Hva er nytt

Egenprodusert

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Litt inspirert av innlegg om koiyngel fikk jeg lyst til å dele et bilde av min mest lovende yngel ever :cool:
Denne lille tassen er blitt til ved en tilfeldig lek i dammen. Blant nesten bare brune/svarte yngel, etter lek fra 2 chagoi damer, en shiro utsuri dame, og en gjeng hanner hvor jeg ikke vet akkurat hvem som var med.. Hvis jeg skal tippe tror jeg mor er shiro og far er den hannmiksen mellom magoi/showa som er utrolig ivrig i alle leker, og må nesten kalles distriktsbefrukter.
Men uansett dukket den opp til min overraskelse. Den var vel ca 8-10cm og samme mønster som nå, men jeg tenke at dette blir nok fort annerledes ( slike street miks koi forandrer seg ofte). Utrolig nok har den behold både mønster og fasong, så nå går den sammen med noen få andre og jeg håper den vokser godt i sommer. Den er nå litt over 30cm.
Er det andre som har noen lovende egenoppdrettede koi underveis så legg gjerne ut noen bilder.
Beklager litt dårlige bilder, men meg og koi bilder er ikke den beste kombo.

shiro.jpgshiro2.jpg
Det jeg frykter mest er at hele skal bli sort. Helt sorte brystfinner er et tegn på at den blir mørk har jeg lest en oppdretter mene, men den har vært utrolig stabil så langt.

Sist redigert:

hans-ole

Betalende medlem
Dere som har peiling og lang erfaring kan dere ikke si litt rundt dette temaet med farger hvilke farger som pleier og forsvinne/ forandre seg på de forskjellige typene Koi

De første koiene jeg kjøpte var bla 3 helt sorte med hvite finner nå er den ene snart helt oransj og de to andre er snart bare hvite med oransj alt det sorte ser ut til og forsvinne

Kjøpte og den gangen 3 sorte og oransje der forsvinner og mye sort så blir mere og mere oransj
På de

Hadde vært interessant og fått litt info rundt dette med farger /mønster som kommer eller forsvinner

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Dere som har peiling og lang erfaring kan dere ikke si litt rundt dette temaet med farger hvilke farger som pleier og forsvinne/ forandre seg på de forskjellige typene Koi

De første koiene jeg kjøpte var bla 3 helt sorte med hvite finner nå er den ene snart helt oransj og de to andre er snart bare hvite med oransj alt det sorte ser ut til og forsvinne

Kjøpte og den gangen 3 sorte og oransje der forsvinner og mye sort så blir mere og mere oransj
På de

Hadde vært interessant og fått litt info rundt dette med farger /mønster som kommer eller forsvinner
Dette er et stort og komplisert tema som ikke er så lett å si så mye generelt om. Det avhenger av type, oppdretter og mange faktorer.
Generelt er det kanskje slik at Kohakuer normalt ikke forandrer seg så mye, mens fisker med svarte felt er mer variable. Det sorte kan komme og gå litt.
Hvis det røde blir borte på feks kohakuer kommer det ikke tilbake.
Hvis det er fisker fra uplanlagt lek, slik vi har i vanlige dammer hvor foreldrefiskene kan være av forskjellige typer blir avkommet ofte mer ustabilt med hensyn på farger.
Men det er andre som kan mer om dette enn meg, så kanskje flere kan fylle på?

Topp