Hva er nytt

Glassfiberdam på fjell

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Hei!

Er ny her på forumet, men det er sikkert mange her som kjenner meg igjen fra Gullfiskene.net.
Har hatt en liten dam ca 5 tusen liter en del år med noen gullfisker, men fikk lyst på koi og tok en tur til Tropex og ble kjent med Øivind. Da startet galskapen for fullt:D Endte med at jeg kom hjem med et større filter til eksisterende dam og 4 nye koi. Fant igjen fort ut at den eksisterende dammen var for grunn 50 cm på det dypeste, så da var det bare å starte med prosjektet.

Slutten av august i år startet jeg med sprenging for å få dammen større ca 20 kubikk og dybde 1,8m. Vil legge ut bilder fortløpende;)

Vedlegg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Velkommen hit LarsU, veldig hyggelig at du kommer hit og deler bilder og tegninger med oss. Det skaper oftest litt prat/diskusjon og erfaringer deles og alle lærer noe :)
Vi gleder oss til fortsettelsen :)

eidsvold1814

Well-Known Member
velkommen hit LarsU:)
så flott ut den eksisterende dammen din,og fra gullfiskene så vet jeg du har et flott nytt prosjekt på gang,så vi her på forumet er veldig glad for at du deler det her på forumet til norskhagedamforening også,:)

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Takker Arne og Eidsvold;)
Er vel bare å starte fotoseansen hehe. Her er noen bilder fra starten og sprengningen. Når det er sagt så var fjellet vanskelig/hardt å jobbe med. Vi måtte også sprenge hull som en brønn først for å få ønsket dybde:)

Vedlegg

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja velkommen hit til forumet LarsU.

Skal bli spennende å følge med på dette prosjektet.

kåre b

Member
Ja dette ser ut til å bli en flott dam. Kjærkoment med et nytt prosjekt å følge med på i en ellers litt stille tid på forumet. Dette blir nok en dam som mange vil inspisere når det står klart. Lykke til videre med prosjektet!

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Takker Thore og Kåre:)

Jeg får vel legge ut noen bilder til vel.. Etter mye muring og støp av bunn, ble det mye pussing med vinkelkutter (pusseskive for stein) Måten jeg gikk frem på mot slutten for å få det jevnt og fint uten skarpe kanter var enkelt hehe Jeg slammet alle veggene med Hey`di k11 slammemørtel som er vanntett og pusset mesteparten bort igjen:) Brukte slammingen på en måte som sparkel, så etter tre runder var jeg fornøyd:D
Kan vel legge til at jeg under prosessen murte et par hyller som er tenkt til fremtidig grop for vannliljer. Grunnen er enkel, jeg syntes dette liksom hører til en dam slik at den ikke virker så naken.

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
jeg "digger"den så og si helt naturlige formen på dammen din så jævlig for og si det rett ut:)selv om den blir "kledd" er personlig mest glad i det "norske naturlige" og frodige dammer med mye grønt eller andre farger,vannliljer gjør seg utrolig i dammer,selv om det kan være vansklig og få til og være i fred hvis man har større koi

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Hehe takk eidsvold;)

Har tenkt på dette med store koier og vannliljer, og funnet ut at jeg kommer til å lime kulestein i forkant med tek-7 eller sort skum som er beregnet til dette formålet.

Har en teori om at dette vil holde.. Sitter noe med tips/erfaringer på dette området så kom med innputt:)

Flere bilder fra prosjektet..Etter mye pussing var det vask og støvsuging før selve glassfiber støpingen. Denne biten hadde jeg gruet meg en del til, men gikk overaskende bra:D
Her brukte jeg 450g glassfiber to lag vått i vått, rullet ut polyesteren med vanlig malerulle. Her er det ikke noe poeng å spare på polyester, men viktig å bruke tid på å rulle ut all luft blemmer med metallrulle..

Hvis du/dere ser nøye på bunnen vil dere se noen luft blemmer som lett ble pusset bort og lappet på nytt dagen etter:)

Vedlegg

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Siste bilde fra prosjektet i år... Her er siste lag av top coat rullet ut! Fremgangsmåten jeg har gjort her var først å vaske hele dammen med aceton slik at polyesteren ble litt kleberig deretter rulle ett strøk med gealcoate(polyester med farve). Så tilslutt neste dag, siste strøk med top coat (innblandet med 4% voks i gealcoate)
Mulig bildet blir litt dårlig:eek:

Vedlegg

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Kan vel legge til at min Julegave står i garasjen en Super bead:D

Dette filteret har jeg trua på enkel konstruksjon med liten motstand..

Ha en riktig God Jul :D

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
blir knall dette som sagt før:)har du jobbet mye med glassfiber før?du virker ikke helt fersk,hehe, fikk selv håp om fremtidig hjelp til eventuell ny dam kanskje i glassfiber,da det viser seg at en av mine nevøer som er utdannet platearbeider på fly,også har fått god innføring innen glassfiber!!!!!!! må si jeg ble overrasket da når det var en del av læra,hehe

eidsvold1814

Well-Known Member
blir nok et sånt type filter på mine fremtidige prosjekter også:)kanskje med et par filtermatter før det renner ut i dammen igjen,er et sånt filter i gang hos HaraldT og så vidt jeg vet er de foreløpige erfaringer meget bra

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
blir knall dette som sagt før:)har du jobbet mye med glassfiber før?du virker ikke helt fersk,hehe, fikk selv håp om fremtidig hjelp til eventuell ny dam kanskje i glassfiber,da det viser seg at en av mine nevøer som er utdannet platearbeider på fly,også har fått god innføring innen glassfiber!!!!!!! må si jeg ble overrasket da når det var en del av læra,hehe
Er ganske fersk når det gjelder glassfiber, men fikk god hjelp med å komme i gang av en som har jobbet mye med glassfiber:)samt mange gode råd fra Charly på Gullfiskene.:)

Når den dagen kommer at du eventuelt skal støpe med glassfiber så er det enkelt, men starthelp bør du ha med spesielt tanke på herder innblanding i % forhold til temeratur etc.:D

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
blir nok et sånt type filter på mine fremtidige prosjekter også:)kanskje med et par filtermatter før det renner ut i dammen igjen,er et sånt filter i gang hos HaraldT og så vidt jeg vet er de foreløpige erfaringer meget bra
Ja! Det blir tønnefilter tilknyttet bekken med japanmatter:D

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
ok,ja jeg vet jo at dette er et gjennomtenkt prosjekt og:)og når jeg tenker meg om så har jeg vel egentlig fått svar på dette før,hehe trenger du tønner kjenner jeg til et firma på lørenskog som selger brukte,som har vært i næringsmiddel indsustrien uten noen farlige stoffer igjen på,de er med skrulokk og de tar ca 200kr stk

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
ok,ja jeg vet jo at dette er et gjennomtenkt prosjekt og:)og når jeg tenker meg om så har jeg vel egentlig fått svar på dette før,hehe trenger du tønner kjenner jeg til et firma på lørenskog som selger brukte,som har vært i næringsmiddel indsustrien uten noen farlige stoffer igjen på,de er med skrulokk og de tar ca 200kr stk
Jeg har eidsvold! Ellers takk:) Men det er kansje andre på forumet som kunne tenke seg en slik tønne:)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja grattis med en flott ny Showa Lars!
Kommer til å gjøre seg godt i dammen.

Topp