Hva er nytt

Filtrering

Gullfisken

Member
Ferdig med øvre del av bekken.Måtte ha et par tre små gullfisk igår,klarte ikke holde meg til helgen da jeg skal hente/kjøpe en del større gjeng. Ble jaggu meg populær den grotta - da de fant den så jeg ikke mer til dem.. Idag morges så jeg bare tre små snuter i grotte-åpningen.. Fant en grei måte å mate fisken på da skimmeren sugde til seg en del mat.. har jo splitta samme pumpa til skimmer og til tomt pumpehus på bunn. Satte en bøtte oppå skimmer og da fikk den på bunn alt trøkket så bekk og fontene fortsatte i samme tempo.En av fiskene var helt opp med skimmer men den skvatt fort unna da den merka dragsuget.

Vedlegg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Lyden av rennende vann er magisk :) Flott dam, men jeg tror jeg ville prøvd å laget noen gjemmesteder for gullfiskene. Hvis det ikke er der da? Det ser litt grunnt ut, og fisker bli stressa hvis de ikke har noe å gjemme seg under, spes når det kommer fugler flygende over dem.

Gullfisken

Member
Lyden av rennende vann er magisk :) Flott dam, men jeg tror jeg ville prøvd å laget noen gjemmesteder for gullfiskene. Hvis det ikke er der da? Det ser litt grunnt ut, og fisker bli stressa hvis de ikke har noe å gjemme seg under, spes når det kommer fugler flygende over dem.
Takk for det Arne - jo det er flere skjulesteder. Lagde noen heller til å svømme under pluss en stor grotte. Ruger på en planteøy når de er på det grunneste med skjulested midt i.

Gullfisken

Member
Var en tur på Hove plantesalg (ved Sandnes i Rogalalnd) for å kjøpe et par shubunkin som to av barnebarna skulle velge ut som sine 'personlige' fisker. Hadde 4 igjen blant alle de oransje. Han som fanget de inn var usikker på den ene om det var en koi. Da ble det to til meg og en til hver av barna.:) Kan noen trente øyne her inne se om det er en koi blant disse?
Litt trist å høre at de skulle legge ned dam-fisk utsalget da det var et minusforetak.. Men Heldigvis så har vi Tor på Nærbø i Vanndam.no. Var en tur der igår for en hyggelig prat og selfølgelig litt handel. Utrolig hva han har fått til i garasjen sin. Store flotte koi og en stor tank med gullfisk. Så hvis du bor på Jæren så ta en tur dit da han har alt du trenger til å starte med dam. Lett å finne frem dit med google maps!

Må også nevne at jeg slet med uklart vann i det siste og utelukket UV'en da den var ny.. og begynte å tømme halve dammen og fylte opp igjen med springvann.. trodde det dreide seg om tanniner som er fargestoffet i blader som jeg sliter med p.g.a. hekk nær dammen. Fikk task i aktivt kull som jeg vaska først og passerte i vannfallet. Men ingenting skjedde.. Men så kom min bror på besøk og insisterte på å åpne opp UV'en - tok ut pæra og så med en gang at den var defekt.. Tor på Vanndam.no hadde nye så nå håper jeg UV'en ordner opp. Forresten så kom jeg over denne på Amazon som kobles rett på vannslange som tar klorin etc.
Og bilder av fiskene.

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
Var en tur på Hove plantesalg (ved Sandnes i Rogalalnd) for å kjøpe et par shubunkin som to av barnebarna skulle velge ut som sine 'personlige' fisker. Hadde 4 igjen blant alle de oransje. Han som fanget de inn var usikker på den ene om det var en koi. Da ble det to til meg og en til hver av barna.:) Kan noen trente øyne her inne se om det er en koi blant disse?
Litt trist å høre at de skulle legge ned dam-fisk utsalget da det var et minusforetak.. Men Heldigvis så har vi Tor på Nærbø i Vanndam.no. Var en tur der igår for en hyggelig prat og selfølgelig litt handel. Utrolig hva han har fått til i garasjen sin. Store flotte koi og en stor tank med gullfisk. Så hvis du bor på Jæren så ta en tur dit da han har alt du trenger til å starte med dam. Lett å finne frem dit med google maps!

Må også nevne at jeg slet med uklart vann i det siste og utelukket UV'en da den var ny.. og begynte å tømme halve dammen og fylte opp igjen med springvann.. trodde det dreide seg om tanniner som er fargestoffet i blader som jeg sliter med p.g.a. hekk nær dammen. Fikk task i aktivt kull som jeg vaska først og passerte i vannfallet. Men ingenting skjedde.. Men så kom min bror på besøk og insisterte på å åpne opp UV'en - tok ut pæra og så med en gang at den var defekt.. Tor på Vanndam.no hadde nye så nå håper jeg UV'en ordner opp. Forresten så kom jeg over denne på Amazon som kobles rett på vannslange som tar klorin etc.
Og bilder av fiskene.
de to fiskene på sist bildet ser ut til å være koi i allefall,begge har barter :)

Arne

Medlem av ledelsen
Alle de her tror jeg er koi ja, ser ingen gullfisk. :)

Gullfisken

Member
Alle de her tror jeg er koi ja, ser ingen gullfisk. :)
Vil disse vokse fortere enn gullfisken? Får ha dem en stund til en nevø av meg kan overta dem. Hvis jeg ikke lager en mye dypere dam i neste omgang. Er det sånn en blir bitt av Koi-basillen?🙂

Arne

Medlem av ledelsen
De vil normalt vokse mye raskere enn gullfisk, og i denne størrelsen vil di nok kanskje doble lengden på en sommer.

Gullfisken

Member
Noen som har erfaring med trådalge-fjerner og yngel? Lyste med lommelykt igårkveld og først da så jeg hvor mye yngel det var i dammen! Har begynt å få trådalger i sumpen som jeg har fjerna manuelt til nå. Yngelen får jo ikke tak i noe for-mat så den må jo kun leve av algene på stenene? Men vil disse algene forsvinne med en trådalgekur?
Fikk montert litt led-lys som lyser opp høstkveldene. 20210915_202037.jpg

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Noen som har erfaring med trådalge-fjerner og yngel? Lyste med lommelykt igårkveld og først da så jeg hvor mye yngel det var i dammen! Har begynt å få trådalger i sumpen som jeg har fjerna manuelt til nå. Yngelen får jo ikke tak i noe for-mat så den må jo kun leve av algene på stenene? Men vil disse algene forsvinne med en trådalgekur?
Fikk montert litt led-lys som lyser opp høstkveldene. Vis vedlegget 14893
Hei
Jeg ville latt trådalger være trådalger så sent på året. Tipper det naturlig vil avta nå fremover med at temperaturen i dammen vil synke utover. Trådalger er er fint habitat for yngel så lenge det ikke tar overhånd😜
Ja med at det finnes trådalgerkur som algestin etc. men ville brukt den kuren vår og midtsommer.

Gullfisken

Member
Ok da blir det sånn. Venter til våren med trådalgekur. Har ikke trådalger i store dammen,bare sånt fint lag på stenene i stillesonene. Vil snart tenke ut et slags overbygg i dammen. Stoppe bekken - fjerne pumpe og skimmer som er utsatt for frost slik jeg har montert det. Vil ha ca.4 luftestener rundt om.Har lest at det ikke er så lurt å ha luftestener på bunn da de flytter det varme vannet nederst opp.. så cirka halveis ned i dammen. Et varme-element på 150watt inni grotta pluss et flytende på 600watt sammen med en frostvakt. Har prøvd å få tak i vinterfor i form av wetgearms-pellets på 3 mm men det er utsolgt overalt.. noen her som kjenner til noe?

Topp