Hva er nytt

Glassfiberdam på fjell

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
I vinter prøvde å ha slag isolasjon rund nedre del av stammen og roten, masse halm. Ofte nå for tiden så har jo ikke vinter med så mye snø. Det kom ingenting etter jul her. Men halmen holder også på fuktigheten så vet ikke om det var så bra heller..

Torstein

Betalende medlem
I vinter prøvde å ha slag isolasjon rund nedre del av stammen og roten, masse halm. Ofte nå for tiden så har jo ikke vinter med så mye snø. Det kom ingenting etter jul her. Men halmen holder også på fuktigheten så vet ikke om det var så bra heller..
Vi la selv reg varmekabler, var ikke behov i år. Brukte en jeg hadde liggende, på vel 20 m...

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Tempel tre skal tåle ned mot minus 27g problemet er nok våren hvor sola starter treet før rotsystemet er frost fritt, da brenner de opp/tørker mitt ene har stått i 12 år står i full skygge. Telen går før våren/ varmen tar tak her, vokser ikke men får fine grønne blad hvert år. Dette er opp stammede tre med krone. Vår og vind er også dårlige kombinasjoner. forslag plant på våren legg sjela i godt grunn arbeid lag styrofoam kasse de første åra til røttene har satt seg, ikke ta den av for tidlig så er mye gjort. 🐟 👍
Jeg tror også det er våren som er problemet, slik du beskriver det. Med styrofoam kasse mener du da en slik kasse rundt hele treet, men ikke mot jorden?

bert

Well-Known Member
Åpen i bunn som du trer oppå treet, treet blir skjermet mot kulde, vind og slipper direkte sol lys om våren.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Heter planten bak deg monnera eller noe lignende?
Furua ser ut til å bli kul, men tåler nok å beskjæres hardere.
Var på et Niwaki/bonsaikurs, og det første kursholderen sa er at man ikke må være redd for å klippe :)

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Heter planten bak deg monnera eller noe lignende?
Furua ser ut til å bli kul, men tåler nok å beskjæres hardere.
Var på et Niwaki/bonsaikurs, og det første kursholderen sa er at man ikke må være redd for å klippe :)
Planten heter Pestrot og den er meget voksevillig og sprer seg som navnet tilsier 😜 I motsetning til hosta så elsker snegler å spise den, men når det blir flertall av pestroten så får man hele blader som blir store👍
skal beskjære hardere med furutret som du rådfører Arne niwaki kurs trenger jeg, så bare kom en tur 😃

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg er helt nybegynner på Niwaki og bonsai desverre Lars, og har ikke hatt tid til å praktisere noe særlig enda.
Men har sett noen gode youtube filmer. Skal se om jeg finner igjen noen av de bare jeg kommer til min vanlige pc.

hans-ole

Betalende medlem
Litt fra amfibiedammen her har det ynglet både frosk og salamandere.
Må si jeg digger dette, da det var her interessen med dam startet, en liten rakkar som kom dagelig hjem plumpet til min mors store fortvilelse 😂
Vis vedlegget 13726Vis vedlegget 13725Vis vedlegget 13724
Har du noe filtrering på denne dammen ?
Uv? Eller er det bekken og dammen i seg sjøl som er filteret Her ?
Åssen har plante vekst vært her uten fiske bæsj til næring? Tilsetter du plante næring ?

Arne

Medlem av ledelsen
Artig å se biler fra amfibiedammen din Lars, ja det var flere som hadde litt fortvilte foreldre :) Moren min synes det var litt kjedelig å møte en kreps på stua inntullet i støv som den hadde samlet på sin vei bak et kjøleskap.
En aldri så liten maurtue på rommet synes hun heller ikke så mye om.
Har du fått den store salamanderen i dammen din også? Jeg så et eksemplar av den store i går, ikke langt fra deg :) Men det er første gang jeg ser den i levende live. Den er dessverre helt borte fra området rundt oss.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Har du noe filtrering på denne dammen ?
Uv? Eller er det bekken og dammen i seg sjøl som er filteret Her ?
Åssen har plante vekst vært her uten fiske bæsj til næring? Tilsetter du plante næring ?
Hei
Her er det kun bekken som fungerer som filter, har brukt noen gjødselkuler i vannliljeroten ellers vokser planter av seg selv bra uten fisk👍

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Artig å se biler fra amfibiedammen din Lars, ja det var flere som hadde litt fortvilte foreldre :) Moren min synes det var litt kjedelig å møte en kreps på stua inntullet i støv som den hadde samlet på sin vei bak et kjøleskap.
En aldri så liten maurtue på rommet synes hun heller ikke så mye om.
Har du fått den store salamanderen i dammen din også? Jeg så et eksemplar av den store i går, ikke langt fra deg :) Men det er første gang jeg ser den i levende live. Den er dessverre helt borte fra området rundt oss.
Hehe ligger i blodet på oss😂
Den store salamanderen har jeg dessverre ikke kommer over.

Anneke Osborg

Administrator
Medlem av ledelsen
Det er bonsai kurs på Foss Hageland i/på Røyken- jeg har hatt lyst til å dra dit lenge- har snakket med han som holder det flere ganger og han er ALL INN. Om det er flere som har lyst hadde det vært en hyggelig aktivitet å gjøre sammen. Aner ikke noe om hva det koster eller når det er - men det kan vi finne ut om noen vil

Hei da har jeg lest gjennom hele tråden i dag 🤗 tipp topp 👍💪🤠. Meget bra.
Driver å skal renovere min dam den er støpt med EPDM duk innvendig som skal fjernes.
Har spinndrifter bunndren.
Hvordan løste du det med glassfiber i overgang til bunndren flens? Utifra bildene så klarte jeg ikke å se at du brukte den låseringen med skruer ?

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Hei da har jeg lest gjennom hele tråden i dag 🤗 tipp topp 👍💪🤠. Meget bra.
Driver å skal renovere min dam den er støpt med EPDM duk innvendig som skal fjernes.
Har spinndrifter bunndren.
Hvordan løste du det med glassfiber i overgang til bunndren flens? Utifra bildene så klarte jeg ikke å se at du brukte den låseringen med skruer ?
Jeg brukte ikke låsring bare pusse lett med sandpapir og støpe med glassfiber over kanten👍

Siste bilde fra prosjektet i år... Her er siste lag av top coat rullet ut! Fremgangsmåten jeg har gjort her var først å vaske hele dammen med aceton slik at polyesteren ble litt kleberig deretter rulle ett strøk med gealcoate(polyester med farve). Så tilslutt neste dag, siste strøk med top coat (innblandet med 4% voks i gealcoate)
Mulig bildet blir litt dårlig:eek:
Hei har du en link til den malingen/top coat og voks ? Er top coat og gealcoate det samme? Mye spm. her 😅 det som jeg skal bruke det til er innvendig i en glassfiber kar jeg skal renovere .

Topp