Fordamping

Tenyrafar

New Member
Føler at dette temaeet hører litt hjemme her.

Er det noen som vet av en grei forklaring på fordamping slik at man er i stand til å skille på fordamping og eventuell lekkasje?

Min egen dam er enda under konstruksjon i skrivende stund, men inneholder allerede vann. I en periode med 18-22 grader, vindstille og sol gikk vannivået i dammen veldig lite ned.

I etterkant falt temperaturen noe til 12-14 grader, vind og stort sett overskyet. Jeg innså at jeg tilsynelatende hadde mista omtrent 5cm vannivå på omtrent 10 dager, og begynte å lete etter lekkasje, men fant ingenting (så langt).

Jeg begynte å stusse når det har vært ihvertfall et par-tre dager uten noe merkbart tap av vann i etterkant (som får en til å tenke at nå har vannet falt ned til lekkasjeområdet).

Men tilbake til innledningen, noen som kan forklare eller henvise meg til en grei forståelse av fordamping?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Har ikke noe skjema eller fasit, men fordampingen er avhengig av tre faktorer (Som jeg kommer på)

Temperatur: Jo høyere temperatur jo mer vann fordamper.
Lufbevegelse: Jo mer vind jo mer vann fordamper.
Luftfuktighet: Jo tørrere luft jo mer vann fordamer.

Så ved høy temperatur, tørr vårluft, og vind kan fordampingen bli ganske stor.
Det er ikke unormalt at 1,5cm forsvinner på en slik dag som vi har hatt mange av her på østlandet i det siste.
Hvor mye som teoretisk kan forsvinne har jeg ikke tall for, men vil jo tro det er enda mer.

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Beste er å kunne sjekke på dager som kommer nå, tempen går ned til normale 19 - 20 grader, og om det er fremdeles like mye som krymper.. Så burde sjekke litt rør, bekker og duk.

Tenyrafar

New Member
Ja, tidligere søk viste at rett frem utregning av fordamping er... komplisert. :)
Man kan muligens gjøre noen røffe utregninger hvis man har behovet for det.. fant blant annet ut at man kan få et estimat av luftfuktighet ved å bruke to vanlige termometer, der den ene har kvikksølvet dekket av f.eks fuktig bomull:

https://www.engineeringtoolbox.com/humidity-measurement-d_561.html

Da får man to forskjellige målinger som lar deg finne luftfuktigheten på en tabell.

Uavhengig av det så hadde jeg et stille håp om at det fantes en lettvint "sånn ca" metode, for ser for meg at fordamping kan gjøre det vanskelig å oppdage mindre hull i større dammer.

Sist redigert:

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Hvis vannet er kaldere en lufta har man minimal fordamping, men derimot hvis vannet er varmere en lufta har man stor fordamping. Det er vel en tommelfinger regel vi kan bruke. :)

Topp