Filtrering til overvintring av gullfisk i akvarium

hans-ole

Betalende medlem
Har som mange andre fått litt mere fisk en planlagt 😂 så sorterer ut gullfiska fra koia i vinter lagringa i år har et 720 akvarium de skal gå i inne varmt så da trenger jeg mye biologisk filtrering 50-60 gullfisk i et 720 l blir jo veldig mye fisk og møkk 😡

pr nå er det et topclear 5000 og et vannfall med filter 2000l pumpe så planen er et slik filter og pumpe til og en murer balje med bioballer/k1 som blir mata fra det ene filteret og over renner ned igjennom murer balja med bio baller og evt en japanmate/filter skum og ut i akvariet igjen

hva mener dere vil dette bli bra nok ? Eller ville dere gjort det annerledes ?

Har og brukt grovskjellsand som bunndekke

Sist redigert:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Toppclear 5000 er på 10liter med div medie. En blåtønne er vel 200liter .
fyller du den med medie og lager en fungsjonell rense måte har du 20x bedre filter

hans-ole

Betalende medlem
Toppclear 5000 er på 10liter med div medie. En blåtønne er vel 200liter .
fyller du den med medie og lager en fungsjonell rense måte har du 20x bedre filter
ja jeg vett men har ikke plass til en blå tønne ved akvariet i kjelleren( begynner og bli veldig fullt med 8 akvarier og inne dam og skilpadder osv )
Men har tenkt litt siden jeg posta dette vurderer og bruke et 250 l akvarium i stedet og borre til gjennomføringer da får jeg holdt liv i k1 jeg bruker i dammen nå så da er det jo kjekt og få brukt k1 som er i bruk i dammen nå og at den er klar til bruk til våren i gjenn👍

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Tenker at det spørs litt på temperaturen du kjører med også. Mest fordi de vil vokse og trenge mer mat og mer filter jo større de blir.
Klarer du å holde temperaturen under 10 grader vokser de veldig sakte og ting kan gå helt fint :)
Har du 20 grader hele vinteren vil vel fiskenes vekt dobles i løpet av vinteren og belastningen på filter og vann vil dobles.
Ellers høres det ut som om du gjør de rette tiltakene med skjellsand for å stabilisere ph og mer filtermateriale

hans-ole

Betalende medlem
Tenker at det spørs litt på temperaturen du kjører med også. Mest fordi de vil vokse og trenge mer mat og mer filter jo større de blir.
Klarer du å holde temperaturen under 10 grader vokser de veldig sakte og ting kan gå helt fint :)
Har du 20 grader hele vinteren vil vel fiskenes vekt dobles i løpet av vinteren og belastningen på filter og vann vil dobles.
Ellers høres det ut som om du gjør de rette tiltakene med skjellsand for å stabilisere ph og mer filtermateriale
de kommer til og gå i ca 22 grader det er rom tempen i kjelleren så får kjøre på med 200 liter k1 og en stor filter mate til og moderat med mating

burde jeg evt kjøre luft i k1 eller ikke?

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg ville brukt luft i K1, ellers vil vannet finne seg en vei og etter hvert lage en "tunnell" i K1 mediet.
Et alternativ er å kjøre dryppfilter gjennom stillestående K1 filter.
Men dryppfiltre bråker litt og krever plass over karet. Så jeg ville nok gått for et "moving bed" filter, og tilsatt luft.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Jeg ville brukt luft i K1, ellers vil vannet finne seg en vei og etter hvert lage en "tunnell" i K1 mediet.
Et alternativ er å kjøre dryppfilter gjennom stillestående K1 filter.
Men dryppfiltre bråker litt og krever plass over karet. Så jeg ville nok gått for et "moving bed" filter, og tilsatt luft.
Ved å bruke luft i k1 medie skaper kun biologisk effekt, man kan lett bruke k1 statisk da det også gir en hvis filtrerings effekt, som beskrevet over med tunell i medie kan jeg ikke dokumentere, men min erfaring i innekaret med statisk k1 fungerer veldig bra, da har jeg sive som blander vann og luft i forkant.
Dryppfilter har jeg dessverre ingen erfaring med, men har hørt at for eksempel clarity fjerner proteiner via skumutskiller pluss at det virker biologisk selvklart.

Når det er sagt så går jeg for et filter i mitt nye prosjekt som har trommel for mekanisk kombinert med k1( moving bed) og er fryktelig spent på om det fjerner siste klarhet i vannet som humus rester man ser tydelig i statiske filtere.😊

hans-ole

Betalende medlem
I ute damnen har jeg og god erfaring med k1 som statisk jeg har det i 2 stk 220l blå tønner som for filter delt med Japan matter og k1 i filterposer på hver side av Japan mata for og ta det værste griset Una der det har fungert over al forventning der

Arne

Medlem av ledelsen
Normalt fyller man ikke en beholder som skal ha K1 helt full, siden den skal ha plass til å rotere, men hvis du bygger den spesielt for å kunne være stille så vil dette kunne fungere uten å lage tuneller.
Feks har jeg stengt K1 fra å komme opp med et nett, og så kjørt vannet nedenfra og opp, og da får du ikke dette problemet.

hans-ole

Betalende medlem
Hva trur du evt om Og dele det 250 liter akvariet i 2 med en skillevegg som vannet må igjennom i bunn eller topp og ha statisk k1 på en side og i bevegelse på andre siden ?
Eks vann inn på k1 i bevegelse med luft og igjennom /under skillevegg og opp igjennom statisk k1 som blir holdt nede med filter mate og over renner ut i akvariet?

Arne

Medlem av ledelsen
Hva trur du evt om Og dele det 250 liter akvariet i 2 med en skillevegg som vannet må igjennom i bunn eller topp og ha statisk k1 på en side og i bevegelse på andre siden ?
Eks vann inn på k1 i bevegelse med luft og igjennom /under skillevegg og opp igjennom statisk k1 som blir holdt nede med filter mate og over renner ut i akvariet?
Høres jo bra ut det :)

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Tror jeg hadde satt pris på å slippe med å se filtermedie og betrakte hele akvariet i stedet😜

Topp