Hva er nytt

For mengde til koi yngel

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Vi har hatt lek i den store dammen på tropex og samlet granbar .
hunnfisk som har lagt egg er
4 Kohaku
1 ginrin showa
1 showa
1 Midorigoi
2 sanker

Hanner vi mener har vært innblandet er 2 kohaku 1 showa og litt usikker på en Kabuto vi ikke vet kjønnet på .

Skulle det dukke opp yamabuki yngel nå , da er jeg skeptisk 😂
Kan så langt ikke se metallisk yngel ( lys over øynene )

Vi flyttet over granbar i 10.000 liter tank og har +- 1mill koiyngel 1-3 dager gamle.
Blir kjedelig og telle alle , men om jeg tar en liter vann blir det ca 100 stk og siden yngelen er i alle vannmassene tyder 100 stk i 1 liter x 10.000 liter på ca 1.000.000 yngel

Så mitt spørsmål ...
Noen som har lest mengde eggeplomme disse bør fores med pr døgn i starten?
Jeg har brukt 4 knuste eggeplommer, endel innfanga dafnier og 50gram artemia i dag . Ser nå at mange har mat i magen, men usikker på rett forings mengde.
Noen som har lest seg opp på dette eller har erfaring med så store mengder koi fry ?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Litt vanskelig når det er slike mengder, men som du skriver, så har de jo litt i mageposen. Og jeg tror det er hele vitsen med kokte eggeplomme. Noe å fylle i magesekken i starten, for tror ikke de vokser noe på dette. Men du burde jo nå ha en god del artemia underveis nå.
Den gangen jeg hadde en enorm mengde koi yngel brukte jeg samme strategi som du nevner, fòre til jeg så de fleste yngelene hadde gode runde magesekker, og regne med litt økning. Jeg brukte 5L bøtter til klekking av artemia, og kjørte 4 bøtter daglig, men hvor mye egg jeg hadde i hver 5L husker jeg ikke. Men husker at det må fores mye og ofte for å holde de små runde magene fulle døgnet rundt. Til gjengjeld vokser de jo noe helt J.... :) Etter den første artemiagalskapen gravde jeg ut en dam på6x8m 50cm dyp. Du husker sikkert denne Ø?.
Dit slapp jeg 25.000 yngel etter en helt uvitenskaplig utvelgelse, som gjordes ved å bare ta en hov og øse opp ca riktig antal, og resten gikk til de evige koidammene i himmelen :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ok , ja husker vi tømte dammen og sorterte i bøtter å spann.
En artig ettermiddag dette.
Artemia klekkingen går greit og vi har hyllene fulle.
Men syntes det er mye jobb å finne nok dafnier.
Har derfor hatt litt høsegjødsel på et par plasser jeg henter , dette skal gi gode samleplasser for dafniene.
Har også fått hjem 100kg yngelfor 0,2mm men dette tror jeg ikke vi kan bruke før vi får igang forsiktig filtrering.
yngelforet er jo propp fult av proteiner og litt skummelt å bruke for mye av for vannkvaliteten sin del.

Hjemme har jeg og noen som går i 1500 liter grønt vann , men denne står ute og derfor er vannet endel kaldere.
Skal se om koiene i det grønne vannet vokser bedre , men tempen er 3-4 grader kaldere der, så får ikke sammenliknet helt reelt

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Jeg lyktes med knust tetramin og eggeplomme blandet den første uka, deretter knuste jeg pellets i mortel. Brukte ca en fingerklype 3/4 ganger daglig her med tusen yngel på 100 liters kar. Her ble nesten alt gult😜B3084E6F-D08B-4F80-9A0F-3589A9B463E6.jpeg

Jæren

Betalende medlem
Ok , ja husker vi tømte dammen og sorterte i bøtter å spann.
En artig ettermiddag dette.
Artemia klekkingen går greit og vi har hyllene fulle.
Men syntes det er mye jobb å finne nok dafnier.
Har derfor hatt litt høsegjødsel på et par plasser jeg henter , dette skal gi gode samleplasser for dafniene.
Har også fått hjem 100kg yngelfor 0,2mm men dette tror jeg ikke vi kan bruke før vi får igang forsiktig filtrering.
yngelforet er jo propp fult av proteiner og litt skummelt å bruke for mye av for vannkvaliteten sin del.

Hjemme har jeg og noen som går i 1500 liter grønt vann , men denne står ute og derfor er vannet endel kaldere.
Skal se om koiene i det grønne vannet vokser bedre , men tempen er 3-4 grader kaldere der, så får ikke sammenliknet helt reelt
Lurer på hvordan det går med yngel prosjektet dit Øyvind?

Topp