Fra fiskebasj til grønnsaker

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja så den reportasjen på NRK Østafjells i går mandag.
Artig detta ja. Er ingen tvil om at planter vokser godt med fiske bæsj;).
Jo mer jo bedre er det:cool:.

Torstein

Betalende medlem
Jeg så artikkelen, veldig spennende, men forstår ikke helt økologien, de skriver som om fisken lager mye godsaker uten at de spiser. Så hva er foret, hva er øko regnskapet når fisk kun er for "gjødsel" og ikke fryd?

ragnar

Betalende medlem
Vi gjødsler også med vann fra dammen i drivhuset... Fisken må jo gjøre nyte for seg :) på en måte......

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Jeg så artikkelen, veldig spennende, men forstår ikke helt økologien, de skriver som om fisken lager mye godsaker uten at de spiser. Så hva er foret, hva er øko regnskapet når fisk kun er for "gjødsel" og ikke fryd?
De forer, det må de jo for å få både fisk og planter.
Denne reportasjen var enten mangelfull eller så hadde denne driveren missforstått noe :)
Vitsen er jo å lage fisk, og bruke avfallet til å produsere grønnsaker.
Regner med at han i reportasjen regner med å selge koi i stedet for å selge Tilapia som matfisk, som er det mest vanlige.
Systemet gir en vinn/vinn situasjon fordi plantene fjerner nitrat, og gjør behovet for vannbytte mindre. Og i store deler av verden er vann en mangelvare.
Plantene gjør en jobb som man vanligvis måtte betale for, og plantene kan i tilegg selges.
Men hvis man tar bort produksjonen av fisk for salg, blir det hele litt merkelig..

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Så ikke TV innslaget selv og husker ikke helt hva han dyrket av planter
Jeg har pratet med fyren mange ganger og vet vel ikke helt hva han ønsker å oppnå.
Artig fyr , Tror egentlig det var en som brenner for miljø typ 😀 og syntes dette var spennende.
Husker jeg rett mener jeg og han her bruker luftheis for filter ala Mellum .

Slik jeg forstår gikk det vel på å kunne fore opp koi fra 100kr verdi til 2000kr , samtidig som han dyrket spiselige grønnsaker på avfallet .
Nå er jo også koien en plantespiser, så forer han koiene i tillegg med planterester etter innhøsting av grønnsaker er jo dette en ide som fanger oppmerksomhet rundt matproduksjon, Spesielt i disse grønne miljøtider .

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Så ikke TV innslaget selv og husker ikke helt hva han dyrket av planter
Jeg har pratet med fyren mange ganger og vet vel ikke helt hva han ønsker å oppnå.
Artig fyr , Tror egentlig det var en som brenner for miljø typ 😀 og syntes dette var spennende.
Husker jeg rett mener jeg og han her bruker luftheis for filter ala Mellum .

Slik jeg forstår gikk det vel på å kunne fore opp koi fra 100kr verdi til 2000kr , samtidig som han dyrket spiselige grønnsaker på avfallet .
Nå er jo også koien en plantespiser, så forer han koiene i tillegg med planterester etter innhøsting av grønnsaker er jo dette en ide som fanger oppmerksomhet rundt matproduksjon, Spesielt i disse grønne miljøtider .
Kanskje litt feil land å gjøre det i, med hensyn på prisen på "brukt" koi.
Men artig at han prøver. De prøver jo med ørret også, men for meg virker dette litt håpløst. Ørret og laks skal ha kaldt vann, mens plantene liker varmt. Så da kjøres det med store varmevekslere og varmepumper for å få til dette. Da tror jeg det blir for komplisert og for mye leamikk for at det skal lønne seg.

Vebjørn

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Var et veldig artig besøk der vi fikk se anlegget med egne øyne:) Målet er å dyrke på bærekraftig vis ved hjelp av næringstoffene i vannet til koien. Mer kan vi nesten ikke si pga en taushetsavtale:cool: Anbefaler å ta en tur selv, om man er interessert!

Topp