Dammene på Mellum

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ja Chagoiene har lett for å bli familiens favoritt hvis noen er overtalt til å kjøpe en brun koi fremfor en med masse farger .
Syntes det har gått alt for få Chagoi her . Mens Doitsu , longfinn og Gin Rin typer selger.
Ikke akkurat dine favoritter det ?

Håkon

Betalende medlem
Chagoi er en herlig koi :) Den jeg hadde var så tam at jeg kunne løfte den ut av dammen uten å bruke håv for å fange den. Har dessverre mistet den, så må anskaffe en ny etterhvert. Det var et flott eksemplar du har der, Arne. Hvilken oppdretter er dette? Ca. størrelse?

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Ja Chagoiene har lett for å bli familiens favoritt hvis noen er overtalt til å kjøpe en brun koi fremfor en med masse farger .
Syntes det har gått alt for få Chagoi her . Mens Doitsu , longfinn og Gin Rin typer selger.
Ikke akkurat dine favoritter det ?
Hehe, nei men det beviser vel at jeg har dårlig smak. Doitsu kan være fine, og Gin Rin er fine som små, men Longfin er vel det siste som kommer i dammen min. Etter gullfisk, mort, brasme og ørkyte.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Chagoi er en herlig koi :) Den jeg hadde var så tam at jeg kunne løfte den ut av dammen uten å bruke håv for å fange den. Har dessverre mistet den, så må anskaffe en ny etterhvert. Det var et flott eksemplar du har der, Arne. Hvilken oppdretter er dette? Ca. størrelse?
Dette er fisker fra den mini-vekstkonkuransen vi hadde for noen år siden. Det ble delt ut fisk på Strømmen, de var da ca 12cm. Harald og Bertil vannt med vekst på 55cm på et år eller noe slikt. :) Oppdretter er Marusei, tror han er alene om denne grønn/grå varianten. Minner vel mye om Soragoi synes jeg.
Den på videoen er ca 74cm (i vår)
Jeg har noen etterkommere hvis du har lyst på Håkon.

Sist redigert:

Håkon

Betalende medlem
Takk for tilbudet, Arne. For øyeblikket er jeg nødt til å kvitte meg med noen koi. Etter at jeg kjøpte en flott 60 cm purachina på auksjonen til Stein Dag ser jeg at mange av mine koi har blitt ganske store, når jeg sammenligner med denne. Jeg har ikke målt dem på flere år, og innser nå at antallet bør/må reduseres. Så før jeg anskaffer noe nytt må antallet reduseres, og det er ikke så enkelt da man gjerne vil ha flere :mad: :)

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Takk for tilbudet, Arne. For øyeblikket er jeg nødt til å kvitte meg med noen koi. Etter at jeg kjøpte en flott 60 cm purachina på auksjonen til Stein Dag ser jeg at mange av mine koi har blitt ganske store, når jeg sammenligner med denne. Jeg har ikke målt dem på flere år, og innser nå at antallet bør/må reduseres. Så før jeg anskaffer noe nytt må antallet reduseres, og det er ikke så enkelt da man gjerne vil ha flere :mad: :)
Kjenner til problemet

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Dette er fisker fra den mini-vekstkonkuransen vi hadde for noen år siden. Det ble delt ut fisk på Strømmen, de var da ca 12cm. Harald og Bertil vannt med vekst på 55cm på et år eller noe slikt. :) Oppdretter er Marusei, tror han er alene om denne grønn/grå varianten. Minner vel mye om Soragoi synes jeg.
Den på videoen er ca 74cm (i vår)
Jeg har noen etterkommere hvis du har lyst på Håkon.
Sammen med Maruhiro får du denne stammen . At du får disse hos Maruhiro er fordi dette er sønn nr 2 av Hirasawa.
Det er flotte fisk og disse vokser jevnt i 20 år sies det .

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Sammen med Maruhiro får du denne stammen . At du får disse hos Maruhiro er fordi dette er sønn nr 2 av Hirasawa.
Det er flotte fisk og disse vokser jevnt i 20 år sies det .
I 20 år?? Kjære vene, da vil de bli 2 meter ;)
Det som også er bra med dem, er at det ser ut til at de er hardføre både med hensyn til parasitter og bakterier.
Siden jeg drev med import og salg av fisk har disse fått stifte bekjentskap med begge deler, uten at det ser ut til å ha rammet dem. Og det teller jo faktisk ganske mye :)

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Det er fortsatt ganske varmt selv om det blåser og regner innimellom.
Her er en video fra et par dager siden. De minste på bildet er et sted rundt 12-15cm og har overlevd den første vinteren ute.
Når jeg skulle fange inn fisk på høsten så jeg ikke at det var en del små yngel innimellom steinene.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ser veldig idyllisk ut da. Rent vann og fargesterke koi . Tapper du ned pytten når fanger du inn disse for vinteren ? Er jo litt volum her.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Jo takk, det synes jeg det er selv også, om det er lov å skryte litt :p Jeg bruker et bra nett noen har lagt igjen her for lenge siden når jeg skal fange dem inn.
Derfor ble yngelene igjen i dammen i fjor. Trodde bare det var et par svarte yngel igjen, men utpå vårparten dukket det opp fler og fler.. Så det har overvintret ca 15-20 yngel der i vinter, og den vinteren var jo både lang, snørik og kald. Så med nok plass, dyp dam og lite fisk går det bra.
Jeg hadde hverken lufting eller noen form for isolasjon eller varme i dammen.
I år må jeg nok tappe ned dammen, og da tar ca en uke å fylle den igjen o_O
Vannet har vært rent nesten hele sommeren, hadde en periode hvor trommelfiltret ikke virket, og da fikk jeg se forskjellen på trommel og ikke trommel når man kun har bead filtrering. Beadfilterne gikk tett hver eneste dag, og jeg har to stk av den største varianten, og kun 35 koi. Så det var rensing av beadfiltre hver dag og vannet ble grønt, grumsete og ikke bra. En uke etter at trommelen var i orden var vannet som en fjellbekk igjen. Så liten tvil om at den utgjør en stor forskjell i mitt oppsett.
Men systemet er sårbart mot tekniske feil også da, og de kommer ALLTID når man er på ferie, eller en uke før man skal ha en fest eller noe annet så det passer ekstremt dårlig.
Det eneste negative i år er at jeg ikke har gjort noe for å øke hardheten, og spes showaen jeg kjøpte av Harald har begynt å bli blass i det sorte, men dette håper jeg blir bedre med hardere vann.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Koser meg med dammen nede på Mellum når jeg tar en pause fra filterbygging i vinterhagen.
Fiskene lekte i går, ved 17,5 grader i vannet. Dette tror jeg er ny rekord for lek hos meg.
En shiro utsuri hunn, som lekte. De andre hunnene synes vannet er for kaldt enda.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen

Litt nærmere, og ser både showaen jeg kjøpte fra Harald (Isa) som jeg i fjor trodde skulle bli grå, da det svarte falmet, men det er på vei tilbake.
Showaen jeg kjøpte av Stein Dag synes også, og den holder seg bra (fra Shintaro) men er jo ikke så store karen.
Sushuien viser sitt sanne jeg, og den skvetter man av :)

Topp