Hva er nytt

Grønt er skjønt

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Det er blitt høst, og plantene begynner å bli litt på hell.
Selv i vinterhagen har plantene begynt å vise tegn til at det er høst.
Lenger opp i tråden her har jeg lagt ut bilder av en krukke med vannliljer og pistia.
Som jeg skrev, har jeg trodd at disse kjempepistiane vi ser bilder av fra tid til annen er en annen art enn de vi har i våre akvarier.
Vel, de små jeg plantet ut i sommer har hvertfall vokst bra :cool:
pistia.jpeg
Akvarieversjon jeg får i mine akvarier til venstre, og den som har stått i vinterhagen til høyre :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
En plante jeg ikke ser i handelen lenger er denne. Kjempesoleie (Ranunculus lingua)
Den er sjelden og sterkt truet i Norge, og mine planter stammer fra en dam jeg besøkte for maange år siden. Da visste jeg ikke hva den het, eller at den var sjelden.
Jeg tenker det er bra å holde denne arten i dammen, så kanskje vi er med å bevare den. Den vokser på dyp fra 0 til 50cm, og antagelig dypere.
Det er ikke noe problem å holde den, og hos meg må den lukes for ikke å ta over helt.
Hvis den plantes dypt som liten danner den en undervannsform som ligner på planter i Cryptocoryneslekten.

EVis vedlegget 14701
Denne sto på liste over importforbud i 2019/2020 sammen med vanlig soleie. Men har googlet litt og fant ikke noe om denne nå .
Snakket med Direktoratet for naturforvaltning angående forbudsliste i fjord og det ble nevnt at det kunne komme endringer.
Noen som finner en oppdatert liste ?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det er blitt høst, og plantene begynner å bli litt på hell.
Selv i vinterhagen har plantene begynt å vise tegn til at det er høst.
Lenger opp i tråden her har jeg lagt ut bilder av en krukke med vannliljer og pistia.
Som jeg skrev, har jeg trodd at disse kjempepistiane vi ser bilder av fra tid til annen er en annen art enn de vi har i våre akvarier.
Vel, de små jeg plantet ut i sommer har hvertfall vokst bra :cool:
Vis vedlegget 14898
Akvarieversjon jeg får i mine akvarier til venstre, og den som har stått i vinterhagen til høyre :)
Ja dette var heftig vekstforskjell . Har du forsømt akvariefisken i sommer 🤣

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg prøver å finne litt ut om denne kjempesoleien nå, den er jo fredet og truet i Norge, så hvorfor den skal være forbudt å importere virker jo litt rart. Det står at den er herdig til H3 i Norge, men hos meg tar den helt overhånd hvis den ikke lukes, og har vært i dammen i over 20 år, så virker litt merkelig.
Og ja akvariefiskene mine forsømmes hver sommer :) Det er tradisjon å la akvariene skure og gå litt om sommeren, og så får de litt mer stell nå og utover vinteren :)

Arne

Medlem av ledelsen
Etter å ha sjekket litt rundt og lest litt, så den er ikke forbudt nå. Men slekningen R. aquatilis må det søkes om.

Arne

Medlem av ledelsen
Denne sto på liste over importforbud i 2019/2020 sammen med vanlig soleie. Men har googlet litt og fant ikke noe om denne nå .
Snakket med Direktoratet for naturforvaltning angående forbudsliste i fjord og det ble nevnt at det kunne komme endringer.
Noen som finner en oppdatert liste ?
Forskrift om fremmede organismer - Lovdata

Dette er en liste over hva som er forbudt, eller krever søknad så vidt jeg kan se :)

Topp