Hva er nytt

Glassfiberdam på fjell

bert

Well-Known Member
Har selv fått litt hosta kikk, prøvd å samle litt ulike arter via en bekjent i bransjen ;) samt kjøpt små str på nett er vel oppe i 30 arter nå. Håkon jeg har 15 ulike japan lønn på Hamar de fleste overvintrer ute.

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Dette blir kjempefint Lars :) Har du tilfeldighvis navnet på den "blå" Hostaen?
Bertil, dersom du har navnet på disse Japan lønnene så hadde det vært flott om du kom med noen tips på de som overvintrer ute :)

hans-ole

Betalende medlem
Har selv fått litt hosta kikk, prøvd å samle litt ulike arter via en bekjent i bransjen ;) samt kjøpt små str på nett er vel oppe i 30 arter nå. Håkon jeg har 15 ulike japan lønn på Hamar de fleste overvintrer ute.
30 forskjellige hosta 😍da ligger jeg langdt etter jeg har bare 5 forskjellige

Har og kjøpt meg mine 2 første Japan lønn husker ikke hva de hete i farta men ble vel bare 1.5 meter og 2 meter høye de jeg kjøpte en knall grønn med grønn stamme om vinteren og en med rød stamme og røde/gule blader

Kan du. Dere med Japan lønn dele litt tips/triks med stell og planting osv på disse ? Jeg ble anbefalt litt sur godt drenert jord og vanne lite er dette korrekt?

bert

Well-Known Member
Osakazuki H5 Shirasawanum H5 viktig med riktig type finnes flere,Bloodgod H6 Atropurpureum H5 Orange dream H4, Discentum (garnet) H4 Tropenburg H4,Viktig med skjermet plassering tåler vind trekk dårlig og viktig med drenert jord.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen

Har og kjøpt meg mine 2 første Japan lønn husker ikke hva de hete i farta men ble vel bare 1.5 meter og 2 meter høye de jeg kjøpte en knall grønn med grønn stamme om vinteren og en med rød stamme og røde/gule blader

Kan du. Dere med Japan lønn dele litt tips/triks med stell og planting osv på disse ? Jeg ble anbefalt litt sur godt drenert jord og vanne lite er dette korrekt?
Jeg fikk et tips av en lokal anleggsgartner og hagedamm-dame, om å bygge opp litt hvis jeg hadde problemer med å overvintre lønn.
Jeg har litt tett leirholdig jord, og det sammen med hard frost er visst en dårlig kombinasjon. Så da fikk jeg en kamerat til å lage en ring av Cortene-stål på ca 30cm høy og litt over 1m i diameter. Gravde så en dump der den skulle stå, og fylte dumpa og ringen med kompostjord blandet med en vanlig torv/sand blanding fra sekker.
Og der har jeg en Japanlønn som jeg ikke husker navn på, men er en hengende type. Vil tro den er podet.
Den har overvintret på tredje året nå. Og her hos meg er det ikke lett å få slike til å overvintre.

hans-ole

Betalende medlem
Jeg fikk et tips av en lokal anleggsgartner og hagedamm-dame, om å bygge opp litt hvis jeg hadde problemer med å overvintre lønn.
Jeg har litt tett leirholdig jord, og det sammen med hard frost er visst en dårlig kombinasjon. Så da fikk jeg en kamerat til å lage en ring av Cortene-stål på ca 30cm høy og litt over 1m i diameter. Gravde så en dump der den skulle stå, og fylte dumpa og ringen med kompostjord blandet med en vanlig torv/sand blanding fra sekker.
Og der har jeg en Japanlønn som jeg ikke husker navn på, men er en hengende type. Vil tro den er podet.
Den har overvintret på tredje året nå. Og her hos meg er det ikke lett å få slike til å overvintre.
Jeg ble anbefalt og bruke en litt sur jord gjerne med litt bark eller sag mugg i og veldrenert og vanne lite om dette er riktig vett ikke jeg ?

Arne

Medlem av ledelsen
Siden jeg ikke vet har jeg googlet, og nei der ble man ikke klokere. Det står noen steder lett sur jord, og andre steder kalkrik jord.
Bark synes jeg er litt rart fordi den barken vi får kjøpt i Norge ofte inneholder mest bark fra Gran, og den inneholder mange veksthemmende stoffer, for alt annet enn gran.
Så akkurat bark ville jeg droppet, ellers er den vel kanskje ikke så kresen siden det blir anbefalt mye forskjellig?
Hvis noen vet så opplys oss :)

hans-ole

Betalende medlem
Siden jeg ikke vet har jeg googlet, og nei der ble man ikke klokere. Det står noen steder lett sur jord, og andre steder kalkrik jord.
Bark synes jeg er litt rart fordi den barken vi får kjøpt i Norge ofte inneholder mest bark fra Gran, og den inneholder mange veksthemmende stoffer, for alt annet enn gran.
Så akkurat bark ville jeg droppet, ellers er den vel kanskje ikke så kresen siden det blir anbefalt mye forskjellig?
Hvis noen vet så opplys oss :)

I pottene er det veldig luftig barkholdig jord fra leverandør ihvertfall og så må jo gå ut fra at de som produserer de for salg vett hva de driver med ?

Men hva med gjødsling ? Jeg blanda nedi litt ku møkk når jeg planta de om deg er feil eller ikke vett ikke jeg

Arne

Medlem av ledelsen
Bark er ikke bark :) Som jeg skrev, bark fra Gran hemmer vekst på nesten alle andre planter enn gran. Så hvis produsenten bruker bark fra for eksempel et løvtre vil det ha helt andre egenskaper.

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen

Mine står i vanlig hagejord, godt drenert. Den siste jeg kjøpte, Sangokaku (har rød stamme), fikk jeg beskjed om at skulle ha litt sur jord, så jeg blandet inn ca. 50% surjord i vanlig hagejord. Regner med at det er OK, da det var en erfaren gartner som sa dette.
Når det gjelder vanning så vanner jeg "normalt" , uten og overdrive, og følger med på bladene om alt ser friskt og fint ut. En nabo av meg kjøpte en Japan lønn samtidig som meg, da vi var heldige og fikk hele 90% rabatt. Stor busk/tre med normal utsalgspris på kr 12000,- betalte han kr 1200,- . Sommeren året etter var varm og tørr, og jeg så treet hans begynte å henge og se tørt ut. Jeg minnet han flere ganger på at det var på tide å vanne, men det ble ikke gjort og treet døde. Så i de fleste tilfeller får man en forvarsel.ved å følge med på blader og grener, og etter hvert blir man kjent med de forskjellige vekstenes behov.
Jeg må stadig minne meg selv på at det ikke er dam-planter, da jeg kan bli litt ivrig på vanningen :)
Men vær klar over at Japansk lønn er "blødere" så eventuell trimming/klipping.anbefales tidlig vår, eller på høste, når sevja ikke er på det mest aktive. Jeg har tidligere prøvd å klippe litt tykke kvister på sommeren og da tok det lang tid før det sluttet og "blø" fra det åpne såret.

Sist redigert:

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Osakazuki H5 Shirasawanum H5 viktig med riktig type finnes flere,Bloodgod H6 Atropurpureum H5 Orange dream H4, Discentum (garnet) H4 Tropenburg H4,Viktig med skjermet plassering tåler vind trekk dårlig og viktig med drenert jord.
Takk, Bertil. Da må jeg sjekke disse :) Jeg opplever ofte at hagesenterene oppgir forskjellige herdighetssone på samme art, så man må ta noen sjanser iblant og se om det går.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Du har jo knapt kuldegrader :) Så du kan jo dyrke hva som helst, prøv å få et tempeltre til å vokse her jeg bor.. Livet er ikke rettferdig :-D
Ha ha , ja her vokser tempel tre voldsomt . Er snart klart til hugging . Trenger ved 😀.
Og eføy vokser snart over pipa .
Det er litt rart , men det er stor forskjell her og nede på tropex/ Gården
Mye som trives her overvintrer ikke på gården , tror det er fordi det er litt lunere her i lia , men med skygge en på gården.
Noen som ønsker avleggere av eføy eller sjøgull så har jeg nok ...
B6961F69-8CD7-4B14-B620-15F2A3328E61.jpeg707F19C9-94D5-4751-BC3A-549515D14701.jpeg

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Du har jo knapt kuldegrader :) Så du kan jo dyrke hva som helst, prøv å få et tempeltre til å vokse her jeg bor.. Livet er ikke rettferdig :-D
Jeg har tempeltre, nekter å gi opp.. Den ene har bodd inne i vinter og kommer nå med små skudd av blader. Den andre er plantet ute, ser ikke fullt så levende ut.. Men den jeg har hatt inne har vært gravd ned ute her tidligere, bladene kom da veldig sent. (Juli). Har vært nettopp å spurt på Hageland.. De sier den må inn om vinteren. Men jeg vet ikke om det gjelder til har vokst seg till litt mere

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Jeg er på mitt 3. forsøk på tempeltre nå :) Det er nå en liten oppstammet sak, som jeg skal dekke til når vinteren kommer. Det forrig, som angivelig skulle være H4, døde i toppen og ser veldig pjusk ut. Men jeg har sååå lysst til å se de nydelige bladene til tempeltreet i hagen så prøver igjen med en liten en. Dette blir siste forsøk.
Definisjonen på galskap er jo "å gjenta de samme handlingene og forvente et annet resultat" :) Men H4 skal være ok i mitt område.
Urtidstreet jeg har hatt i 4 år har ikke klart seg i år, men denne var H3.
Eføy klarer seg, og brer seg stadig utover. Målet er å danne ett teppe av Eføy i en skråning :)

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Jeg er på mitt 3. forsøk på tempeltre nå :) Det er nå en liten oppstammet sak, som jeg skal dekke til når vinteren kommer. Det forrig, som angivelig skulle være H4, døde i toppen og ser veldig pjusk ut. Men jeg har sååå lysst til å se de nydelige bladene til tempeltreet i hagen så prøver igjen med en liten en. Dette blir siste forsøk.
Definisjonen på galskap er jo "å gjenta de samme handlingene og forvente et annet resultat" :) Men H4 skal være ok i mitt område.
Urtidstreet jeg har hatt i 4 år har ikke klart seg i år, men denne var H3.
Eføy klarer seg, og brer seg stadig utover. Målet er å danne ett teppe av Eføy i en skråning :)
Jeg har ikke funnet noen lapp om hvilken herdighet de er på mine tempeltrær som jeg faktisk har kjøpt her opp hos meg på mester grønn.. Men akkurat her jeg bor så skal det være H4.. Så det jeg gjør i år er å grave opp den som er ute om lever i det hele tatt. Begge skal i såfall såfall få nye og større potter. Tas inn i vinter. Om noen år så kanskje prøve en av de ute en vinter..

bert

Well-Known Member
Tempel tre skal tåle ned mot minus 27g problemet er nok våren hvor sola starter treet før rotsystemet er frost fritt, da brenner de opp/tørker mitt ene har stått i 12 år står i full skygge. Telen går før våren/ varmen tar tak her, vokser ikke men får fine grønne blad hvert år. Dette er opp stammede tre med krone. Vår og vind er også dårlige kombinasjoner. forslag plant på våren legg sjela i godt grunn arbeid lag styrofoam kasse de første åra til røttene har satt seg, ikke ta den av for tidlig så er mye gjort. 🐟 👍

Topp