Byll

Arne

Administrator
Jeg vet jeg har sett en video hvor man opererer en koi med en byll i hodet. Dette var etter det jeg husker en ganske kjent sak ble det forklart, og man måtte gjøre noe for å fjerne et eller annet som hadde satt seg fast.
Men hva og hvordan husker jeg ikke helt.
Legger ved et bilde, bildet er litt uklart, men viser hvor byllen sitter.
Det er en fisk med litt historie, som jeg har lyst til å beholde, ikke fordi den er av noen verdi, men fordi jeg har hatt den lenge og vært gjennom mye :)

Jeg tenker å prøve å bruke skalpellen selv, men lyst til å se den videoen eller få noen råd først.
Den klarer seg nok ikke lenge, for den har blitt bare verre, og nå klarer den nesten ikke å spise. Men tenker å gi den en sjanse, enten går det bra eller så gjør det ikke det..
Har du et tips eller vet om videoen så blir jeg veldig glad :)
Asagi.jpg

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg lurer på hvorfor koi får disse byllene ved munnen .
Har selv sett helt lik byll på samme sted på to forskjellige koi tidligere.
Begge på voksen gammel koi på 60+
Disse har forsvunnet av seg selv etter 14 dager .
Ser ut som skikkelig tannverk 😝

Arne

Administrator
Jeg lurer på hvorfor koi får disse byllene ved munnen .
Har selv sett helt lik byll på samme sted på to forskjellige koi tidligere.
Begge på voksen gammel koi på 60+
Disse har forsvunnet av seg selv etter 14 dager .
Ser ut som skikkelig tannverk 😝
Da får jeg vente litt til og se, men tror denne har vært der lenger enn 14 dager alt. Og fisken klarer nesten ikke å spise. Får bare i seg en pellets eller to hver gang det fores.

Stian

Betalende medlem
Hvis det er en byll/puss ansamling bør det vel være greit å lage et litt bredt snitt i nedkant av byllen å la det dreneres.

LarsU

Super Moderator
Bedøv fisken lag et lite snitt/hull og press guffa ut så mye du klarer, deretter fyll sprøyte uten nål inn rent vann for å skylle ut resten. Ta litt hydrogenperoksid eller tilsvarende for deretter rent vann( dette for at det ikke blir for mye av det etsende stoffet inne i byll lommen. Det er det jeg ville ha gjort og mener jeg har sett tilsvarende på you tube. ;)

LarsU

Super Moderator
Supert, dette er nok det jeg trengte. Takker så mye Lars :)
Har litt språkproblemer bare, kanskje du må oversette litt Anneke?
Tror jeg ikke ville kjøre hull på øyehinnen for å komme til når man alikevel lager et lite snitt i underkant av byllen. Så en annen video da de skrapte frem med pinsett et fremmedlegeme som så ut som en tann ;) Uansett verkebyll må fjernes for å få matlyst tilbake. Lykke til Arne og ta bilder under prossessen😊

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Kan det være en form for tannverk ? . Kan virke sånn da det har sett helt likt ut her tidligere . Ja nå må det bli slutt på søtsaker og i nettbutikken må tannbørste og tannkrem få egen post 😊😊

Arne

Administrator
Hvis jeg ikke misforsto helt.. Så hørtes det ut som det kom fra noe som kom ned fra øyehulen.. På den Tyske videoen, men Tysktimene tror jeg nok at måtte bli brukt til noe annet enn å lære..

Anneke Osborg

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Det er en liten stein eller en furunålbit/trebit som har kommet inn gjennom øyet når fisken har gnikka seg inntil bunnen av dammen. Dette er vanlig og de sjekker alltid fiskene for fremmedlegeme under øyet når de kommer fra mudpond. Hun finner ikke et fremmedlegeme, hun sier at det ofte løser seg opp selv når det er organisk materiale, så det er ikke alltid at de finner det. Hun skjærer ut et "vindu" slik at puss, koagulert blod og evt. fremmedlegeme kan komme ut. Målet er at det holder seg åpent noen dager etter operasjon og at det ikke lukker seg med en gang. Hun sprøyter inn desinfeksjonsmiddel og maserer byllen. Gir fisken en sprøyte med et eller annet - høres ut som antibiotika - det sier hun ikke. Så sjekker hun igjen etter tre til fire dager for å se om det har fylt seg igjen. Hun spyler fra oven igjen etter noen dager og inn gjennom hullet ( her sier hun to dager...)

Arne

Administrator
Takker, ja da gjettet jeg litt riktig, og mener å ha hørt dette på en engelsk video jeg så for et par år siden..
Jeg skal vente noen dager og se an situasjonen. Hvis den ikke blir bedre opererer jeg nok i helgen som kommer.

Topp