Vi la selv reg varmekabler, var ikke behov i år. Brukte en jeg hadde liggende, på vel 20 m...I vinter prøvde å ha slag isolasjon rund nedre del av stammen og roten, masse halm. Ofte nå for tiden så har jo ikke vinter med så mye snø. Det kom ingenting etter jul her. Men halmen holder også på fuktigheten så vet ikke om det var så bra heller..
Jeg tror også det er våren som er problemet, slik du beskriver det. Med styrofoam kasse mener du da en slik kasse rundt hele treet, men ikke mot jorden?Tempel tre skal tåle ned mot minus 27g problemet er nok våren hvor sola starter treet før rotsystemet er frost fritt, da brenner de opp/tørker mitt ene har stått i 12 år står i full skygge. Telen går før våren/ varmen tar tak her, vokser ikke men får fine grønne blad hvert år. Dette er opp stammede tre med krone. Vår og vind er også dårlige kombinasjoner. forslag plant på våren legg sjela i godt grunn arbeid lag styrofoam kasse de første åra til røttene har satt seg, ikke ta den av for tidlig så er mye gjort.![]()
![]()
mangler bare bukse i samme stil så er det skikkelig gjennomført,hehe
Planten heter Pestrot og den er meget voksevillig og sprer seg som navnet tilsierHeter planten bak deg monnera eller noe lignende?
Furua ser ut til å bli kul, men tåler nok å beskjæres hardere.
Var på et Niwaki/bonsaikurs, og det første kursholderen sa er at man ikke må være redd for å klippe![]()
Har du noe filtrering på denne dammen ?Litt fra amfibiedammen her har det ynglet både frosk og salamandere.
Må si jeg digger dette, da det var her interessen med dam startet, en liten rakkar som kom dagelig hjem plumpet til min mors store fortvilelse
Vis vedlegget 13726Vis vedlegget 13725Vis vedlegget 13724
HeiHar du noe filtrering på denne dammen ?
Uv? Eller er det bekken og dammen i seg sjøl som er filteret Her ?
Åssen har plante vekst vært her uten fiske bæsj til næring? Tilsetter du plante næring ?
Hehe ligger i blodet på ossArtig å se biler fra amfibiedammen din Lars, ja det var flere som hadde litt fortvilte foreldreMoren min synes det var litt kjedelig å møte en kreps på stua inntullet i støv som den hadde samlet på sin vei bak et kjøleskap.
En aldri så liten maurtue på rommet synes hun heller ikke så mye om.
Har du fått den store salamanderen i dammen din også? Jeg så et eksemplar av den store i går, ikke langt fra degMen det er første gang jeg ser den i levende live. Den er dessverre helt borte fra området rundt oss.