Brønnkarse

VoiVoi

New Member
Hei!

Noen her som har prøvd seg på brønnkarse i dammen sin? Ser den er veldig sunn å spise, så hadde vert helt topp å brukt dammen til noe "matnyttig" også.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Nei har faktisk aldri prøvd, selv om tanken har vært der mange ganger :)

eidsvold1814

Well-Known Member
spørs å fuktig den liker det da,ellers er det vel masse og hente ut fra en dam med fisk,på tropex hadde de vel agurk planter som vokste enormt over det ene karet sitt i drivhuset ,pumpet vannet opp og rant ned igjen,selv har jeg laget meg oppsamlingstank for vannet som blir skylt ut ved filter rensing som jeg bruker til vanning :)

Ottar Bang

Betalende medlem
Går fint med brønnkarse har hatt dette i dammen i fler år.
Jeg har brugt "kjøpeplanter" fra butikken. Har de stående med føttene i vann 10 cm÷. Siden de er fra butikken har jeg vasket vekk jorden og plantet de i grus i store potter.

VoiVoi

New Member
Går fint med brønnkarse har hatt dette i dammen i fler år.
Jeg har brugt "kjøpeplanter" fra butikken. Har de stående med føttene i vann 10 cm÷. Siden de er fra butikken har jeg vasket vekk jorden og plantet de i grus i store potter.
Får du kjøpt de med røtter i butikken altså! Så flott, da skal jeg prøve å finne det. Takk :)

VoiVoi

New Member
spørs å fuktig den liker det da,ellers er det vel masse og hente ut fra en dam med fisk,på tropex hadde de vel agurk planter som vokste enormt over det ene karet sitt i drivhuset ,pumpet vannet opp og rant ned igjen,selv har jeg laget meg oppsamlingstank for vannet som blir skylt ut ved filter rensing som jeg bruker til vanning :)
Har en dam som jeg ikke skal ha noe fisk i, så vekstforholdene blir nok deretter. Men vi får se! Kan hende det går ;)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Spennende.
Ser brønnkarse vokser vilt i sør Skandinavia .
Joda. Vi dyrket agurker og paprika på fiskebæsj og delte villig ut grønnsakene til familien.
Men vi hadde glemt at fiskene fikk en gift kur mot parasitter tidlig på sommeren, så dette var ikke helt heldig.
Aner vel ikke om det fantes spor av dette i grønnsakene , men uansett litt teit 😀

Ottar Bang

Betalende medlem
Får du kjøpt de med røtter i butikken altså! Så flott, da skal jeg prøve å finne det. Takk :)
Jada dettte er ordinær salgsvare på linje med sitronmelisse basilikum etc og lages av samme produsent. Men du må nok be de ta det inn, da det kun er for spesielt inreserte. Husk og bestille restaurant kvalitet/størrelse.

Arne

Medlem av ledelsen
Går vel raskt å så disse også? Spirer vel villig :) Jeg er litt på såing om dagen, kjøpt inn en del spennende chilli og tomatfrø. Noen av disse har jeg tenkt å prøve i aquaponicbedet.
Verdens sterkeste chilli og blå tomater blir det artig å teste ut :)

Arne

Medlem av ledelsen
Da spirer det i vinterhagen. Selv om kald nordavind piper rundt hushjørnet er det 27*C inne i vinterhagen.
bronnkarse-spirer.jpg Brønnkarsespirer på vei opp av jorda :)

Topp