Jo takk, det synes jeg det er selv også, om det er lov å skryte litt

Jeg bruker et bra nett noen har lagt igjen her for lenge siden når jeg skal fange dem inn.
Derfor ble yngelene igjen i dammen i fjor. Trodde bare det var et par svarte yngel igjen, men utpå vårparten dukket det opp fler og fler.. Så det har overvintret ca 15-20 yngel der i vinter, og den vinteren var jo både lang, snørik og kald. Så med nok plass, dyp dam og lite fisk går det bra.
Jeg hadde hverken lufting eller noen form for isolasjon eller varme i dammen.
I år må jeg nok tappe ned dammen, og da tar ca en uke å fylle den igjen

Vannet har vært rent nesten hele sommeren, hadde en periode hvor trommelfiltret ikke virket, og da fikk jeg se forskjellen på trommel og ikke trommel når man kun har bead filtrering. Beadfilterne gikk tett hver eneste dag, og jeg har to stk av den største varianten, og kun 35 koi. Så det var rensing av beadfiltre hver dag og vannet ble grønt, grumsete og ikke bra. En uke etter at trommelen var i orden var vannet som en fjellbekk igjen. Så liten tvil om at den utgjør en stor forskjell i mitt oppsett.
Men systemet er sårbart mot tekniske feil også da, og de kommer ALLTID når man er på ferie, eller en uke før man skal ha en fest eller noe annet så det passer ekstremt dårlig.
Det eneste negative i år er at jeg ikke har gjort noe for å øke hardheten, og spes showaen jeg kjøpte av Harald har begynt å bli blass i det sorte, men dette håper jeg blir bedre med hardere vann.