Grønt er skjønt

hans-ole

Betalende medlem
Fikk noen hosta til jeg og i går var bare så vit Ford transiten var stor nok til og kjøre de hjem 😂

EA04FED3-3B62-4676-BA62-335869BE5993.jpeg

9DBC6F5E-66C2-451A-96E9-6B09FC7F7F26.jpeg

7EF21F60-BEC5-4144-B4C8-5799BA23FFB2.jpeg

69CA0AD5-44DA-45AD-B318-BBEFCAD6AC4D.jpeg

BC3D75E0-ECDE-4763-B378-1DD42C094A04.jpeg

Har 6 forskjellige andre typer hosta fra før
Så da ble det 9 forskjellige nå da er det vel bare 30-40 forskjellige til og kjøpe 😂

Noen som vett hvor mange forskjellige det finnes ?

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Det er sagt at det finns over 1000 varianter, i salg ca 200 ulike typer/hybrider.
Jeg mente hadde lest at var over 8000 forskjellige. Men det er helt sikker et par tusen typer som er enten helt umulig å få tak i for de er for sjeldne. Og noen har nok forsvunnet helt, død ut..

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Veksten på noen planter kan være ganske enorm. I vinterhagen hvor temperaturen er høyere enn ute viser det seg spesielt godt.
Jeg kjøpte en vannlilje i vår, som skulle være Escarboucle (mørk rød).
Med litt god temp og god jord blomstret den nå, ca en måned etter innkjøp.. Og du verden så flott og hvit denne var.
Nå er det sikkert lett å bli sur på butikken som selger en plante som viser seg å være feil type, men her tror jeg faktisk det er kundene jeg skal skylde på.
Og jeg må nesten få blåse ut litt frustrasjon.. Hva er det med folk??
Escarboucle koster vel ca en hundrelapp mer enn det Alba gjør.. Og da bytter folk lapp for å spare den hundrelappen... Erre mulig??

Uansett, her er et bilde fra 5 juni, og to fra 24 dager senere :)
Legg og merke til Pistian, som har fyllt opp og gått fra akvarieversjon med flate blader til den opprette salatformen den fårv ed bedre kår.
14x.jpg12x.jpg13x.jpg

Arne

Medlem av ledelsen
En plante jeg ikke ser i handelen lenger er denne. Kjempesoleie (Ranunculus lingua)
Den er sjelden og sterkt truet i Norge, og mine planter stammer fra en dam jeg besøkte for maange år siden. Da visste jeg ikke hva den het, eller at den var sjelden.
Jeg tenker det er bra å holde denne arten i dammen, så kanskje vi er med å bevare den. Den vokser på dyp fra 0 til 50cm, og antagelig dypere.
Det er ikke noe problem å holde den, og hos meg må den lukes for ikke å ta over helt.
Hvis den plantes dypt som liten danner den en undervannsform som ligner på planter i Cryptocoryneslekten.

Ekjsol.jpg

Arne

Medlem av ledelsen
Må nesten legge inn et oppfølgingsbilde før luking.
Se gjerne bildet fra før i sommer, og se hvor ekstremt bra det vokser i en bekk. Det fores mye i varmen og vannet har nok bra med næring, og de sees på veksten :)

1y.jpg
Det er en bekk under her, man hører den i alle fall :)
2y.jpg
Det er trangt om saligheta blant plantene.

hans-ole

Betalende medlem
En plante jeg ikke ser i handelen lenger er denne. Kjempesoleie (Ranunculus lingua)
Den er sjelden og sterkt truet i Norge, og mine planter stammer fra en dam jeg besøkte for maange år siden. Da visste jeg ikke hva den het, eller at den var sjelden.
Jeg tenker det er bra å holde denne arten i dammen, så kanskje vi er med å bevare den. Den vokser på dyp fra 0 til 50cm, og antagelig dypere.
Det er ikke noe problem å holde den, og hos meg må den lukes for ikke å ta over helt.
Hvis den plantes dypt som liten danner den en undervannsform som ligner på planter i Cryptocoryneslekten.

EVis vedlegget 14701
Obs denne plukket vi i et vann i Arendal samt noe
Kala og div annet på lørdag. Men viste ikke hva det var så takk for info nå vett vi navnet på den 👍 var en del av den der

Kala som vokser vilt her i Norge er det flere farger på blomstene her i Norge ? Bare ser de finnes i mange farger på Google

Arne

Medlem av ledelsen
I Norge er det kun en art i slekten myrkongle så vist jeg vet, og det er denne hvite. Den amerikanske slektningene skunk-kala er gul.

Gullfisken

Member
Begynner å gro seg til her også nå. Fruen som har planta det meste her så jeg har ingen aning om hva de heter. Liker spesielt den som har brune blader og gule blomster som sprer seg ut over kantsten i lille dammen. Og mye fine stenbedd-planter.

Vedlegg

hans-ole

Betalende medlem
Begynner å gro seg til her også nå. Fruen som har planta det meste her så jeg har ingen aning om hva de heter. Liker spesielt den som har brune blader og gule blomster som sprer seg ut over kantsten i lille dammen. Og mye fine stenbedd-planter.
Dette ble veldig bra 👍 rett og slett kjempe fint her har fruen gjort en bra jobb 👍

Topp