/ slørhale som har mistet finner og halen sin.....kan den overleve?

Siv

New Member
Jeg våknet i morges og oppdaget at finnene og halen på den ene slørhalefisken min var borte...Skjønner ikke hvordan dette har skjedd. Jeg kjøpte fisken i går.... Og den virket litt slapp ut da jeg kjøpte den, men jeg likte så godt fargene på den , og tenkte at den gjerne var frisk selvom. Jeg har aldri noe krangel eller biting på hveandre i akvariumet mitt. Har 9 andre fisker og de virker ikke ut til å ville angripe den. De lar den være. Hva kan ha skjedd? Noen som har peiling på slikt ,eller har opplevd slikt? Kan halen vokse ut igjen, og finnene? Jeg har nå isolert den i et grønnt nett oppi samme akvariumet, slik at de andre fiskene ikke kommer i kontakt med den. Den ligger og flyter opp ned i overflaten, men er helt i live. Jeg har ikke orket å avlive den / spyle den ned i toalettet, fordi jeg håper i det lengste at han kan bli helt frisk igjen.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ikke lett å svare noe sikkert på hva som har skjedd her. Er den helt borte? Jeg ville vel nesten tippe at den har fått sugd halen inn i en pumpe eller noe.
Det kan jo også være bakterier som har spist opp halen, men da vil den ikke leve lenge.
Faren er jo at de andre fiskene i såfall blir smittet. Det er nok et godt råd å ikke kjøpe fisk som virker slappe i butikken.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ser du har 9 andre "snille" fisk i akvariet.
Hva slag er dette ?
Jeg har sett f.eks ciklider som ser veloppdragne ut når lyset står på karet , men iløpet av natten slår di til.

Jeg tror ikke finnene råtner på 1 døgn i vann der andre fisk trive,s så jeg tror nok det er annen fisk eller som Arne nevner pumpa som har spist finnene på denne.

Kjøp aldri en slappfisk :cool:

bert

Well-Known Member
Kan være så enkelt som revir teritoiale fisk fra før sakte svømmende fisk lette offer, fjern fisk avliv mitt råd

Siv

New Member
Jeg har en koi oppi, og nå gikk den til angrep på de 8 andre slørhalene, krise.... Og jeg måtte ta koien i bøtte..... Så nå vet jeg hva som kan ha skjedd... huff, men vet ikke hvor jeg skal gjøre av koien nå... Fikk dårlig info av dyreforretningen da jeg kjøpte fisk, og fått en koi oppi et 110 liters akvarium.... og den er blitt ganske stor.....

Arne

Medlem av ledelsen
Synes det er litt rart at koien din kan ha spist opp finnene til en slørhale. Mitt råd er avliv eller gi bort slørhalene og kjøp noen ordentelige gullfisk med normale finner.
Mitt personlige syn er at slørhaler burde vært forbudt å avle på. Ikke ta dette som en kritikk til deg som har kjøpt disse, for det er absolutt ikke ment som noe kritikk til deg, men jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg mener det jeg gjør.
En slørhale klarer ikke å bevege seg normalt, og den ville ikke ha en sjanse til å overleve i naturen, da den er mye tregere enn sine naturlige slektninger. Mange av slørhalevariantene har så ekstreme finner at de må klippes for at fiskene skal overleve. De har også en defekt i ryggraden som gjør at de ikke kan bevege seg normalt. Derfor mener jeg vi ikke bør holde disse fiskene. Det finnes så mange fine varianter av gullfisk med normale haler at det bør holde.
Som sagt så skal du ikke ta dette som noe kritikk av deg, men mer som en kritikk til en kynisk industri som avler frem og selger slike fisker til kunder som umulig kan vite hvordan fiskene har det.

Vidar-Alexander

Active Member
Det er en tid siden du fikk råd om å kvitte deg med den koien på et annet forum. (nettakvariet). Ikke for å være stygg, men hadde du fulgt rådet så hadde du kansje sluppet dette. Er forøvrig enig med Arne i det han har skrevet over her. :)

krainer

Betalende medlem
Det er en tid siden du fikk råd om å kvitte deg med den koien på et annet forum. (nettakvariet). Ikke for å være stygg, men hadde du fulgt rådet så hadde du kansje sluppet dette. Er forøvrig enig med Arne i det han har skrevet over her. :)
er ikke alltid like enkelt å bare kvitte seg med dyr/fisk forde om det noen ganger hadde vært det lureste. Alltid lett å være etterpåklok, men vi håper i det lengste at det går bra. Og det som Arne skriver er jo helt rett. Noen eller ganske mange gjør hva som helst for penger. Dette gjelder ikke bare fisk, men også fugler og dyr og vi som kjøper er jo indirekte med på dette også

Vidar-Alexander

Active Member
Helt riktig det. Men vi må huske på at vi som kjøper dyr/fisk har faktisk like stort ansvar som den som selger, til å undersøke hvilke krav arten har, og legge til rette for dette. Her slurves det desverre stooort innen vår hobby, da mange mener at vi driver jo "bare med fisk"... Men nå sporer vi helt av. Dette kan bli en lang debatt, men tror nok de fleste her inne er enige. Håper hun finner et nytt hjem til koien, og at ting ordner seg, så hun fortsatt kan få glede av hobbyen. :)

eidsvold1814

Well-Known Member
ja vi får håpe Siv finner et nytt hjem til koien og fortsetter med hobbyen, generelt så er vel koien en veldig lite aggresiv fisk er mitt inntrykk siden små på fisk på 10cm går fint sammen med de på 50cm:)i tilegg så har jeg faktisk hatt et par slørhaler gående sammen med de både i vinterlagringen og utedammen uten at de ble mobbet:)hendte de fikk litt røff behandling når det ble matet men;) i dette tilfellet er kanskje stress en utløsende faktor for koiens oppførsel???

Siv

New Member
Enig med deg som sier at slørhale er en deformert fisk... Jeg var veldig sjarmert av de skapningene til å begynne med, men nå synes jeg faktisk at den ikke er noe fascinerende med tanke på at jeg mener at det faktisk er en fisk som ikke har det helt topp pga kroppen. De har en kropp som gjør at de ikke får svømme skikkelig..... utstående øyne og oppblåste mager som er så trill runde at det ser ubehagelig ut. Har nå lest litt om det, og burde tenkt mer over dette før jeg kjøpte fisken. På nettet står det at slørhalene er genmanipulerte på en måte..... så uff.... Jeg angrer på at jeg ikke gikk for plattyer og guppyer istedet, de ville være mer passende for en slik akvariumsstørrelse også.

Koien skulle jeg tatt utav før. Jeg har hatt den i en bøtte siden jeg oppdaget at det var den som vil ta fiskene. Hvis jeg bare tar den oppi karet så er den etter alle med en gang og nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal løse problemet. Koien får vel lite oksygen i en bøtte......... Så det haster med å finne et sted den kan bo. Noen sier spyl den bare i do, men det vil jeg ihvertfall ikke gjøre.
Jeg vil prøve å få gitt bort både slørhalene og koien. Men først og fremst koien som er et stort problem nå. Den er også blitt veldig stor, er skikkelig sprelsk og jeg måtte legge noe oppå bøtten for ellers hopper den utav.... Den virker veldig sprek ut.

Arne

Medlem av ledelsen
Hvis noen bor i nærheten av deg så ordner nok dette seg, jeg bor nok litt langt unna. Ellers kunne jeg nok funnet et godt hjem til den på østlandet..

Siv

New Member
Ja , nå tenkte jeg å prøve nå i ettermiddag å få levert koien tilbake til butikken der jeg kjøpte den... Får håpe de tar imot den.

Jeg har hatt den i bøtte i hele natt, og nå byttet jeg litt om... tok slørhalene i bøtte og koien i akvariumet litt pga jeg er redd for det med oksygenet i vannet og hvor mye hver enkelt sort tåler. Vet at mange slørhaler lever i boller uten oksygen, men det er vel heller ikke bra.

Det første den gjør hvis den er i lag med de andre er å svømme etter og angripe, dette skjer med en gang de er i lag. Dette har aldri skjedd før den nye slørhalen kom oppi karet på lørdag. Før det fungerte alt fint der oppi. Men koien blir bare større og større. Den er kjempestor og en veldig fin fisk å se på. Virker sprek ut og slår saltoer i vannet, veldig fascinerende å se på. Men jeg håper nå at butikken kan ta den inn. Hvis ikke får jeg prøve å finne en ny eier til den :)

Slørhalene håper jeg at jeg kan skaffe nye eiere til, slik at jeg kan gå for mindre fisk for det passer nok best til et 110 liters kar tenker jeg.

Topp