Hva er nytt

Filtrering

Gullfisken

Member
Hei har noen spørsmål til dere Lars og Øyvind og andre også. Som dere ser på bildet så har jeg en dyphøl på ca 70cm der jeg vil ha pumpa som suger in vann til slange som jeg skal grave ned 10-11 meter.Og på toppen skal jeg ha et vannfall til start på bekk. Først i vannfallet blir vannet filtrert. Er det så lurt å sende ufiltert vann gjennom nedgravd slange? Burde jeg vurdere en filterstasjon før det går i slangen opp til vannfallet? Og så skal jeg bygge en liten kai ut fra platting med to pilarer ned til duken.. Tenkte å bore inn en ekspansjonsbolt i en flat stein og bore hull i kaipilar som passer over/inni bolten.Og selfølgelig mye kapp fra duken under.
Har også planer om å kjøpe gulvtepper på europris som er syntetiske til underlag da det vil bli barnebarn som skal uti.. gjerne gulvteppe over duken også på de mest utsatte plassene. De blir jo selfølgelig skjult med elvestein etc. Har noen erfaring med dette? Impregnert trevirke ned i dam med fisk (gullfisk) kan det gjøre noe med vannkvaliteten for fisk?
Finnes det mindre filter bokser som jeg kan skjule under kaikant? Skal føre 40mm slange over kantbånd og ned i det dypeste partiet til pumpa.
20200614_193613.jpg20200614_193642.jpg20200614_200836.jpg

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Hei Gullfisken 😊
På side 28 i tråden glassfiberdam på fjell vil du se noe av det samme du tenker på.
Anbefaler fiberduk fremfor tepper, kjøp pumpe med hus som har riller slik at ikke store partikler går i gjennom. Du behøver ikke forfilter til slangen, men anbefaler 40mm eller større formstiv slange for mindre strømningstap.

Gullfisken

Member
Skal bruke denne
på 40mm slange. Utfordringen nå blir å skjule slange + 2 pemrør til vann og strømkabel. Vil ha dette i en rett linje opp til terassen. Bekken vil jeg ha mer kronglete.. med utfall i to smådammer før utfall i den store dammen p.g.a. hvis unger skal uti så vil sannsynligvis all strøm bli slått av.. og da er det mindre vann som skal ut i tørrbekken som overvann.

hans-ole

Betalende medlem
Skal bruke denne
på 40mm slange. Utfordringen nå blir å skjule slange + 2 pemrør til vann og strømkabel. Vil ha dette i en rett linje opp til terassen. Bekken vil jeg ha mer kronglete.. med utfall i to smådammer før utfall i den store dammen p.g.a. hvis unger skal uti så vil sannsynligvis all strøm bli slått av.. og da er det mindre vann som skal ut i tørrbekken som overvann.
Vis jeg skjønner rett så skal du pumpe opp i dam som over renner ut i 2 bekeløp som igjen over renner ut i dam da ville jeg valgt Støre pumpe vis du ikke har stort fall på bekken ?

Med så lite vann i 2 bekker vil vannet renne sent og lite og vil da Gro masse alger det er min erfaring ville kjørt på med 150000 liter og heller stripa ned vis det blir for mye

Gullfisken

Member
Hei Hans Ole Tenkte å ha bekken fra det høyeste punktet ved terrassen rett mot drivhuset - lage et lite fall med skiferhelle ut i en liten dam for å snu bekken 90 grader og så bekk til en mindre dam20200614_201241.jpg før utløp i dammen - Må prøve først med den pumpa jeg har kjøpt.. Tenkte å ha godt med vannplanter i de to små dammene. Har tenkt som du ang. alger - det beste hadde vært en ren lang bekk men da blir det mye vann som skal ut når pumpa stoppes.. p.g.a. ungene. Skal ha uv filter nede ved dammen og filtrering i start på bekken.

Gullfisken

Member
Du fikk rett Lars! Det ble ca 4,7 kubikk i dammen + ca 300 liter i bekk og liten dam(tror jeg). Husker du anslo 5000 liter når du så bildet av utgravingen. legger med noen bilder. Legg merke til strandsone - Pumpa vil ligge i motsatt ende av strandsone. Er redd det blir en dødsone ved 'stranda' som algene vil trives - Ser de nevner en jet på Greg Witsok 'the pond guy' på youtube - en jet som lager sirkulasjon i dødsonene. Har ikke funnet noe slikt her til lands.. Har du eller andre et godt tips om en slags pumpe som kun lager sirkulasjon til strandsonen min? Måtte lage en vaske/sorterings-stasjon for strandsingelen da det var mye knuste og sylkvasse sten... og mye skitt. Fikk lagd drenering under duken så jeg kan føre ned en slange og suge opp vann hvis det blir behov for det. Lagde også en ca 20 meter lang tørrbekk for overvann som jeg la barkduk nedi og grus for å spre overvannet over et større område. Må også nevne den gode vannmåleren (se bilde)som jeg fikk på Jula for ca 300 kr.

Vedlegg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Godt i gang med et bra prosjekt her ser jeg :)
Jeg brukte en sementblander for å vaske elvegrus, når de blir tromlet rundt sammen med vann, og man bytter vann noen ganger blir steinene gullende reine, og du slipper mye håndarbeid :) Litt sent hvis du er ferdig, men hvis du har mer igjen kan det være verdt å teste.

Gullfisken

Member
Godt i gang med et bra prosjekt her ser jeg :)
Jeg brukte en sementblander for å vaske elvegrus, når de blir tromlet rundt sammen med vann, og man bytter vann noen ganger blir steinene gullende reine, og du slipper mye håndarbeid :) Litt sent hvis du er ferdig, men hvis du har mer igjen kan det være verdt å teste.
Hei Arne ser at svaret mitt uteble... prøver igjen - Takk for tipset med sementblanderen 🙂 men det blir fremdeles problem med de knuste og sylkvasse stenene? Eller vil de og bli 'slipt av' ? Fikk testa pumpa på 10 000l/t og syns det ble litt pinglete i fossekanten. Er litt sugen på den som gir 20 000....

hans-ole

Betalende medlem
Hei Arne ser at svaret mitt uteble... prøver igjen - Takk for tipset med sementblanderen 🙂 men det blir fremdeles problem med de knuste og sylkvasse stenene? Eller vil de og bli 'slipt av' ? Fikk testa pumpa på 10 000l/t og syns det ble litt pinglete i fossekanten. Er litt sugen på den som gir 20 000....
vis du bytter til 20000l pumpa så kan du fordele vannet til fossen/bekken og kjøre noen tusen liter med en slange/rør ved strand sonen da får du bra sirkulasjon og trenger ingen jet jeg har gjort det samme på min dam da jeg hadde et parti med lite sirkulasjon og med så bra sirkulasjon på vannet trur jeg og du slipper noe særlig alger👍

Gullfisken

Member
vis du bytter til 20000l pumpa så kan du fordele vannet til fossen/bekken og kjøre noen tusen liter med en slange/rør ved strand sonen da får du bra sirkulasjon og trenger ingen jet jeg har gjort det samme på min dam da jeg hadde et parti med lite sirkulasjon og med så bra sirkulasjon på vannet trur jeg og du slipper noe særlig alger👍
Har vært inne på tanken, muligens et T stykke med 40mm i en og noe rundt ca 20 mm ut den andre til strandsone i en slange som kan lettere skjules.

hans-ole

Betalende medlem
Har vært inne på tanken, muligens et T stykke med 40mm i en og noe rundt ca 20 mm ut den andre til strandsone i en slange som kan lettere skjules.
jeg ville brukt en y istedenfor t stykke og kjørt 40-50 mm rett føre slutt eks kan du bore hull i litt stor hånd Stein og legge slange/rør under sanda og kjøre vannet ut igjennom steinen I vann kanten Da er alt skjult👍

og sett kraner på begge slangene/ røra så får du justert det sånn du vil ha det 👍

Gullfisken

Member
Ja det hørtes bedre ut! Kraner på begge - ut i en Y. Har et par store stener som jeg skal ha til sittestener i strandsone - legge en mindre som du sa under den ene. Takk for gode tips Hans Ole :)

Gullfisken

Member
En liten stemningsrapport fra nord jæren. 13 grader og enormt med regn... som jeg faktisk satte pris på da jeg endelig fikk se alt steinarbeidet under vann som det skal være. Er ferdig med utfalls-oset. Ville ha vannfall der og men det ble for lite elevasjon. Fikk fatt i noen fine heller fra ASAK på 600x400x40 som jeg anla rundt med hekken for å lette arbeid med klipping av hekk. Har en utfordring i strandsone hvor det kommer en platting med de samme hellene. Skal prøve å legge et rustfritt rør i en grop under hellene som ligger oppå duken. Har vanlig lekesand under duk så jeg tror det skal gå bra og forme en grop til røret som skal forsyne strandsone med vann via en stein som Hans Ole nevnte. Må nok måle vannmengde på nytt da det har blitt mye stein som fortrenger plass i dammen.

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
ja den som hadde 13 grader nå:),her er det 5 i dammen,men har fortsatt fisk gående ute,når man tar inn fiskene fortjener de lengt mulig tid ute selv om det blir litt kaldt på slutten syns jeg:)ingen krise liksom så lenge ikke det har lagt seg is,blir kjempeflott anlegget på nord jæren,liker det naturlige utseende med stein osv:)

ragnar

Betalende medlem
Huff mye stein og tungt arbeid. Men det blir fint tilslutt, da ef det deilig å se på bilder og tenke tilbake....

Gullfisken

Member
Fikk kjørt en test idag med 32mm slange til strandsone og 40mm til bekk. Her går pumpa bare på halv maskin. Har ikke video av strandsonen da det bare henger en slange der..
Fikk den ønska fjellbekk-lyden jeg var ute etter selv med god gaus i strandsonen. 🌊💦

hans-ole

Betalende medlem
Blir fint dette 👍

en liten lett jobb som vil gjøre dette enda finere og mere naturlig er og sette de steina på hver side av vannfallet ut i dammen på høykant ( ikke stabla oppå hverandre) i naturen er deg bestandig Stein som er Store og høyere en vannfallet på hver side aldri oppå hverandre kun en på hver side 👍 dette er ikke klaging kun et tips som du kan ordne på 10 min vis du gidder

Topp