Filtrering

Gullfisken

Member
Blir fint dette 👍

en liten lett jobb som vil gjøre dette enda finere og mere naturlig er og sette de steina på hver side av vannfallet ut i dammen på høykant ( ikke stabla oppå hverandre) i naturen er deg bestandig Stein som er Store og høyere en vannfallet på hver side aldri oppå hverandre kun en på hver side 👍 dette er ikke klaging kun et tips som du kan ordne på 10 min vis du gidder
Er enig med deg på den men de sitter fast med damskum til skiferhella og resten av oppsettet så da må jeg rive opp alt.. den lille dammen er knapt en meter bred og to meter lang så det er ikke så mye plass oppi der..

Gullfisken

Member
Hei
Har demontert pumpe som egentlig er lagd for å stå på bunn i dam. Står i bruksanvisning at det ikke må trås uti vannet når pumpa går! ... Det ligger jo tross alt en strømførende kabel ned i vannet så produsent vil nok frasi seg alt ansvar hvis noe skulle skje ved å nevne det i bruksanvisning. Det står også at pumpa kan tørrmonteres - på Tropex sin hjemmeside.
Så da har jeg lagd et oppsett med UV lampe og pumpe over vann - Legg merke til den gule vateren som er vannstand på toppen av vater. Vil dette funke eller vil pumpa slite med å løfte opp vann etter en omstart? Dette vil være en god løsning for meg da alt strømførende er godt over vannstand. Slik kan vi føle oss trygge da barnebarn vil vasse i strandsone.
Har en Y for bekk og strandsone pluss en Y til skimmer og en slange inn i tomt pumpehus på bunn. Slik kan jeg gi full gass på skimmer når bladene begynner å falle. Til vanlig blir det fullt på begge ev. korrigere så skimmer fungerer godt. 20.000l/t pumpe.

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
slike pumper må monteres enten under vann,eller at vannet selvrenner inn i de,de klarer ikke suge vann,oppgitt maks løftehøyde på pumper er hvor høyt over vannlinja de klarer løfte vannet :)

Gullfisken

Member
Ja du har nok rett der - var vel litt for optimistisk med det oppsettet. Mon tro hvis jeg senker den litt til så selve pumpehuset står under vannlinja men strømkabel står over? Eller er det en mulighet med tilbakeslagsventil pluss en - ja hva heter det - en slags tank du må fylle opp som legger pumpehuset under vann og skru godt igjen før du starter pumpa? Ser denne fyren gjør det men det er jo system som er lagd for å stå eksternt fra dam.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Disse impellerpumpene og sentrifugalpumpene klarer ikke suge hvis det ikke er vann i pumpehuset.
Du bør lage gjennomføring i duken for sugeslangene så vanntrykket ligger inn på pumpa, da har du garanti for at pumpa ikke går tørr og brenner seg.

Gullfisken

Member
Ja! Noe sånt ja. Den har det kammeret som må fylles før start så impelleren er under vann. Kjøper en sånn hvis ikke jeg får til en siste vri.. Oppsettet mitt er løst montert - hva hvis jeg senker pumpen under vann før oppstart og når jeg ser at den pumper vann opp til bekken løfter jeg den opp til ca. der den står nå? Da må det være skikkelig luft-tett i koblingene. Vil prøve det først og hvis ikke blir det en sånn selvsugende.
Takk for svar Eidsvold!:)

Gullfisken

Member
En tingt il.. Hvis jeg prøver dette med å senke pumpa til under vann-nivå for å starte den med vann i pumpehus for så og løfte den litt over vannstand når den pumper vann - hva hvis den skulle stoppe? Tenker da på UV enheten - den vil da stå tørt en stund - Tåler den å stå på uten vann over lengre tid?

eidsvold1814

Well-Known Member
En tingt il.. Hvis jeg prøver dette med å senke pumpa til under vann-nivå for å starte den med vann i pumpehus for så og løfte den litt over vannstand når den pumper vann - hva hvis den skulle stoppe? Tenker da på UV enheten - den vil da stå tørt en stund - Tåler den å stå på uten vann over lengre tid?
De bør slukkes hver gang pumpe stoppes, blir veldig varm fort og ryker/korter ned levetiden mye

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Vi har montert to av disse winner bassengpumper på en stor dam på Sunnaas sykehus.
Disse står ca 1,5 meter over vannlinja. For å få disse til å suge er det montert 63mm enveisventil på slangene som ligger nede i dammen. systemet må fylles med vann før pumpene kan startes og da fungerer det helt til strømmen går.
ikke optimalt eller noen god løsning , etter min mening.
Om en ikke ønsker pumpe i dam anbefales en nedgravd liten pumpekum på utsiden.
Dampumper lever lenger i dam en utenfor pga kjøling og frostproblemer er min erfaring. Spesielt større dampumper.
skisse på pumpekum

Vedlegg

Gullfisken

Member
Vi har montert to av disse winner bassengpumper på en stor dam på Sunnaas sykehus.
Disse står ca 1,5 meter over vannlinja. For å få disse til å suge er det montert 63mm enveisventil på slangene som ligger nede i dammen. systemet må fylles med vann før pumpene kan startes og da fungerer det helt til strømmen går.
ikke optimalt eller noen god løsning , etter min mening.
Om en ikke ønsker pumpe i dam anbefales en nedgravd liten pumpekum på utsiden.
Dampumper lever lenger i dam en utenfor pga kjøling og frostproblemer er min erfaring. Spesielt større dampumper.
skisse på pumpekum
Ja har ruga på noe sånt - med tilbakeslagsventiler og påfylling av vann før oppstart. Og senke den pumpa jeg har ned i en brønn på utsiden av dam. Øyvind har du en sånn - vet ikke hva den heter men jeg tenker på et lite filter som jeg kan montere før vann blir sendt opp i nedgravd slange. Et filter med glass/plast topp som du skrur av og løfter opp en liten korg som fanger opp slufs og slafs?

Torstein

Betalende medlem
Hei, teknikk og pumper er noe styr, men også artig. Jeg er enig med de andre som skriver her. Min holding er at ved driftsavbrudd må systemet starte opp igjen uten menneskelig bidrag.
Jeg ville nok lagd den pumpekummen, som er så stor at en kommer til for vedlikehold, den vil også ligge under bakken og ha naturlig kjøling. Jeg ville også brukt 2 pumper, en for skimmer og en for bunndren slik at en har redundans, ryker den ene er det ikke krise. Om mulig også to kurser, en for hver pumpe. Tropex har også en fartsregulator for pumper, så da kan du justere de slik at du får en utskiftningen som passer for deg. Vi prøver å ha full omveltnig hver time, ikke alle er enige i så mye, men for oss er det målet.

hans-ole

Betalende medlem
Hei, teknikk og pumper er noe styr, men også artig. Jeg er enig med de andre som skriver her. Min holding er at ved driftsavbrudd må systemet starte opp igjen uten menneskelig bidrag.
Jeg ville nok lagd den pumpekummen, som er så stor at en kommer til for vedlikehold, den vil også ligge under bakken og ha naturlig kjøling. Jeg ville også brukt 2 pumper, en for skimmer og en for bunndren slik at en har redundans, ryker den ene er det ikke krise. Om mulig også to kurser, en for hver pumpe. Tropex har også en fartsregulator for pumper, så da kan du justere de slik at du får en utskiftningen som passer for deg. Vi prøver å ha full omveltnig hver time, ikke alle er enige i så mye, men for oss er det målet.
Jeg og mener at vis dammen ikke er for stor så det blir veldig uøkonomisk så ville jeg og sirkulert vannet minst en gang pr time i min dam sirkulerer jeg alt i damen ca 3,5 gang i timen med veldig bra resultat alltid bra vann verdier og aldri grønt vann eller alge problemer selv ikke 4 måneder uten uv på i fjor ( hadde glemt og sete i kontakten 😂 )så jeg trur god sirkulasjon er nøkkelen til og lykkes med lite problemer

Gullfisken

Member
Ja det hadde vært det ideelle med to pumper to kretser. Har fjernkontroll til denne på 20.000l/t så jeg har litt ekstra gass å gi. Når jeg testa dette med en Y for strandsone og bekk så hadde jeg bra steam i både bekk og strand og da hadde jeg fremdeles en 3-4 knepp igjen på fjernkontroll.
Vil bare få det opp og gå nå i år. Vil nok gjøre mer ut av det til neste sesong. Så iår vil jeg bare senke pumpa ned før start og løfte den litt opp igjen. Vil jo følge med om pumpa blir varm. Jeg tror ikke det blir så mye vassing i strandsone da det blir sleipt å gå uansett hvor mye gass jeg gir på slangen der.

Gullfisken

Member
Jeg og mener at vis dammen ikke er for stor så det blir veldig uøkonomisk så ville jeg og sirkulert vannet minst en gang pr time i min dam sirkulerer jeg alt i damen ca 3,5 gang i timen med veldig bra resultat alltid bra vann verdier og aldri grønt vann eller alge problemer selv ikke 4 måneder uten uv på i fjor ( hadde glemt og sete i kontakten 😂 )så jeg trur god sirkulasjon er nøkkelen til og lykkes med lite problemer
Ja min dam er på ca. 5000l så noe sånt som 3-4 ganger i timen hos meg også. Husker når jeg kjørte pumpa kun til bekk ifjor noen dager så var bekkebunn helt ren og fin mens strandsone ble fort sleip i stillestående vann. Har litt lyst å prøve meg på en Y splitter i strandsonen.En litt stor sten med vann rennende ned over seg og en som bare gir ut i strandsone uten at det synes.

Gullfisken

Member
Er ferdig med lille dammen som skal ha en del sump-planter men er helt blå på dette.. Hvilken planter anbefaler dere å ha uti her? Og kan Øyvind/Tropex foreks. sende planter til meg helt til vestlandet uten at de stryker med? Litt vågalt med singel men alternativet var bark som ikke varer så lenge. Denne singelen var gangske rund og fin. Har plantejord under dobbel-bark-duk under singelen.

Vedlegg

hans-ole

Betalende medlem
Har du fylt plantejord i bunn av sumpen? Som igjen renner ned i dammen ?

Singlen hadde jeg ikke vært redd for annet en at nå kan du ikke gå oppi der ( det hadde ihvertfall ikke jeg gjort )

Jeg er redd du kommer til og få en helt grønn dam pga plante jorden har så mye næring i seg at vil tru du får en alge farm nå og redd du får en god gro bunn der til bakterier man helst ikke vil ha mye av i dammen

Jeg har bare elvestein i sumpen min

Topp