Grønt er skjønt

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Tror vinteren som var nå var spesiell tøff for mange planter.
Jeg fikk et tips som har gjort at min viftelønn har overlevd, og det er å plante den i litt god, men ikke kompakt jord, litt opphøyd hvis jorden kan bli litt tett/bløt på høsten og vinteren.
Og etter det har jeg lagt merke til at de som får til planter i mitt nabolag, som dør hos meg gjerne bor i sørvende hellinger med berggrunn.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Grønt er vel 50% av hobbyen for meg personlig.
Her er noen bilder fra i går, med litt tekst under:

bekk.jpg
Bekk er for meg både nytte og kos. Lyden av sildrende vann er ro for sjelen :) Og plantene her suger opp litt nitrat i løpet av en sommer.
Her er det myrkongle, to typer Iris, dunkjevle og pil.

myrkongle.jpg
Myrkongle er en fin sumplante, som ser ut som om dn stammer fra Amazonas, men den er norsk.
iris.jpg
Snart blomstrer irisen langs kanten, hvis ikke koien klarer å ødelegge alt med sin voldsomme lek.
viftelø.jpg
Hengeviftelønnen som merkelig nok har overlevd mange år.

Sist redigert:

bert

Well-Known Member
Det viktigste med japansk lønn er plassering ifht vår sol. De må ikke starte vekst før tilgang til vann, dvs telen har gått. Jeg har nå 13 stk på Hamar alle taktisk plassert. De 3 siste i bakken en i fjor alle over elevde til tross for en lang kulde periode på Hamar.

hans-ole

Betalende medlem
Jeg planter disse med sandholdig jord for god drenering rundt stamme og røtter så her trur jeg det er vind/trekk og frost som har tatt den[/QUOTE]

Gullfisken

Member
Grønt er vel 50% av hobbyen for meg personlig.
Her er noen bilder fra i går, med litt tekst under:

Vis vedlegget 14633
Bekk er for meg både nytte og kos. Lyden av sildrende vann er ro for sjelen :) Og plantene her suger opp litt nitrat i løpet av en sommer.
Her er det myrkongle, to typer Iris, dunkjevle og pil.

Vis vedlegget 14635
Myrkongle er en fin sumplante, som ser ut til å stamme fra Amazonas, men trives godt her.
Vis vedlegget 14634
Snart blomstrer irisen langs kanten, hvis ikke koien klarer å ødelegge alt med sin voldsomme lek.
Vis vedlegget 14636
Hengeviftelønnen som merkelig nok har overlevd mange år.
Kjempefin dam og beplantning! Myrkongle er notert :)

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
EEB80C5F-801E-4860-96AD-235B68C1A8B9.jpeg
dette er en furu😜

EEE08E9D-2664-48BB-BE9C-8BA7CA892A44.jpeg
Dette er en Alunrot som har forvillet seg i en steinsprekk.
7A993F8A-17E2-4A3F-807B-4AE8459E0905.jpeg
Bekkeveronika denne sumpplante klarer du ikke bli kvitt😂 meget voksevillig.

Topp