Hva er nytt

Dammen på kraby.

Mats Børresen

Betalende medlem
Tenkte jeg skulle lage en liten trå her med min egen lille koi samling.
Har drevet med hagedam i 4 år. Kjøpte hus med en liten dam på 5000 liter med gullfisk.
Også ettersom tiden gikk så baller det på seg med mere fisk, større dam og filter.
Jeg tar inn koi'en vært år, dem går kaldt inne uten noe mat.
Legger med noen bilder av dagens fangst.

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
blitt fin dam på kraby :) og jammen meg en del flotte fisk og .,showaen på bilde nr 2 øverst fra venstre falt virkelig i smak,flott chagoi og nederste shusuien er topp 3 rangert etter min smak:)

Mats Børresen

Betalende medlem
Da var alle inne 👍
Bruker 3 stk ibc tanker til lagring, ettersom dem går kaldt så funker det enn så lenge.
Dunkene er plassert i en kulvert mellom garasjen og huset, tempraturen i vannen ligger mellom 0,5-6 grader i løpet av vinteren.

Vedlegg

Sist redigert:

Mats Børresen

Betalende medlem
blitt fin dam på kraby :) og jammen meg en del flotte fisk og .,showaen på bilde nr 2 øverst fra venstre falt virkelig i smak,flott chagoi og nederste shusuien er topp 3 rangert etter min smak:)
Ja det begynner å bli noen nå😊 mye smått, men 9 stk er nye i år, dem har blitt 5-10cm lengre i sommer bare

eidsvold1814

Well-Known Member
noe særlig under 3 grader i vannet bør du egentlig unngå,det er mer enn risikosport,risikerer at de går i sjokk/blir bevisstløse osv og dør,opplevd fisk som ble bevisstløse da jeg hentet noen fra en iskald utedam for noen år siden,med bare litt roting med hoven,,at de ble skremt så lå de plutselig på siden på bunn,redda de med og få de opp i litt varmere vann igjen,"5-10cm er ikke ille det for oss "normale" koiholdere :)

Mats Børresen

Betalende medlem
noe særlig under 3 grader i vannet bør du egentlig unngå,det er mer enn risikosport,risikerer at de går i sjokk/blir bevisstløse osv og dør,opplevd fisk som ble bevisstløse da jeg hentet noen fra en iskald utedam for noen år siden,med bare litt roting med hoven,,at de ble skremt så lå de plutselig på siden på bunn,redda de med og få de opp i litt varmere vann igjen,"5-10cm er ikke ille det for oss "normale" koiholdere :)
Ja jeg liker ikke at det blir så kaldt i vannet men det skjer🙈 heldigvis så er det skjelden og aldri lenge om gangen. Skulle det bli krise så kan jeg sette på fyring. Men krysse fingra at det går bra i år også. Funket fint dem siste årene 🤞
Moro å se dem små vokser så fort på en sommer, de litt større går det litt seinere med 🙈

hans-ole

Betalende medlem
Kan du ikke isolere litt rundt tankene med styrofoam plater slik du har ved tankene på bildet en slik 5 cm plate under og rundt og oppå vil gjøre stor forskjell når det blir kaldt

vis du kan få lirket inn en jekketralle der så er ikke det så store jobben👍 Da kan du og evt putte oppi varmekolber ved behov

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
0,5 grader kan nok få koi til å vandre til de evige mudponds, så bør nok holde deg på 3-4+ grader for å være på den sikre siden.
Isolasjon og litt varme kan nok være nødvendig.
Litt filtrering kan også være en veldig bra ting, selv om ikke fiskene fores vil de gi fra seg ammoniakk. Selvfølgelig mye mindre enn på sommeren, men nok til at vannet blir veldig dårlig i løpet av vinteren uten filtrering.
Det er en fin samling fisk du har fått deg, og jeg har fanget inn fisk i snø og isflak som deg mange ganger, men de siste 3-4 årene har jeg tatt de i en av de siste finværsdagene før høstværet setter ordentlig inn, og det er så mye triveligere i sol :)

Mats Børresen

Betalende medlem
Kan du ikke isolere litt rundt tankene med styrofoam plater slik du har ved tankene på bildet en slik 5 cm plate under og rundt og oppå vil gjøre stor forskjell når det blir kaldt

vis du kan få lirket inn en jekketralle der så er ikke det så store jobben👍 Da kan du og evt putte oppi varmekolber ved behov
Joda det er mulig😊 tanken var der før jeg fylte dem opp med vann🙈 men skulle det bli krise så er det mulighet for fyring😊

Mats Børresen

Betalende medlem
0,5 grader kan nok få koi til å vandre til de evige mudponds, så bør nok holde deg på 3-4+ grader for å være på den sikre siden.
Isolasjon og litt varme kan nok være nødvendig.
Litt filtrering kan også være en veldig bra ting, selv om ikke fiskene fores vil de gi fra seg ammoniakk. Selvfølgelig mye mindre enn på sommeren, men nok til at vannet blir veldig dårlig i løpet av vinteren uten filtrering.
Det er en fin samling fisk du har fått deg, og jeg har fanget inn fisk i snø og isflak som deg mange ganger, men de siste 3-4 årene har jeg tatt de i en av de siste finværsdagene før høstværet setter ordentlig inn, og det er så mye triveligere i sol :)
Takk for det😊 ja jeg bruker litt filter i begynnelsen. Litt Japan matte og k1 fra ute dammen. Ei lita pumpe på 1200l per tank. Men jeg bruker å skru det av etter et par måneder. Slutter å fore dem ute en måned før jeg tar dem inn ca.

Arne

Medlem av ledelsen
Ja det er vanlig praksis å ikke fore under 10 grader, så du er ikke alene om det. Jeg har begynt å lure på om det er riktig.. Litt pga hva jeg har observert om vinteren med kamera under isen, og litt etter å ha fått mindre problemer med sykdom på våren etter å ha begynt å fore helt ned til 4*C.
Jeg har skrevet litt om det i denne artikelen. Nå skal ikke jeg påstå å ha fasiten på dette, men les, prøv litt og gjør deg opp din mening :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
At koi tar skade av å spise i vanntemperatur under 10 grader er nok gammel overtro, men den spiser mye mindre og trenger ikke masse proteiner. Koifor med mye hvete er anbefalt for enklere fordøyelse.
Følg koiens egen matlyst, men brems før det er fare for krasj i vannkvaliteten.

Arne

Medlem av ledelsen
Ja det med vannkvalitet er viktig å huske på. Det trengs like mye filtrering som om sommeren.
Det er også en annen myte som går på at filterbakteriene slutter å "virke" ved 10 grader. Dette er ganske lett å motbevise, og det mener jeg å ha gjort ved å kjøre 2 slike 1200L tanker på 4-5 grader i en periode på ca 1 mnd, hvor jeg slo av pumpe og filter på den ene, men luftet for å holde litt sirkulasjon.
I den tanken hvor pumpe og filter gikk holdt vannkvaliteten seg helt stabil. I den andre med bare lufting gikk Ammonium og Nitritt verdiene opp sakte men sikkert.
I begge tankene foret jeg minimalt, men de fikk kanskje litt en gang pr uke.
Det som er ganske bra er at filterbakterier og koi appetitt ser ut til å følge hverandre ganske nøyaktig. Koi spiser vel mest på ca 26*C? Filterbakterier vokser raskest og virker best på 28*C.
Koi slutter helt å spise ved ca 4 grader, og filterbakterier virker helt ned til vannet fryser, men hvis vi sier at et filter virker 100% ved 28*C så er virkningen ca 3% ved 1*C da virkningen er lineær fra 0 til 28 grader.
Så ved innendørs innvintring hvor vi har kontroll på temperaturen, og vet det ikke synker under 3-4 *C bør vi filtrere vannet etter min mening.

Mats Børresen

Betalende medlem
Ja det er vanlig praksis å ikke fore under 10 grader, så du er ikke alene om det. Jeg har begynt å lure på om det er riktig.. Litt pga hva jeg har observert om vinteren med kamera under isen, og litt etter å ha fått mindre problemer med sykdom på våren etter å ha begynt å fore helt ned til 4*C.
Jeg har skrevet litt om det i denne artikelen. Nå skal ikke jeg påstå å ha fasiten på dette, men les, prøv litt og gjør deg opp din mening :)
Takk for mye bra informasjon Arne . Kjenner panikken kryper oppover ryggen litt etter fikk lest det du skrev. Men tror jeg skal utbedre litt med isolering. Så det ikke blir så kaldt som det var forrige vinter.

ragnar

Betalende medlem
Enda en utrolig lærerik tråd.... spennende å følge alle, spesielt da de som vinterlagrer på samme måte. Kaldt, med mattefilter og pumpe uten foring hele vinteren.
Men vitaminer?? Skulle gjerne hatt om mulig gitt fisken en bedre vår før den skal ut i store dammen igjen, noen tips?

dag

Active Member
Tenkte jeg skulle lage en liten trå her med min egen lille koi samling.
Har drevet med hagedam i 4 år. Kjøpte hus med en liten dam på 5000 liter med gullfisk.
Også ettersom tiden gikk så baller det på seg med mere fisk, større dam og filter.
Jeg tar inn koi'en vært år, dem går kaldt inne uten noe mat.
Legger med noen bilder av dagens fangst.
Chagoien så knallfin ut!👍

Topp