Hva er nytt

Fisk som blir borte

mdahlm

Hei, en nybegynner her. Har en ny dam ca. 15 kvm. Belagt med rullestein. Bygd opp et vannfall av naturstein. Kraftig pumpe som pumper 3000 liter i timen + fontene. Vannliljer som vokser og har hatt to blomster i sommer. Prøvde oss med 3 små gullfisk (5 cm.) som var litt sky i starten, men de svømte rundt og spiste. Etter en uke kjøpte vi 5 stk. til og de var ca. 12-15 cm. Da ble det en big happy fam. Men så skjer mysteriet. Plutselig var en liten fisk borte og etter en måned var to store og en liten borte. Så da lurer vi på; kan måker, kråker, skjærer ta fisk? Hva med katter? Er ikke de redd for vann? Andre forslag?

Vedlegg

eidsvold1814

katter kan for sitte på kanten og labbe opp fisk,ellers så er det vel mulig med fugl også,men de pleier da og plukke tom en dam fort

ragnar

de er flinke til å gjemme seg.... vi "fant" igjen fisken vår når vi tømte dammen.....

Hegre, mink, ørn og sikkert flere kan ta store fisk. Setter du opp et overvåkning eller viltkamera kan du få se synderen antagelig.
Går ann å prøve en hegreskremmer også, men ikke alle som får de til, er vel for dårlig rekkevidde på store dammer.
Dammen din ser relativt grunn ut, så her kan vel måker også være synderen. Kan orøve å gi fiskene et gjemmested også. Feks en stor flat sten på midten støttet opp med stener så det blir plass under.

mdahlm

Takk for svar og gode innspill. Har nå hengt opp en scaram fugleskremmer. De har flere gjemmesteder med "stenhuler" vi har bygd opp. Vi får grave dammen litt dypere neste sesong og plante mer i kanten, så får vi se hvordan det utvikler seg. Hvis de 4 vi har igjen nå overlever høsten, tenkte vi å kjøpe akvarium å ha de inne i vinter. Noen som vet hvor mange liter vi må ha?