Full truck forlater Niigata retning Norge

eidsvold1814

Well-Known Member
hadde det enda vært litt sol,så hadde det jo hjulpet også,gjør i allefall mange grader mer mitt drivhus

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Må kjøpe mindre fisk Øivind :) Fyrer med 150W og nå er temp 17 grader i karet de nye skal inn i :)

Ja sol hjelper utrolig mye på et drivhus/vinterhage. Her er det 4 grader på morgenen i vinterhagen, med litt sol på dagen nå så er temp oppe i 14 grader på dagen. I vannet er det 6,5 grader. Eneste varmekilde er 3 stk luftavfuktere.
Noen av plantene har skjønt at dagene har begynt å bli lengre, og noen knopper har begynt å vokse alt.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Da er fiskene fremme og i disse dager kjøpes fisk med høy risiko. Siden det ikke går direkte fly må vi ha mellomlanding og med dagens fly trafikk er ikke dette noen spøk. Faren er kanselleringer og at det kan ta for lang tid å returnere eller vente på neste fly.
Vi har en viss forsikring som vil dekke drøye halvparten , men det var 8 butikker som felles importerte fisk og alle var klare med oppvarmet vann og gledet seg som om det skulle vært julaften i 5 år alderen 😂.
i tillegg er importen litt historisk , fordi i Desember åpner Japanere tosai salg og da satt alle 8 klare til å legge inn ordre , enkelte kasser var utsolgt innen 5 minutter ..
Tidligere år har vi ikke kunnet reservere kasser før ved disse tider.
Nå er det jo sånn at noe fisk er for dyrt og stort sett ble det disse mest vanlige mix kassene med vettu pris .
Det er vel egentlig et sunnhetstegn. Med min lommebok virker det andre rein galskap.
Denne gangen fikk vi ikke anledning til å besøke oppdrettere og jeg ser jo at ikke alle fisk er sånn jeg ville valgt, men sånn er livet.

For første gang har vi klart å kjøpe nok Kohaku til Tropex..
Tosai fra Hiroi og NIsai fra Miyatora imponerte.
Det som skuffa mest er at huset ikke er fult , må bestille mer ...
Kjetil er ikke enig , men her er det tomt til 17 mai om ikke mer dukker opp..
Vi skal få lastet opp noe video etter hvert og fiskene kan sees i karantene fra neste helg, men må bli værende her en god stund.
Tosai kan ikke reserveres , men 1 April Åpner vi ....

Sist redigert:

Håkon Halleland

Forhandler
Dette var jo helt rått! Ute i butikken/garasjen fyrer jeg med 9kw strøm. Inne kan jeg bare fyre med ved, varmekabler og varmepumpe måtte vike for fisken. Vet ikke om sikkringene elle kjerringa gløder mest. topp stemning 😂😅

Håkon Halleland

Forhandler
har du isolert garasje er det jo bare og sette ei varmepumpe i den og :) masse penger spart fort,og alle i heimen fornøyd😀
Hehe ja, den er «isolert» om man kan si det slik, og varmepumpe henger på veggen der ute å har sikkert fått både krampe og sting da den jobber på spreng for å holde tempen oppe😄 ordner seg nok, krysser fingrene for mildvær på karmøy snart.

eidsvold1814

Well-Known Member
kjører ei dårlig hyundai varmepumpe på et drivhus på 18kvm med 6cm drivhusplater,klarer holde 6-7grader der nå med -12-13grader,kompis har 70kvm garasje med ei pumpe fra jula,klarer fint å holde +15 der nå med den :)

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Oversettelse fra journalistisk.. Ekstremkulde= kaldere enn hva journalisten kan huske det har vært i de siste 7 dagene.. Straumprisane = Det er kostpris på strøm, som er ca 5 øre i prodkost + hva de kan legge på ut fra hvor mye de selger.. Jo mer de selger jo mer legger de på.. Motsatt av kvantumsrabatt. Det er slik du kan gjøre når kunden ikke har noe annet valg enn å fryse ihjel.
Vart femdobla = En journalist aner ikke noe om tall og matte, så dette kan være alt fra 5% til 500%. :)
Håper det ikke er noen journalister her, men i såfall.. Ikke ta det personlig ;-) Dette var en generell betraktning, og gjelder selvfølgelig ikke hvis du skulle være journalist OG fiskeinteressert :)

eidsvold1814

Well-Known Member
her kan dere se hva prisen for strøm blir time for time i morgen :) foreløpig betaler vel de fleste av oss snittprisen for døgnet med en spot avtale,disse prisene mener jeg er uten moms og avgifter også,f.eks koster strømmen mellom 8 0g 9 i morgen 152,35 øre i oslo i morgen ,så er det bare og glede seg til at strømselskapene virkelig benytter seg av mulighetene de nye målerne våre byr på:) Market data | Nord Pool (nordpoolgroup.com)

Topp