Fiskene spiser lite av det jeg gir dem

Frankieboy

New Member
Hei :)

Vi har hatt hagedam med fisk i mange år og den blir større og større. Nå ca 70m2 og grunn dam.
I starten måtte vi mate mye. Fisken var svært spisevillig. Nå er den stor og det er mye vegetasjon og masse insekter der. Det er naturdam uten noen form for rensing. Vannet byttes ut litt og litt en sjelden gang. De spiser vel også alger og planterester som det er mye av.
1: Kan det være at tilgangen på naturlig mat er så stor at det nesten ikke er behov for kjøpemat?
2: i år har det for første gang blitt lagt egg som klekkes løpende disse dager. Kan de overleve i dammen allerede første vinter sammen de andre store fiskene? Vedlegger bilder av to insekter det er svært mye av.
3: hvor mange fisk kan jeg vente at det blir?
4: vil de sannsynligvis legge egg hvert år fremover nå som forholdene tydeligvis ligger til rette for å legge egg?
5: hva slags insekter er det? (Bilder) den ene er en raring som svømmer under vann, den andre en vanlig sak som hopper oppå. Det er mye av begge typene.

Vedlegg

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hei
Siden du har naturdam uten rensing bør du nok uansett begrense foringen og la naturen gå sin gang .
Karpefisk spiser det meste . Planterester og larver i vannet.
Ser det ene bilde er av fiskeyngel og med så gode gjemmesteder vil mange kunne vokse opp.
Arsaken til at matlysten er laber kan være at vannet er dårlig eller at det er nok føde naturlig.
Ca, hvor mange kg fisk er det totalt i dammen nå ?

Frankieboy

New Member
Takk for godt svar. Det er ikke mye fisk der nå, bare 8 stk på ca 15 cm da vi kjøpte nye sist sommer. Ønsker å ha 20-30 stk så de er mer synlig.

Frankieboy

New Member
Takk, :)
vet du om de nye fiskene må onn første vinteren, eller om de vil overleve vinteren i dammen med de større? Vi har flytende varmeellement (og kolbe om nødvendig).

By the way, når jeg bygget dammen ønsket jeg å ha fjell naturlig inn i den. I usa får man tak i pulver som spres over vannflaten som synker ned og blir gele i bunn og tetter den. Geleen er ufarlig for fisk og planter og absorberer bundsand/ jord og blir enn naturlig del av bunnen. Geleen kan du hverken kjenne eller se etter noen uker.
Tror ikke den er kjent her i norge, men sikkert mange som ville hatt glede av den. Har fungert perfekt for meg og vært tett i mange år.

Mvh frank

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Dersom høsten blir lang og varm skulle yngelen ha store muligheter til å klare seg .
Har aldri hørt om den geleen og syntes det er litt underlig at importører i EU ikke har denne dersom den er ufarlig og godkjent.
Har du link til produktet ?

Frankieboy

New Member
Jeg skal finne det til deg. Den er helt ufarlig. Tror det heller er dårlig markedsført av produsent.
Men den er litt dyr. Likevel tror jeg den ville solgt godt i Norge. Du hører fra meg.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Takk , skal sjekke litt rundt dette produktet . Men 30.000kr for 200liter var jo ikke billig .
Fleste som bygger naturdammer her hjemme bruker leire som er så si gratis men altid gøy å se nye løsninger.

Frankieboy

New Member
Ja det er sant.
Men jeg kjøpte kun 1o liter og det dekket ca 50m2. Det er veldig lite som skal til så 200 liter er mange hagedammer. Beralte ca 5.000,- tror jeg: mulig det var ink toll.
Hvor får man billig leire? Noe sted i vestfold?

Topp