Bonsai/Niwaki-dag på Nesoddtangen

hans-ole

Betalende medlem
Vis det er interesse for det kan jeg spørre om vi kan komme på besøk i en helt sinnsykt hage med en liten dam og masse spesielle planter og trær og busker og en Haug med bonsai ( han lager de sjøl og har drevet med dette veldig mange år ) dette er i østre Agder der har mange kjente bonsai guruer vært på besøk fra hele verden

hiver med noen bilder derfra fikk ikke lov og poste mere av forumet🙈

ADAF3792-0FAD-4011-9CDF-9B25B43D28D5.jpeg

0A226A65-21C9-4D45-8868-7534C2F45242.jpeg

6C515FE5-48D9-4AE3-B87C-4C877DE13AFC.jpeg

C7EC7AD2-16AB-47F1-99D4-05A52B11A3B2.jpeg

E8A93D9C-F84B-4EF5-9BC2-4D2020F7D57B.jpeg

A9BA2AA3-C493-46E3-A5C8-6C013FA84AF6.jpeg

53D7D541-AB88-4587-85DC-68264A6E169C.jpeg

7A8A150F-369A-4FE0-AB50-FF43D05C4398.jpeg

3E294D24-A267-4265-8D4C-D282E6757148.jpeg

5432CAD3-3D28-4DBB-87F3-A4F1E4D2DE0B.jpeg

412732A3-DCF5-4B9C-AAFE-F6A267FC087E.jpeg

192B93F5-2BAA-480C-B1D2-0253DF4DA66D.jpeg

042E056C-A6F6-4CA8-B284-A5E90F2515F1.jpeg

7ED3C40D-8E15-4749-ABEA-C2831B7DC639.jpeg

F719B6B8-B33D-4898-B5B7-75CAF24B4D29.jpeg

A1B1705F-86DF-40AC-A7B0-3CBA4965DCED.jpeg

25ED0F80-6DF2-450B-AE9A-3C706F00FA88.jpeg

A5A854DC-206C-4AF6-B3BF-AA4AABDB30A7.jpeg

Vedlegg

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Oioioi. Der var det mye fint.
Ja et besøk der kunne hvert interessant 👍 .

Hvorfor du ikke får poste flere bilder må nok noen andre svare på og ordne.
Det har i hvertfall ikke jeg kunnskap til å kunne hjelpe deg dessverre😢.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Oioioi. Der var det mye fint.
Ja et besøk der kunne hvert interessant 👍 .

Hvorfor du ikke får poste flere bilder må nok noen andre svare på og ordne.
Det har i hvertfall ikke jeg kunnskap til å kunne hjelpe deg dessverre😢.
Dette tror jeg bare er en sikkerhetsgreie for å beskytte forumet i tilfelle noen spammer med bilder. Dette er en standard innstilling etter hva jeg skjønner.
Men kan legge inn flere innlegg etter verandre så går det fint.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Denne hagen er det til en kar som heter noe med gjerde, eller lignende og som er veldig glad i furu?
Har vært på kurs med en derfra, og han var dyktig.

hans-ole

Betalende medlem
Thore nå i høst eller til våren/sommeren hva tenker du/dere ?
Jeg kan snakke med han og høre men vis det er i år så må vi evt få fort gang på det da må jeg hive meg rundt og spørre

vil si og se den Hagen passer best på sommeren
der Blir kjørt mange bonsai kurs og treninger der med masse kjente bonsai folk kansje vi kunne anlagt et kort besøk og fått med oss noe sånt samtidig ?

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Jeg kan snakke med han og høre men vis det er i år så må vi evt få fort gang på det da må jeg hive meg rundt og spørre

der Blir kjørt mange bonsai kurs og treninger der med masse kjente bonsai folk kansje vi kunne anlagt et kort besøk og fått med oss noe sånt samtidig ?
Jeg tror det blir vanskelig å få til noe før vårparten. Interessen for hage/hagedam er større på våren, og folk er kanskje litt i invintringsmodus?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen

Tror nok som Arne at våren/sommer er best.
Vi begynner nok å komme i vintermodus de fleste av oss nå.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Da fikk jeg endelig inntil nå fått bøyd til å formet de fleste større grenene på "Acer Palatum Emerald Lace".
Ble ikke mye pr. nå som ble klippet bort. Det får komme ved en senere anledning.
Nå får den hvile litt og se å få spessielt stammene og hovedgrenene kraftigere og at den vokser og får flere smågrener slik at den blir tettere i toppen etter hvert.
Er nok en busk/tre som må jobbes litt med dette 🤔 ?
Men her er noen bilder av resultatet så langt.

IMG_2737.JPGIMG_2738.JPGIMG_2739.JPGIMG_2740.JPGIMG_2741.JPGIMG_2742.JPGIMG_2743.JPGIMG_2744.JPG

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Og så fikk jeg begynt på "offer" nr. 4.

Dette er et Oliventre som skal bli en inne Bonsai (håper jeg🥴) etter hvert.
Den skal nok stå i det store innedam rommet/tilbygget.

Men her er noen bilder av dette treet.

Først et par bilder føre jeg begynte å "ødelegge" dette også🙃.
IMG_2745.JPGIMG_2746.JPG

Og så de under her er så langt jeg kom med dette "offeret" i løpet av dagen.
IMG_2747.JPG
IMG_2748.JPG
IMG_2749.JPG
IMG_2750.JPG

Er fortsatt en del greiner som må formes å klippes litt her.
Men har funnet ut at her lønner det seg å ta seg god tid for å finne de riktige former etc.

hans-ole

Betalende medlem
Og nå var du hekta 😀 neste nå er vel drivhusa du kan gå fra inne dammen og ut i som går over ute dammene med bonsai workshop i 😀👍så begge hobbyene blir litt lengere i hver ende av sesongen

JohnRichard

Betalende medlem
Håper virkelig at det blir ett nytt Bonsai kurs. Virker så spennende:)Og har man interresse for klubben,så betaler man medlemskap. Og får lest alt man ønsker både på lukkede og åpne poster. Hvorfor skal man vite ting om klubben, hvis man ikke betaler kontigent. Ja har sikkert blitt sakt og gjort ting tidligere. Men kan vi ikke bare se fremover og kose oss med hobbyen. God helg alle sammen👍:)🥰

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Og nå var du hekta 😀 neste nå er vel drivhusa du kan gå fra inne dammen og ut i som går over ute dammene med bonsai workshop i 😀👍så begge hobbyene blir litt lengere i hver ende av sesongen
Ja DET hadde hvert en ide det 🤔 .
Men nå må jeg prøve å holde liv i disse plantene da🤪🙃😇.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Håper virkelig at det blir ett nytt Bonsai kurs. Virker så spennende:)Og har man interresse for klubben,så betaler man medlemskap. Og får lest alt man ønsker både på lukkede og åpne poster. Hvorfor skal man vite ting om klubben, hvis man ikke betaler kontigent. Ja har sikkert blitt sakt og gjort ting tidligere. Men kan vi ikke bare se fremover og kose oss med hobbyen. God helg alle sammen👍:)🥰
Veldig enig med deg i dette. Det er på tide å se fremover, og selvfølgelig gjøre så godt vi kan. Vi skal og lære av våre feil, men ikke begrave oss i dem :)
Det blir kurs til våren, det er alt bestemt. Så skal vi se om vi eventuelt lager et på østlandet og ett på sørlandet? Kanskje ett på vestlandet og hvis interessen er stor nok :)

Kenneth H

Administrator
Medlem av ledelsen
Kunne ikke vært mere enig😊 virkelig godt skrevet.
God helg 🤩

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Og da ble det litt mer Bonsai og flere "ofre" som havnet inn under saksa og binde trådene 🥴 .

Den første er en Eføy som jeg håper kan bli en brukenes innebonsai?
Er nok ikke den beste planten til slikt. Men den som "intet våger, intet vinner"🤔;).
Så får vi jo se hvordan denne utvikler seg?
Bilder av den under her.
IMG_2756.JPGIMG_2757.JPGIMG_2758.JPG

Den neste jeg har prøvet meg på i dag var en liten Acer Palematum "Butterfly".
Var en liten og rimelig plante kjøpt på Foss Hageland, Røyken på ca. 25cm høyde.
Ble ikke så mye bindetråd på denne. Er litt tynne en del av grenen som trenger å vokse litt føre de blir formet.
Men her er noen bilder av denne også da.
IMG_2759.JPG
IMG_2760.JPG
IMG_2761.JPG
IMG_2762.JPG
IMG_2763.JPG
IMG_2764.JPG

Roar

Leder
Medlem av ledelsen
Og da ble det litt mer Bonsai og flere "ofre" som havnet inn under saksa og binde trådene 🥴 .

Den første er en Eføy som jeg håper kan bli en brukenes innebonsai?
Er nok ikke den beste planten til slikt. Men den som "intet våger, intet vinner"🤔;).
Så får vi jo se hvordan denne utvikler seg?
Bilder av den under her.
Vis vedlegget 16464Vis vedlegget 16465Vis vedlegget 16466

Den neste jeg har prøvet meg på i dag var en liten Acer Palematum "Butterfly".
Var en liten og rimelig plante kjøpt på Foss Hageland, Røyken på ca. 25cm høyde.
Ble ikke så mye bindetråd på denne. Er litt tynne en del av grenen som trenger å vokse litt føre de blir formet.
Men her er noen bilder av denne også da.
Vis vedlegget 16467
Vis vedlegget 16468
Vis vedlegget 16469
Vis vedlegget 16470
Vis vedlegget 16471
Vis vedlegget 16472
Dette må da bli bra Thore :). Moro å se hvor engasjert du ble etter kurset vi holdt 👍
Samtidig så håper jeg at enda flere melder seg på neste kurs til våren:)

Topp