Full truck forlater Niigata retning Norge

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Takk Arne. Tar det ikke personlig! Strømprising er ingen lett materie. Har forøvrig 14 grader i vannet i drivhuset med en 250 w varmekolbe, så her har fiskene det bra.
Godt å høre :) Såvidt jeg kan huske snakket du i dine radioprogram om noe du har stor kunnskap om, nemlig musikk :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
I dag har vi åpnet for reservasjoner og har hatt besøk i kulda .
ikke alle bildene ble bra , men her er noen reservasjoner for dagen .
Alle fra Oofushi 30-38cm og Myatora 45-50cm

Vedlegg

ragnar

Betalende medlem
Hobby koster penger, kaster alt av kvitteringer.... Jeg fyrer brakka med 600W ovn og rotoavfukter fra Komplett... 25-30 minus siden nyttår, det er 8-9 grader i brakka.... og i vannet..
Flotte fisker, Øivind. De er vel bolet de store...?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hobby koster penger, kaster alt av kvitteringer.... Jeg fyrer brakka med 600W ovn og rotoavfukter fra Komplett... 25-30 minus siden nyttår, det er 8-9 grader i brakka.... og i vannet..
Flotte fisker, Øivind. De er vel bolet de store...?
Ja her fyres det med stor glede og endelig skal vi få finansiert litt nye vindmøller 😎
koiene i Japan vokser noe enormt. tviler på at det bare er god varme sommere som gjør dette.
Det rare er jo at dem vokser enda rakskere i Posgrunn 😂.

8-9 grader høres helt fint ut. Det er mange som har trøbbel med fisk ute om dagen.
Spesielt på Vestlandet er det unormalt mye is , her er vi jo jo mere vandt med dette og har fiskene inne.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja her fyres det med stor glede og endelig skal vi få finansiert litt nye vindmøller 😎
koiene i Japan vokser noe enormt. tviler på at det bare er god varme sommere som gjør dette.
Det rare er jo at dem vokser enda rakskere i Posgrunn 😂.

8-9 grader høres helt fint ut. Det er mange som har trøbbel med fisk ute om dagen.
Spesielt på Vestlandet er det unormalt mye is , her er vi jo jo mere vandt med dette og har fiskene inne.
Ja det er rart det der med den veksten her i Porsgrunn ;) 🤔🤪:p?

eidsvold1814

Well-Known Member
godt sagt av Ragnar over her,at hobby koster penger, :) ser man i litt sosiale medier ,stiller enkelte spørsmål,hvis man bruker litt strøm for fiskenes ved og vel,mens folk bruker tusen vis i måneden på hunder,katter,osv,osv uten at noen sier noe særlig:)

Arne

Medlem av ledelsen
Ja det er rart det der med den veksten her i Porsgrunn ;) 🤔🤪:p?
Det er vel ikke så rart :) Du har bløtt vann, og det gir bedre vekst enn hardt. Du fyrer så vannet er vel sjelden under 20*C, og forer masse :)
Da vokser koi fort, om det er bra med så ekstrem vekst er jeg litt usikker på, men stort blir det :)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Det er vel ikke så rart :) Du har bløtt vann, og det gir bedre vekst enn hardt. Du fyrer så vannet er vel sjelden under 20*C, og forer masse :)
Da vokser koi fort, om det er bra med så ekstrem vekst er jeg litt usikker på, men stort blir det :)
Ganske så spot on det 👍 ;).
Når det gjelder det med mye/ekstrem vekst så kan nok det diskuteres ja🤔;).

Arne

Medlem av ledelsen
Ja det kunne vært morsomt å funnet ut hva som er årsaken til at koi som vokser enormt fort virker til å få et relativt kort liv, og er mer utsatt for sykdommer enn de litt mer langsomt voksende.
Siden jeg jobber i et forskningsmiljø er jeg vant til at man må tenke litt vidt og stille mye spørsmål :)
Det er vel neppe veksten alene, men hva skiller disse i både miljø og påvirkning?
Vanntemperatur: kan være en årsak, fisk er vekselvarme og livet "hurtigspoles" kanskje litt i varmt vann?
Vannkvalitet: Kan det være slik at pga mye mat og relativt mye fisk pr liter gir dårlige vannkvalitet i snitt enn andre som kjører ting i roligere tempo?
Kosthold: Fisk som får servert mye tørrfor vil kanskje ikke gå og beite så mye på alger, planter og kanskje innsektlarver. Gir dette fiskene dårligere immunforsvar?
Ute/inne: For at koi skal vokse så fort i Norge er man avhengig av at de er innendørs mesteparten av året. Dette gir vel litt samme effekt som over, mindre naturlig kosthold.
Mosjon/kosthold: Koi som spiser mye beveger seg mindre siden det er grunnen til at de svømmer, de søker etter mat. Kanskje kombinasjonen mye mat og lite trening er like skadelig for dem som oss?
Det finnes sikkert mange flere forskjeller på livet til en koi som vokser opp i en naturlig utedam kontra en vekst/innedam. Men uansett vil jeg tro det er flere årsaker til det de fleste tror, at ekstremt store koi har et kortere liv enn de litt mindre.
Jeg har snakket litt med flere som har både akvarier og koi som hobby, og flere lurer på hvorfor koi virker til å være mer utsatt for sykdom enn de fleste akvariefisk.
Jeg tror dette kommer av at det er mye vanskeligere å gi koi de forholdene som er naturlig for dem, rett og slett pga størrelsen.
Akvariefisk holdes ofte i beplantede kar, og hvis vi sammenligner vekt/antall liter kar. Så ser man at akvariefisk oftest har MYE vann pr kg kroppsmasse i forhold til våre koidammer.
Det samme gjelder som regel filtervolum, og plantevekst.
I et vanlig akvarium er det som regel 0 ammonium, nitritt og nitrat, og det kan vi nok som regel ikke skryte av i våre dammer.
Siden vi ikke klarer å holde nitrat verdien nede får man en stor mengde bakterier i vannet, og det kalles bakterietrykk i oppdrettsindustrien, og er en kjent årsak til mye sykdom og svekkelse av immunforsvaret.
Så det er en grunn til at man i naturlige dammer med masse planter/alger og lite fisk nesten aldri opplever sykdom.
Så blir det vår oppgave å finne løsninger som gjør at vannet vårt blir mer naturlig, og da snakker vi vel kanskje om aquaponic systemer, ozon, eller anarob nedbrytning?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja det kunne vært morsomt å funnet ut hva som er årsaken til at koi som vokser enormt fort virker til å få et relativt kort liv, og er mer utsatt for sykdommer enn de litt mer langsomt voksende.
Siden jeg jobber i et forskningsmiljø er jeg vant til at man må tenke litt vidt og stille mye spørsmål :)
Det er vel neppe veksten alene, men hva skiller disse i både miljø og påvirkning?
Vanntemperatur: kan være en årsak, fisk er vekselvarme og livet "hurtigspoles" kanskje litt i varmt vann?
Vannkvalitet: Kan det være slik at pga mye mat og relativt mye fisk pr liter gir dårlige vannkvalitet i snitt enn andre som kjører ting i roligere tempo?
Kosthold: Fisk som får servert mye tørrfor vil kanskje ikke gå og beite så mye på alger, planter og kanskje innsektlarver. Gir dette fiskene dårligere immunforsvar?
Ute/inne: For at koi skal vokse så fort i Norge er man avhengig av at de er innendørs mesteparten av året. Dette gir vel litt samme effekt som over, mindre naturlig kosthold.
Mosjon/kosthold: Koi som spiser mye beveger seg mindre siden det er grunnen til at de svømmer, de søker etter mat. Kanskje kombinasjonen mye mat og lite trening er like skadelig for dem som oss?
Det finnes sikkert mange flere forskjeller på livet til en koi som vokser opp i en naturlig utedam kontra en vekst/innedam. Men uansett vil jeg tro det er flere årsaker til det de fleste tror, at ekstremt store koi har et kortere liv enn de litt mindre.
Jeg har snakket litt med flere som har både akvarier og koi som hobby, og flere lurer på hvorfor koi virker til å være mer utsatt for sykdom enn de fleste akvariefisk.
Jeg tror dette kommer av at det er mye vanskeligere å gi koi de forholdene som er naturlig for dem, rett og slett pga størrelsen.
Akvariefisk holdes ofte i beplantede kar, og hvis vi sammenligner vekt/antall liter kar. Så ser man at akvariefisk oftest har MYE vann pr kg kroppsmasse i forhold til våre koidammer.
I et vanlig akvarium er det som regel 0 ammonium, nitritt og nitrat, og det kan vi nok som regel ikke skryte av i våre dammer.
Siden vi ikke klarer å holde nitrat verdien nede får man en stor mengde bakterier i vannet, og det kalles bakterietrykk i oppdrettsindustrien, og er en kjent årsak til mye sykdom og svekkelse av immunforsvaret.
Så det er en grunn til at man i naturlige dammer med masse planter/alger og lite fisk nesten aldri opplever sykdom.
Så blir det vår oppgave å finne løsninger som gjør at vannet vårt blir mer naturlig, og da snakker vi vel kanskje om aquaponic systemer, ozon, eller anarob nedbrytning?
Veldig bra refleksjoner/tanker dette her ;) 👍 🤔.
Min erfaring er også at alt går så mye bedre når jeg klarer å holde Nitrat nivået så lavt som mulig.
Og ja jeg må innrømme at det jeg driver med er ekstremt;):p🤪.

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Ja, dette er et interessant tema, Arne, og en utfordring man gjerne skulle ha funnet en god løsning på. Utfordringen med å holde nivået av amonium så lavt som mulig blir jo i dag hovedsaklig gjort med hyppig/regelmessig vannbytte. Jeg er ikke så opptatt av å ha de aller størte fiskene så jeg forer ikke ekstremt hardt, men belastninger på systemet er jo ganske stor allikevel. På nåværende tidspunkt har jeg kun min innedam på 26 m3, og planen har vært å utvide denne med en utedam hvor fisken kan svømme ut om sommeren. Men en stor bekymring er mink, som jeg senest observerte her igjen nå i januar. Da føler jeg at en utedam må sikkres mot mink, og det blir mye styr og lite vakkert. Tankene mine dreier seg derfor nå om en plantedam/sump ute, som er forbundet med innedammen slik at den er med på å rense vannet og tilføre naturlige elementer og kanskje litt innsektlarver på sommerhalvåret. Dette vil også øke det totale vannvolumet om sommeren, når belastningen er størst, som igjen vil være en fordel. Ønsker da også å sette inn flere vinduer/takvinduer, som kan åpnes, slik at fiskene får mye naturlig lys, og sol. Da er jeg trygg med tanke på mink, og fiskene får et så tilnærmet naturlig miljø som i en utedam som mulig. Men en plantedam/sump hjelper jo bare på i de varme sommermånedene. Så dette med aquaponic system er jo veldig interessant, men kan dette driftes innendørs hele året? Denne vinteren har jeg senket vanntemperaturen til 14 grader, og da blir det kaldere i rommet også. Prøver på denne måten å gi fiskene en liten hvileperiode, men med tanke på synkende romtemperatur, som følge av dette, blir det sikkert håpløst å drifte et eventuelt aquaponic system på vinterhalvåret. Dette krever jo både riktig lys og varme. Det er mange hensyn og ta :) Jeg har også en proteinskimmer liggende som jeg skal koble til annlegget, da jeg har tro på at denne vil ha en positiv invirkning på vannkvaliteten, men virker denne like godt innendørs som det den gjorde utendørs?
Fordelen med denne innedammen er jo at man kan nyte hobbyen hele året, og slipper bekymringen vedrørende døde fisk om vinteren. Men jeg ønsker jo samtidig å gi fiskene frisk sommerluft og sol :)

Sist redigert:
Topp