Dere som tar inn fiskene om vinteren: Hvor bor fiskene?

Isbjørn

New Member
Jeg har en grunn dam som er max 30 cm dyp. Jeg har tatt inn gullfiskene og de bor i selskapsakvariumet (220 liter) for øyeblikket. Etterhvert skal de flytte til jobben min, en barnehage. Skal bygge et hjørnekar med pleksiglass på utsiden av akvariumsglasset, for å forhindre at fiskene skal bli skremt av ivrige barnehender. Ser for meg at fiskene skal overvintre i bhg og så slipper jeg dem ut i dammen om våren sammen med barna.

Hvordan bor deres fisker om vinteren?

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Mine 5 minste Koi, (12 - 21 cm omtrent), svømmer nå omkring i akvarium i stua, omtrent 500 Liter. De bytter jeg litt vann på nesten hver dag. De andre 6 større, er nå i dammen på 4000 Liter. Men planen er at jeg har en 1000 Liter Ibc-tank, skjærer hull i den på toppen, isolerer den rundt hele med våtromsplater med innebygd isolering. Skulle egentlig være Glava, med gikk vekk fra det da de ville kjøle det mere ned vis de ble våte, (de tørker ikke). En varmekolbe for utebruk, 300w. Tanken setter jeg i garasjen, (som det ikke står noen biler i). Garsjen er desverre ikke isolert, så jeg håper bare på å holde en temperatur på 6-14 grader. Kan hende at jeg tar en av mine svakeste pumper, og liten bøtte-filter, og har i der også. Må nok isolere filteret også kanskje..

Isbjørn

New Member
Når fiskene står i garasjen, kan de da stå mørkt hele tiden? Blir det slik at de går i dvale der også?

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Når fiskene står i garasjen, kan de da stå mørkt hele tiden? Blir det slik at de går i dvale der også?
Jeg har et par vinduer ved den ene veggen, jeg skal sette den der. Jeg er ikke sikker på om de kommer til å trenge noe mere lys, når temperaturen blir så lav, ellers får jeg sette opp litt lys med timer på.

Vidar-Alexander

Active Member
De har godt av litt lys. Men det trenger ikke være mer enn dagslys fra vinduer e.l.
Koien går ikke i dvale. De er vekselvarme og har kroppstemperatur på ca 0,5 grader mer enn vannet.
Kaldt vann gjør dem bare veldig passive og alt skjer på sparebluss.
Så her styrer temperaturen alt rundt dette.
Det ideelle er å holde over 12 grader, men da må du også fôre forsiktig.

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Har gitt opp å ha fiskene ute om vinteren. Etterhvert som glassfibertankene i kjelleren ble for små, gikk jeg til anskaffelse av et termo-drivhus, Gravde ned 3 tanker. En til fisken, en vortex og en til selve filteret. Gravity-fed. Det har fungert utmerket fra første stund. Ca 7000 liter som er pakket inn i løs leca og isopor. Med gjennomsiktige polykarbornat-plater over, og en 250 watts akvarie-varmekolbe pluss to pumper og en luftpumpe, holder det ca 17 grader gjennom vinteren - selv med 20 minus.
Apropos drivhus, så hører vi mye om mudderdammene i Japan. Men når man reiser rundt i Niigata er det alle drivhusene masn legger merke til. Her kan oppdretterne kjøre opp temperaturen for å få økt vekst. Et av de mest imponerende har Izumiya der Mano har massevis av meterlange koi.

Badat

New Member
Har gitt opp å ha fiskene ute om vinteren. ...
Nå skremmer du meg som skal møte Kongsvinter for første gang og som har tenkt å ha fiskene ute.

Hvorfor har du gitt opp med å ha fiskene ute om vinteren? Dødsfall, sykdom, mye styr om våren med oppbygging av bakteriekultur... Dødsfall er jeg sikkert på at alle har opplevd det... Men i hvilken grad og hva er vanligste årsaker.

Hvilken erfaring har dere andre som også tar fiskene inn når gradestokken synker under 10 grader?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Har selv som SteinDag dårlig med erfaring når det gjelder å overvintre fisk ute.
Gjør som ham og tar alle fisk inn. Mener jeg har gjort det meste som kan gjøres når jeg har hatt fisk ute om vinteren, men likavel så har det hvert en del frafall av fisk i løpet av vintrene her.

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Bygde ny dam i 1992. Den er 1.80 dyp for at fisk kunne overvintre. Lillehammervinteren 94 var som kjent råkald, men jeg hadde forberedt meg med bjelker over dammen. Tjukke plater oppe på der, og tilslutt glava vintermatter. Alt snødde igjen, men det var isfritt under. Og alle fiskene døde. Hovedgrunnen tror jeg var at filterreturen ble blåst ned i vannet. Deermed dro jeg den kalde lufta ned i vasnnet, og gjorde det veldig kaldt. En annen teori er at det ble for mørkt - eller en kombinasjon med råtnende planter.
Vanligvis tar jeg inn fiskene og lar det fryse igjen.og bortsett fra sist vinter pleier det å være en meter tjukk is her i Oslo på 200 meters høyde. Når jeg tømmer dammen om våren, varierer det veldig om paddene er døde eller levende, så jeg forsøkte en gang til med 3 koi. Jeg skrudde av filteret og prøvde å holde et hull i isen. Jeg så de svømte under isen, men en dag så jeg en som hadde kilt seg fast mellom isen og bunnen. De to andre gikk samme veien.
Et overbygg med oppvarming tror jeg er det eneste som jeg hadde tatt sjansen på. Nå skal fiskene ned fra "setra" førstkommende lørdag, og inn i varmen. Det er ikke helt riktig fordi jeg tømmer ut vannet i drtivhusert, og pumper inn vann fra dammen, slik at det er samme temperatur og vannforhold i overgangen.

Topp