Dammene på Mellum

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Med litt mer fritid er det kanskje på tide med litt mer bilder fra egne prosjekter.
Har litt vann som skal ordnes med så er stadig på jakt etter løsninger som gjør tilværelsen som dameier enklere.
Jeg synes at en hobby ikke blir kjedeligere om man får tid til å nyte selve hobbyen, og hobbyen min er ikke å bytte vann eller rense filtre, men å nyte en dam med fisker.

Kanskje noen fakta om dammene jeg har, regner med at mange vet og har sett, men for dere andre så er det noen tall her.
Vår største dam ligger ikke ved huset vårt, men ca 100 meter unna, på småbruket som faren min vokste opp.
Denne dammen er på 120.000L og er 2m på det dypeste og har en overflate på ca 80 m2.

Den ande utedammen er på ca 35.000L og er utformet mer som en plante/gullfiskdam enn som en koidam. Denne kommer nok mest til å bli brukt til småkoi.

Ellers har jeg 8 innedammer/tanker med str fra 3000 til 8000L. Disse kommer mest til å bli brukt til vinteroppbevaring evnt litt hobbyoppdrett og karantenekar.

Tenker det kommer mer info om det tekniske opplegget etterhvert.

Det første jeg skriver om her viser at koihobbyen kan føre med seg en del ekstraarbeid.

Til tider er man både snekker, rørlegger, elektriker og gartner :)
T-huset som ble nesten ferdig i fjor måtte jekkes litt fordi konstruktøren hadde beregnet litt for spinkle materialer.
Så da måtte ting festes og hele rammen skrus/jekkes i vater.

Når først terrassegulvet var skrudd av passet jeg på å montere en automatisk vannpåfyller som er en egen DIY prosjekt.
Denne slipper inn vann når vannstanden synker litt, noe som gjør vannbytte veldig enkelt, og det er bare å rense filtre og styre på uten å tenke på vannet, det kommer av seg selv.

Det må nytes litt og innimellom jobbingen.
Satte en hvit og to røde rododendron i fjor, og disse ser ut til å ha kommet seg gjennom den første kritiske perioden.
Lyden av bekk er deilig!

Vedlegg

Sist redigert:

krainer

Betalende medlem
Fort gjort å bomme litt på dimmensjoner. Du får vel tid til å forlenge bekken en del nå? God plass oppover jordet på andre sida veien

Vidar-Alexander

Active Member
Veldig flott.
Har tilsvarende flottør/vannpåfylling i dammen min, men har plassert den i pumpekammer i filteret, slipper da ekstra susing/støy fra denne. :)

Håkon

Betalende medlem
Den er kjempefin den store dammen din, og jeg synes steinene og elvegrus sammen med detaljer i rust og planter er bærre lækkert. Nydelig T-hus. Blir gøy å se flere bilder, også av den andre dammen som jeg ikke har sett :cool:

Sist redigert:

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Den er kjempefin den store dammen din, og jeg synes steinene og elvegrus sammen med detaljer i rust og planter er bærre lækkert. Nydelig T-hus. Blir gøy å se flere bilder, også av den andre dammen som jeg ikke har sett :cool:
Takk for det, i dag ble det ikke mye å ta bilder av :) Brukt en hel dag bare for å skule noen ledninger og få plassert et par UV-C litt bedre. Ting tar tid..

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Litt utenfor hagedam, men veldig innenfor i en koi/japaninspirert hage spør du meg :)

I femtiårsgave fikk jeg et bonsaikurs av en annen koiinteresert her i foreningen, Bjør Erik som fler kjenner.

Dette var utgangspunktet jeg fikk til å begynne med.
Kurset var over to dager, og jeg synes det var lagt opp bra med teori underveis mens vi jobbet med treet.

På slutten av dag to så treet slik ut. Her er det plassert foran dammen.
Det er en kinaeiner og etter sigende skal det tåle og stå ute hele året.
Noen lurer kanskje på om den ikke skal ha en finere potte, en sånn flat bonsai sak? Og jo, men det kan man ikke sette den i før neste år. Treet har jo fått ganske hard medfart og vil antagelig ikke tåle en slik ompotting.

Synes slike miniatyrtrær passer rudt dammen, men dette er jo veldig nybegynner tre.
Så håper etterhvert at treet blir finere og jeg flinkere.
Men dette var neimen ikke så enkelt, vi var flere som klødde oss veldig i hodet underveis.

Vedlegg

Sist redigert:

Roar

Leder
Medlem av ledelsen
Spennende og sikkert ikke lett, men en nye fin side av koi hagedam hobbyen,
og kinaeineren ble fin den:)

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Takk, om den er fin er jeg litt usikker på :)
Hadde jeg sett denne før kurset hadde jeg nok rynket veldig på nesa, men etter å ha prøvd litt så sier jeg meg fornøyd med dette som et første forsøk :)
Og ja synes det er en morsom del av hage/dam/fisk/koi/Japan hobbyen :)

Litt rart å tenke på hvor langt noen tar en hobby som begynte med å løpe rundt i skogen og se etter vannpytter med en eller annen form for liv :D

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Takk, om den er fin er jeg litt usikker på :)
Hadde jeg sett denne før kurset hadde jeg nok rynket veldig på nesa, men etter å ha prøvd litt så sier jeg meg fornøyd med dette som et første forsøk :)
Og ja synes det er en morsom del av hage/dam/fisk/koi/Japan hobbyen :)

Litt rart å tenke på hvor langt noen tar en hobby som begynte med å løpe rundt i skogen og se etter vannpytter med en eller annen form for liv :D
Dette er jeg sikker på at flere en meg digger, så håper du kan lære oss videre på et treff for eksempel, for en ting er jeg sikker på at hvis du Arne setter deg inn i en ting så blir det veldig gjennomført ;)

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Tror det kunne vært en idè å fått noen til å holde et minikurs for de som er interessert, men tror det skal være noen med litt mer peiling enn meg. Det trengs MYE erfaring og øvelse for å bli god til dette har jeg skjønt.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
I år har jeg vært veldig sent ute med å slippe ut fisk fordi jeg har hatt problemer med bakterier og parasitter i vinter.
Ting går bedre og nå er de fleste ute, og med temperaturer på opp mot 23 grader i dammen sist uke lekte noen av fiskene dagen etter at de var sluppet ut.

Dette er nok den fisken jeg ikke selger hvis det ikke hadde kommet et veeldig høyt bud.
Desverre vokser den ikke så fort, og det er ganske sikkert en hann, men til tross for det er den spesiell for meg.
Jeg har lagt ut bilder av den før så mange kjenner den kanskje igjen. Dette er tatt nå for noen dager siden, og er ikke av så god kvalitet.

Denne Torazo kohakuen liker jeg også selv om mønstret kanskje ikke er ideelt.
Den vokser bra og fikk ikke et merke på seg selv om mange av de andre fiskene rundt slet skikkelig pga parasitter og bakterier i vinter.
Gode gener og klare dype farger.

Vedlegg

Sist redigert:

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Sånn, er de synlige for fler enn meg nå? Ble noe feil når jeg la inn bilder i dag, men vet ikke helt hva som skjedde.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Prøver å gjøre litt i hagen og med te-huset på ettermiddagene. Hvordan folk klarer å jobbe i
hagen når de ikke har dam skjønner ikke jeg.

For meg er den største bonusen å sette seg ned å ta en pause og titte på fiskene.
Bedre pause får man ikke.. Bare at de antagelig blir litt for lange :D

Vet ikke om noe mer beroligende enn å sitte å gi fiskene mat, kaste ut litt og litt
og bare nyte roen og rislingen fra en bekk.

Vannklarheten er det ikke noe å si på. Selv om jeg ikke er noen stor tilhenger av kompliserte
filtersystemer må jeg innrømme at dette trommelfiltret er utrolig effektivt.

Denne Kijiroen som har fått litt grå/svart på ryggen vokser veldig bra og er veldig sosial,
og selv om den ikke er perfekt i manges øyne tror jeg nesten denne vil bli fin :)

Vedlegg

Sist redigert:

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Ny dag nye bilder :)

Må bare teste litt med å legge ut litt større bilder, og bruker da photobucket.
Klikk på bildet for større format, og kanskje du kan bla i de andre bildene der inne?
Nei det gikk visst ikke..

Dette viser litt bedre hvor fine skjell det er på denne Chagoi typen

Dette er bilder fra dengang de var små. Her er de ca 13cm, og kostet 70 Kr pr stk.. Fikk noen kommentarer om at "man betaler 70kr for en fisk som ser ut som en sild!" Neivel tenker jeg i dag :)
De er ikke til salgs for 70 kr :)

Sist redigert:
Topp