Damdag på Vikersund - 19 August

Hei.
Da nærmer det seg damtreff hos oss her i Vikersund.Gleder oss skikkelig til en dag med fisk , dam og hageprat. Håper det blir mange som setter av dagen. Velkommen alle som en.
Vi var heldige og hadde lek 2 dager etter at vi fikk 4 koi fra Stein Dag og nå er det yrende liv i dammen. (Mistet all yngel fra i fjor i vinter.)Har også gullfisk og de gyter nesten ukentlig.
Vi ser nå skjegg på de største og da er vel det koi. Har noen merkelige fargekombinasjoner , dog ikke med så mye farger. De kan minne litt om den Vebjørn viste , men har litt gul/gull i tillegg. Noen skinner fint i sola. Det er mye forskjellige gullfisk også, farger og helt grågrønne.Spennende å høre hva ekspertene sier på møtet. Adresse: Heggenveien 259. 3370 Vikersund med gode parkeringsforhold.

20180730_184352.jpg 20180730_184238.jpg 20180730_184404.jpg 20180730_184438.jpg

Sist redigert av en moderator:

Dette ser spennende ut. Her kan det sikkert bli mye fint.
Desverre får ikke jeg kommet på treffet, men håper mange tar turen. Dette hadde vært morsomt å se.
Håper jeg får anledning til å se dette en annen gang.

Torild

Ja Arne, da må du ta turen når du er i nærheten. Kom gjerne en tur før møte hvis du har anledning,men Aurskog er jo ikke akkurat i nærhetenså du er vel ikke ofte på disse kanter.?? Kan jo invitere deg opp på vingen i Vikersundbakken i samme slengen.

LarsU

Super Moderator
Ligger også på home siden treff i 2018, men legger ut informasjonen her også:)

Åpen dag hos Torild og Jan Søndag 19 august kl 13-16
Adresse. Heggenveien 259. 3370 Vikersund med gode parkeringsforhold.
Denne dammen bør alle få med seg også for blomsterelskere. Torild og Jan har historiske roser, og masse stauder samt selv sådde sommerblomster som kler dammen og området rundt.

Torild

Tenkte noen lurer på hva slags dam vi har og hvordan den renses. Dammen er desverre ikke dypere en drøye 90cm på det dypeste. Nå angrer vi på at vi ikke gjorde den dypeste delen dypere. Men ser at vi alle skulle gjort det annerledes når det har gått en tid...........
Men når det er sagt er vi veldig positivt overrasket over hvor klart vannet er. Etter vinteren bytter vi ikke ut vannet men startet bare pumpen og etter noen timer var var det krystallklart. Vi fylte på vann fra elva for å få opp riktig vannstand.
Vi har bunndren og skimmer som går inn i sievefilter kjøpt his Tropex. Derfra pumpes vannet gjennom uv og opp i en sump med ca 60cm elvegrus ca 16-20 mm. Derfra renner vannet ned i en bekk med 4 kulper. Her er det også elvegrus på bund. Det er nå yngel alle steder også i sumpen og de vokser som bare det. Siden vi fyller opp vann fra elva når vannstand minker, er det nok mye småkryp som kommer derfra ,og bidrar til et næringsrikt miljø for ynglet. Men faren er også at vi får parasitter som ikke er så bra, men hittill har det gått fint.
Dammen er nå på andre sesong, så planter i og rundt vannet begynner å gro til, men det er plass til mer
Vi er forberedt på at sumpen må renses etter hvert ,så det problemet må løses når den tid kommer.
Det er derfor gøy å få en del damfolk hit som kan komme med råd og vink.
Vi har kun 3 store koi 9 mindre gullfisk og en del yngel fra begge.
Velkommen til oss neste helg og håper at sola skinner da også.
Lett og finne. Kjør til Vikersund og følg skilting til Vikersund hoppsenter ca 3 km Heggenveien 257-259-261 har samme innkjøring. Så sees vi. Det blir bevertning.

LarsU

Super Moderator
02B21AF3-7578-41A9-BEEC-39D4C2792B1D.jpeg A58CD86E-E323-4929-978D-D44760ADB259.jpeg 329EA943-7A2C-478B-A9FC-DE87F70B5C5F.jpeg 94068157-964C-41FC-B507-105958A2B1DC.jpeg 67B2FE05-1F06-4C38-9249-1E2A0923F0E5.jpeg 2C1D2F43-F861-4246-9938-DBF1C9DA0C0E.jpeg 4DED09AA-ED12-418D-94C0-E4C5108684AC.jpeg B441C948-C6BD-4BAD-9AF5-CC39AC5EDDBC.jpeg CCEE160B-B849-49B7-A954-318CAE0C4F65.jpeg Vil først og fremst takke Torild og Jan for en fantastisk dam dag på Vikersund.
En enkel og god filtreringssystem som innebærer bunndren og overflate skimmer som går gjennom sive og pumpes videre til sump hvor vannet går gjennom drensrør og opp gjennom små kulestein i sumpen. Bildene taler for seg selv med masse flora og feng shui:D

Torild

Selv takk! Veldig hyggelig å ha besøk av så mange koselige hage og damfrelste.
Og vi lærte mye av alle sammen.Frister til gjentagelse allerede, he he. Bare ta dere en tur når som helst, dere som ikke fikk det til denne gangen.
Det blir veldig spennende å se utviklingen på ynglen vår også, siden dere synes det var noen interessante fargekombo. Og så venter vi på hva vår rød/blå/hvite koi heter. Veldig vanskelig dette ned navn synes vi.!!

KirstenK

Kasserer
Tror jeg må vente til neste år med treff hos meg, hagen er et katastrofeområdet.. Kjempe fint treff hos dere i går, masse forskjellige blomster. Som faktisk blomstrer ennå som bare det :D

Leter blant bildene mine på mobilen for å legge ut fra i går. Men har over 2000 bilder så tar bittelitt tid..

Sist redigert:

Ulrik

Tusen takk for at vi fikk besøke den fantastiske hagen og dammen! Imponerende hva dere har fått til på bare to år! Et blomsterflor av en annen verden og flotte koi! Ble imponert av variasjonen i farger og kombinasjoner av mønster i yngelen! Kanskje dere blir opphav til noen nye navn?

Dette ser ut til å ha vært et veldig bra møte, veldig synd jeg ikke kunne komme, men håper det er ok å komme innom senere hvis anledningen byr seg.
Takk til Lars og Kirsten som la ut bilder.

Torild

Ja takk for sist. Men tiden går jo så fort....vips så var det over. Takk for invitasjon til å komme innom dere. Det gjør vi gjerne. Artig å høre dere synes det var noen spennende fargevarianter på koiyngelen. Så får vi se hvordan de utvikler seg.