Gir opp?

froland

New Member
Hei venner! Jeg har hatt en dam i flere år, med gullfisk og Koi om sommeren. Dammen er bare ca 90 cm på det dypeste, så derfor dør Koiene hver vinter. Men i fjor skulle jeg gjøre noe spesielt som skulle berge Koiene. Jeg kjøpte en stor murerbalje og satte varmekolbe i midten på den og laget 2 store hull i den. Jeg senket den på hodet ned i dammen, sånn lå den hele vinteren. Jeg gledet meg til våren og da den kom var det ikke et levende vesen i den. ALT var dødt. Alle gullfiskene og 4 Koier. Så det er rett før jeg spar den igjen. Jeg kan ikke grave lenger ned, så jeg må opp i høyden. Det blir vanskelig å støype rundt, så jeg vet ikke hvilke matrialer som jeg kan bruke for å heve den. Så at det er brukt isopor kombinert med varmekolbe og luftpumpe, men det er vel ikke nok for en dam på 90cm? MVH POS:mad:

Sist redigert:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hei og velkommen hit!

Jeg har kun gullfisk i min dam som er 90cm dyp, de har overvintret gullfisk i 10år her. Koi går ikke i den dammen på vinteren
I koidammen bak huset som er 2m dyp gikk det sånn bob-bob i vinter. mistet 5 stk av 40 koi.
Vi har hatt 2 for tøffe vintere for koi , de klarer seg i store vann, men ikke i små hagedammer.
Problemet er om det begynner å dø fisk som forgifter vannet, da alt dør.
Noen sliter også med at død frosk forgifter vannet i dammene.

Skal du bygge opp mur må du isolere med minst 10cm styrofon/isopor mellom duk og mur så ikke kulda slår rett inn fra siden.

Du har ikke en kjeller/garasje du kan ha en vinterlagringstank i da ?

Sist redigert:

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Nå vet jeg ikke hvor du bor i landet, men jeg som bor i Ullensaker, og med 80-90 cm tydbde på det dypeste kan helt glemme å ha mine Koi ute om vinteren. Her ser det ut som det blir is helt ned.. Jeg har nok problemer med å holde de fiskene jeg satte i vinterlagring, i garasjen, i live. Jeg har de i en isolert 1000l tank, har holdt fra 6 grader og oppover. Selv med isolering, har flere dødd.. Det beste er nok å ha de i en tank, med litt høyere varme enn jeg har hatt, og et filter i gang hele vinteren..

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Selv med 80 -90cm dyp dam kan man nok fint klare dette.. Det er bare snakk om litt planlegging og arbeid :)
Isolere kanten, slik at ikke kulden kommer fra siden. Et enkelt "overbygg" med feks bobleplast, litt strøm og en luftpumpe burde gjøre susen selv i de kaldeste vinterene.

Ulrik

Betalende medlem
Dammen min er bare 85 cm på det dypeste. Jeg hadde fisk i dammen for første gang i vinter. Stripset sammen to 10 cm. isoporplater, skar hull i den ene og festet på en isfrihette. La i to luftesteiner og et 300 w varmeeelement. Ideen til dette fikk jeg på hjemmesiden til Arne. Av de 20 koiene og gullfiskene jeg hadde, døde bare en. I tillegg overlevde 20 yngel. Skal gjøre det samme til vinteren også!
Her er linken til Arne sitt tips: http://mellumgaard.no/tips/

Sist redigert:

froland

New Member
Hei igjen! Joda, jeg har kjeller som jeg kan ha fisken i. Men rent praktisk er det noe dritt. Men er det intet valg så. Jeg bor ca 8 km fra Arendal inn i landet. Dammen blir aldri bunnfrosen. Så gullfiskene overlever greit, men det er nå Koien som er toppen da. Det hørtest interesant ut med den isoporen gitt. Her er innretningen som jeg trodde skulle overvintre Koien. Regards Froland

Vedlegg

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Du må nok innvistere i en slik: http://www.tropex.no/zen/index.php?main_page=product_info&cPath=430&products_id=3503

Og en slik: http://www.aquaworld.no/i/v.aspx?kid=16&ukid=80&vid=615

Og mere isopor rundt. Den varmekolben din ser ut som den jeg har inne, i akvariumet? Er den for utebruk, eller er det glass i den?
Den er nok kaldere hos meg, så jeg tar mine ut av dammen, men det er ikke så lett med vinter-tanken heller, jeg hadde 6 st i høst, nå er det bare 1 av de som har overlevd. Dette er fordi de ikke har hatt filter hele vinteren. Jeg var redd jeg skulle kjøle ned tanken for mye vis filtere gikk hele vinteren, dessuten har jeg holdt det på rundt 6-9 grader i vinter, og filteret virker vel ikke så bra, når det er så kaldt. Jeg må nok tenke på det til neste vinter..

froland

New Member
Hei igjen! Det så jo veldig fint ut, jeg tror jeg prøver den varianten jeg også. Jeg har en slik svart plast med isopor inni, med varmekolbe. Alt i ett, men må nok ha større isoporplate som jeg legger den inni. Men hvilken luftpumpe bruker du da? Og noe annet. Jeg får jo endel snø, hva skjer med isoporplaten da? Kan vel synke når det blir for mye snø? Har vanskelig for å nå den om vinteren. Froland.

Sist redigert:

Ulrik

Betalende medlem
Luftpumpa heter Hailea modell V-10. Kjøpte den hos Aquaworld. Jeg har ei stor krukke av kunstmateriale i dammen. Den lå i dammen i vinter også. Så at isen og snøen presset ned deler av isoporplata, men ble holdt delvis oppe av krukka.

Henning 43

New Member
Isopor lokk.

Vår dam er ca. 12 kubikk stor, men kun 85 cm. på det dypeste. Vi har kun gullfisk, men jeg prøvde ut isoporlokk i vinter med varmekolbe montert helt oppunder isoporen. I tillegg monterte jeg en rørstump på 11o mm. gjennom isoporen slik at gassene fra fisken skulle komme ut. Dette har fungert perfekt her hos oss. Men luft benyttet jeg meg ikke av med tanke på at det kanskje ville bli for stor sirkulasjon i vannet slik at temperaturen ville synke for mye. Ikke gi opp selvom det kan virke litt håpløst.

Fiskesmurf

Betalende medlem
Jeg for min del har planlagt å lage et isolert vintertak over min dam. Jeg har også isolert med frostsikker isopor 1,2m ned i bakken og under bunnene i de grunnen områdene. Har 2m på det dypeste og ca.1m påv grunnene. Jeg har fått tak i noen eldre taksperrer etter en gammel garasje som jeg skal sette over dammen.
Og så skal jeg kle inn disse med isolerte kjoleromselementer.
Og i tillegg lurer jeg på om jeg skal koste på å legge en bredde med vintermatter på bakken rundt på utsiden av taket.
Kanskje også montere inn noe isolerglass i taket så det blir litt lys inn til koiassene også.

Om man ikke har så stor dam skulle det ikke bli så mye jobb å lage et slikt tak, og med litt planlegging kan man lage det så det blr enkelt å montere og demontere.

Dette med å gjøre så det blir dagslys inn til dammen, har jeg lest et sted (husker ikke hvor) at er ganske så viktig..
Jeg leste at om man dekker hele dammen slik at det ikke kommer lys til, så dør alger og bakteriefloraen i vannet og det hele blir en giftig suppe.

Kan dette være en årsak til at folk får fiskedød selv om de synes de har gort gode tiltak mot frosten? Det blir så mørkt i dammen under all tildekking, snø og is?

Sist redigert:

Vidar-Alexander

Active Member
Det er nok ên av årsakene ja. Når alger/planter dør og råtner så bruker de oksygen. Vannet blir da oksygenfattig.
Men i kaldt vann skal det stort sett være nok oksygen, så alt er evhengig av størrelsen på dammen i forhold til belastning osv.

Og ikke nøye nok med rengjøring på høsten.
Noen tror at det må være litt slam/mudder på bunnen som fiskene ligger i på vinteren. Det er dette slammet/mudderet som ofte tar livet av fiskene.

Sist redigert:
Topp