Hva er nytt

Fiskene (koi og gullfisk) har mistet apetitten

mr.tobbs

New Member
Dammen holer ca. 14 grader. ph og no er ok. Fiskene spiser nesten ikke selv om jeg har prøvd flere dager uten foring. De "blinker" ikke og lite vaking, men noen ligger med nesa oppi vannslaten. Jeg har ei lita luftpumpe som boler i vei. Når jeg lar det strømme vann fra haveslangen ned i dammen ligger de i klynger rundt den vannstrømmen. Har noen et forslag?
mvh
Torbjørn Anderson

Vedlegg

hans-ole

Betalende medlem
Du skriver pH og no ok og dvs? Har du målt no 2 og no 3 ? Har du testet vannet i 14 grader? Testene er vel riktigst på ca 20 grader
Test settet er ikke gammelt ? Står dato på

Jeg vett ikke hvor du bor i landet eller om du har varme i dammen ? Men 14 grader høres mye ut nå
På denne årstiden uten tilført varme så jeg ville og evt og sjekket termometeret

Prøv og bytt masse vann 30-50 % og se

Ut i fra infoen du kommer med er dette mine tips og starte med

mr.tobbs

New Member
Glemte å nevne det, men har 2 varmekolber i dammen på 300w hver. Takk for svar forresten. Kan godt hende at testutsyret er gammelt. Har hatt det i noen år. Kan ta inn en liter vann og la det stå inne for å varmes. Blir det det samme?

eidsvold1814

Well-Known Member
første jeg hadde prøvd er et litt større vannskifte,,om tempen synker 3 grader pga det er det fortsatt ingen krise for fiskene,med større vannskifte tenker jeg 30% i allefall :) 14 grader og ingen spising er rart,ingen av mine slutter og spise før det er nede i 12 i allefall,har fortsatt noen som spiser litt nå med 7:)

mr.tobbs

New Member
Prøver vannskifte i morgen. Har jo hatt fiskedam i snart 15 år og har heller ikke opplevd at fiskene slutter å spise før vi er nede i 7-8 grader.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Hvis du tar inn litt vann og lar det stå til tempen er ca 20 grader vil dette gi deg mer riktige resultater, bare husk at flasker eller hva du bruker for å ta inn vann må være helt rene for ikke å påvirke feks ph.
Du skriver at fiskene henger i overflaten og stimler sammen rundt vannslangen. Hvis du måler vannet til å være bra tror jeg du har en parasitt, og da bør du få sjekket hvilke hos en med mikroskop, og som kan bruke det. Siden de ikke klør seg vil jeg tippe du har en av de små parasittene som kan angripe gjeller, og ikke dactylogyrus som man kanskje kunne mistenke.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Om vannbytte ikke hjalp , bør du sjekke en fisk i mikroskop ganske raskt .
Butikkene hjelper deg om du ikke har mikroskop .
F.eks costia trives i denne temperaturen og siden det går raskt mot vinter, bør du behandle raskt før det blir for kalt .

mr.tobbs

New Member
Hei Øivind. Kommer gjerne ut en tur med en fisk eller to. Vannkvaliteten viste seg å være ok. Fiskene har begynt å spise igjen, men de står fremdeles og henger rund der hvor jeg lar vannslangen dryppe vann. Kan jeg ringe og avtale tid?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Bare å ta kontakt Tobbs .👍
Er her stort sett alle ukedager eller rett i nærheten.
I Helgene er detf for tiden mest Jakt
Tlf Ø 93001654

Topp