Hva er nytt

Fondammens damm og filter

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Her er det ca 10 grader har kutta ut foring :D tok og rensa filtret litt tidlig i år .leter eter lekase og har testa litt forselig muligheter men nå trur jeg att det ene filterkanalen er syndern :mad: men må teste litt til .bedre at det er der en i dammen .

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Et bilde av filter som ikke har hvert åpnet siden April :D Eneste filtere i gullfisk dammen som er på ca5000l :D
Der går det ca35 mindre gullfisk :D Her gjør planter og småkryp jobben :D

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
der var det ikke mye skit nei:)har egentlig vannet passert gjennom det?:eviltongue:hehe,men for og være litt seriøs så viser vel dette forskjellen på en koidam og en gullfiskdam,men selfølgelig som du sier hva en dam med mye planter gjør og:)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ja med god biologisk balanse kan du nærmest kaste ut dette filteret også
Selv har jeg gullfisk dam med 25meter plante bekk, her fjernet jeg filteret for 5 år siden.
Men må ta en grundig rens i bunnlag hver høst.

Det er når vi får store koi på flere kg og forer deretter filter er høyst nødvendig.

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Ja kan vel ta bort filtere også men nå er det bare og sette på lokket og sette på pumpa :D Så er det mye dyr i filteret så jeg skyldte filteret i dammen så de kan bli fler til neste år :D så nå er det bare og rense dammen og flytte gullfisken til vinter kommen ;) det er bevist at jeg bare har gullfisk i dammen .i sommer fik jeg uklart vann da ga jeg bort ca15 Støre fisk etter en uke var det klart vann igjen :D Det er jo greit og ha bare et filter og rense mye jobb spart og mer tid til og nyte;)

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
I morgen henter jeg 60 stk små koi :eek: Sammen med Green fint og ha med en ekspert :eek: På onsdag lå det noe is i den minste dammen men i går tappet jeg ut vannet og spylte og fylte den opp igjen satt på hitter på 3000 w så nå er det 13 grader i vannet:eek: Tar koien over i den store dammen etter vert når varmen setter in det ser jo ut at det kan ta litt tid :eek:

eidsvold1814

Well-Known Member
da blir det garantert mange nye flotte koi i fondammen:) spennende med småkoi,du får passe på så Green ikke kjøper 60fisk til Jørgen;)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja det skal bli artig å prikke fisk med Jørgen:cool:. Men det er han som bestemmer hva slags typer etc. som skal velges.
Det å velge koi blir hva man liker best, og da har ikke min mening så mye å si når det gjelder akkurat det:p.

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Takk for turen til tropex Thore takk for all hjelp :D Er veldig fornøyd har sittet og nytt synet av alle sammen :DDet blir spennende og se utviklinga på de ;) takk til Øyvind for en trivelig dag på tropex ;) Er en fornøyd kar med 60 nye koi til Fonhaven ;) hilsen Jørgen ;)

eidsvold1814

Well-Known Member
så det ble 60!!!!!! nye koi bare til fonhaven altså:cool:det var ikke småtteri,hehe trodde du skulle dele ei kasse med noen,da er det bare og fore for harde livet så blir dammen stappfull i løpet av et år:p

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Får prøve og ikke fore så hart så jeg kan beholde de til neste år ;) Men måtte se om di var sultne så de spise lit i dag ;)

eidsvold1814

Well-Known Member
ja dette blir spennende Jørgen med så mye nye koi,sikkert mange fine som det blir spennende og se hvordan utvikler seg både i form,farge,tegninger og vekst,nesten så jeg blir frista til og selge de litt større koiene jeg har og gjøre som deg kjøpe maaange små:)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja det var mange fine med bra potensiale som Jørgen plukket ut i dag. Skal bli artig å følge dem videre hos Jørgen.
Er bestandig artig og spennende å fore opp mindre fisk.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Takk for turen til tropex Thore takk for all hjelp :D Er veldig fornøyd har sittet og nytt synet av alle sammen :DDet blir spennende og se utviklinga på de ;) takk til Øyvind for en trivelig dag på tropex ;) Er en fornøyd kar med 60 nye koi til Fonhaven ;) hilsen Jørgen ;)
Det var veldig hyggelig å få besøk av 2 så ivrige karer og godt å høre du ble fornøyd med mix kassa du bestilte.
Jeg blander meg sjelden opp i hva som plukkes, men observerte jo at gutta grabbet mye pen koi :D
Får du til noen bilder av favorittene du plukket deg ? må du legge ut bilder her, men ta det etter konfirmasjonen så vi ikke får kona di på nakken:cool: .

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Det var mange fine fisk i den kassa vanskelig og bare plukke ut de minste :Dprobleme dukker nåkk opp neste år når jeg må tynne i bestanden når en plukker når en tar bare fine fisk:Dprøvde meg på noen bilder men lit dårlig lys.

Vedlegg

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja se der! Ser ut som om de trives:D.

Og som du sier Jørgen. Det blir ikke lett å tynne ut blant disse til neste år:p!

Topp