Flytte koien inn.

eidsvold1814

Well-Known Member
her går de ute til det ligger på rundt 7-8grader,passe trege og lettere og fange,+ at vannet i krana holder samme tempratur så knapt temp forskjell når innekarene fylles,synes fiskene fortjener være ute lengst mulig hvis man ikke er bitt av vekst galskapen osv :)

• Like
Reactions: dag

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Lar de gå ute så lenge som mulig. Men tar de inn når tempen er rundt 7-8grader her også.
De har bare godt av å gå ute så lenge som mulig.

• Like

dag

Active Member
Er det best å flytte de over til tilnærmet samme temperatur eller til litt varmere vann? 🥰

hans-ole

Betalende medlem
Jeg flytter de i tilnærmet samme temperaturen og øker temperaturen 1-2 grader i døgnet frem til de er i rom temperatur der de lagres gjør og samme når de skal ut senker temperaturen 2 grader i døgnet til det er likt ute så flytter jeg de

• Like

ragnar

Betalende medlem
Jeg kan / vil ikke fyre i dammen, så de går inn til helgen kanskje. det er 6- 8 grader i dammen nå-- nå går anlegget ute OG i brakka for fullt, helvetes strømgreie .......
prata litt med de igår og de er ganske villige nå...

• Like

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Er nok lurt å ta dem inn når tempen har passert 7 grader. Ventet litt for lenge et år. Slangen som jeg skulle pumpe vann fra dammen og inn., var kveilet opp. Den var frosset og knakk i en meters biter. Det var is på dammen, og da gikk håven tregt. Heldigvis kom det en mildværs periode så det gikk bra til slutt.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Jeg tar de inn snart, og gjerne en dag med litt fint vær. Det verste jeg vet om er å søle rundt i vann når det blåser og er kaldt. Og om det er 3-4 grader forskjell på tempen har jeg ikke merket så mye til på koien.
De store hunnene plasserer jeg i en IBC container med vann fra dammen, og så pumper jeg litt vann fra innedammen til ibc slik at de får en litt pen overgang. De mindre fiskene og hannkoiene tåler mye mer er mitt inntrykk.
I innedammen i vinterhagen er det fortsatt 18-19 grader så der er det fortsatt god sommerstemning :) Dit jeg skal flytte utefiskene er det ca 12 grader nå, og ca 9 ute, så det går nok bra.

Topp