Bonsai/Niwaki-dag på Nesoddtangen

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Vi arrangerer nybegynnerdag for deg som vil lære litt mer om bonsai eller niwaki hos Anneke og Torstein på Nesoddtangen søndag 3 september kl 14.00.
Og det blir også mulighet for workshop og de som deltar på dette får med seg sitt eget tre hjem.

Tobias Apelgren som sitter i styret i Norsk Bonsaiselskap og har holdt flere kurs om samme tema kommer og lærer oss både i teori og i en praktisk del hvor vi jobber med et eget tre.

Det er følgende alternativer:
Delta med tre vi har kjøpt inn. Dette koster for medlemmer Kr 550,-
For ikke medlemmer koster dette Kr 750.-

Som medlem kan du også få delta uten tre, men være med å se og høre på undervisningen.
Dette koster Kr 150,-

Vi har satt et tak på 10 stk med tre og 10 stk uten.
Dette for at alle som deltar skal kunne få den hjelpen man trenger.
Dere kan gå sammen to stk på ett tre også. Da betaler dere 350 Kr hver som betalende medlem.

Du trenger å ta med deg en litt god saks. Det kan være en vanlig kjøkkensaks, men en ikke så stor rosesaks eller grensaks gjør også nytten. En avbiter er også god å ha for å kutte metalltråden man binder med.

Ellers blir det enkel servering av mat og drikke siden vi nok kommer til å holde på en stund.
Vi vet ikke akkurat hvor lang tid det tar, men antagelig blir nok klokken sikkert 18 før de fleste er ferdig.

Det blir førstemann til mølla prinsippet som gjelder her.
Og for å melde deg på sender du en epost hvor du sier fra hvordan du vil delta, og så svarer vi på denne med betalingsinformasjon, og når denne er betalt er du påmeldt.

Har du spørsmål så ring Arne på tlf 41 61 22 22

2023-Bonsai-niwaki3.jpg

Sist redigert:

Arnfinn

Betalende medlem
Kurset kan absolutt anbefales.
Jeg var på et introkurs i bonsai hos Agder Bonsai tidlig i sommer hvor Roy Fredrik var en av instruktørene. Men må samtidig advare litt da🤪, det kan ta litt av😁.
Hjemme hos meg står det nå 30+ potter med forskjellige planter som er i begynnerfasen av å kunne bli bosai (noen kjøpt på forskjellige hagesenter, noen fått av hagesenter da de ikke lengre var "salgbare" og mange hentet direkte fra naturen), og jeg har også noen Niwaki rundt omkring i hagen.
Om du har lyst/behov for å koble ut fra alt annet rundt deg, bør du virkelig prøve bonsai. Det gir en indre ro du trolig ikke vil oppnå på så mange andre måter, det må eventuelt være når en sitter ved koidammen og tenker på "ingenting"😉. Jeg har funnet den perfekte løsningen for meg, og det er å sitte ved koidammen og holde på med bonsai, kan ikke bli bedre enn det 🙂😇.
Så nå er det bare å benytte anledningen, de av dere som deltar kommer garantert ikke til å angre på det.

Sist redigert:

Roar

Leder
Medlem av ledelsen
Dette blir gøy, helt nytt for meg. Håper mange melder seg på.
Skulle det bli over ti på selve kurset så kan noen andre ta min plass. Men jeg kommer uansett.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Jeg kommer.
Men sier som Roar at blir det flere enn 10 på kurset så får andre min plass også.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Som dere ser har vi byttet navn på han som skal undervise. Dette fordi han første måtte melde avbud.
Selv om ikke jeg Kjenner Tobias har vi hørt veldig mye bra om han som lærer. Så dette blir bra.

Anneke Osborg

Administrator
Medlem av ledelsen
Jeg tenker om vi blir mange, så kan vi være to om et tre - dette er tross alt første steg, og vi kan jo ta flere om det er interesse for det :)

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Hvordan trær er kjøpt inn ?
Vi har ikke hentet de enda, men det blir antagelig kinaeiner. Og vi prøver selvfølgelig å finne noen eksemplarer med en ok stamme.
Hvis det blir vanskelig å finne bra eksemplarer med kinaeiner kan vi og se på noen barlind som skal være gode å forme.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
De som har meldt sin interesse har fått tilsendt mail med betalingsinfo nå. Har du ikke fått dette, men vil være med så ta kontakt :)

hans-ole

Betalende medlem
Kommer det ikke noen bilder og et lite referat fra dette så vi som ikke var der kan få se litt før og etter bilder av trea osv ?

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Kommer det ikke noen bilder og et lite referat fra dette så vi som ikke var der kan få se litt før og etter bilder av trea osv ?
Jo :)
Det blir lagt ut på betalingssider om ikke lenge. Det er ferdig, men foreligger som pdf fil, og får ikke lagt inn det på forumet. Så må bare se om det må gjøres om eller om jeg finner en annen løsning

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Hvis det er noen i Oslo-området som har lyst til å praktisere bonsai-kunsten på ute-trær, så har jeg tre små furuer som en gang ble påbegynt.

Vedlegg

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Bonsai og Niwaki dagen ble veldig givende og morsom så dette blir gjentatt til våren.
Da blir det antagelig et nybegynner kurs som sist, og en oppfølgingsdel, hvor vi som var med nå, enten tar med treet vi begynte på, eller et annet som vi jobber videre med, og kanskje setter i bonsaipotte.
Tid og sted er ikke klart enda, men samme foredragsholder er booket, så vi håper på en like fin og hyggelig dag til våren også.
moete.jpg
Her er fra venstre: Jørgen, Thore, Tobias (Instruktør) og Anneke i gang med å forme bonsaiene sine.

20230911_200949.jpg
Jeg ble såpass inspirert at tre nye bøker måtte kjøpes inn.
Dette er en flott hobby som passer godt sammen med vår lidenskap for koi og hagedam.
Både koi og hagedamhobbyen må vel sies å ha sitt fødested i Japan, og det har Bonsai og Niwaki også.
Hele referatet fra møtet finner du på våre sider for betalende medlemmer, og er du ikke medlem så meld deg inn :)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Siden også undertegnede har blitt litt i overkant inspirert av dette kurset så får jeg jo legge ut litt om det her og hva som jeg har gjort siden vi hadde denne utrolig hyggelige og inspirerende dagen på Nesodden.

Det første jeg gjorde var å begynne å google for å finne hvor jeg kunne få tak i det rette utstyret for dette fascinerende håndverket.

Fant frem til Foss Hageland som ligger på Røyken. De er vist de eneste i Norge som holder et lager av verktøy og bindetråd etc. her i Norge.
Derfor ble bindetråd i 1,5mm, 2.0mm, 3,00mm og 5,0mm samt et start sett med saks og annet fint verktøy samt et start sett for ompotting og rotbehandling bestilt.

Bildet under her viser noe av verktøyet i disse settene.
🤪
IMG_2726.JPG

Så da var veien kort til å ta en runde rundt i Grenlandsområdet for å finne egnede "offer" for å bli (forhåpentlig) en brukanes Bonsai?

Så den første jeg har nå prøvd å få formet uten noe hjelp er en "Juniper Squamata" (Blue Star) eller Dvergeiner (Blue Star) på morsmålet.
Bildene under her viser prosessen fra innkjøpt plante til en "ødelagt" plante🤪.

IMG_2706.JPG
IMG_2707.JPG
IMG_2708.JPG
IMG_2711.JPG
IMG_2714.JPG
IMG_2715.JPG
IMG_2718.JPG
IMG_2723.JPG
IMG_2724.JPG
IMG_2725.JPG

Her må jeg bare si at her har jeg ikke noe snøring på hva jeg egentlig driver med🤪🙃😓🤔.
Men dette her er nok "learning by doing" som det heter på Nynorsk;).
Uansett blir artig å følge med på dette og om jeg klarer å holde disse i livet uten å ødelegge de totalt🤔.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Men jeg kan jo ikke gi meg med dette.
Så derfor har neste "offer" blitt en "Acer Palmatum Emerald Lace"🤪.
Er nok ikke den enkleste å begynne med dette🤔. Men så var det dette med "Learnin by doing".

Under her er noen bilder av "offeret" fra start til det jeg rakk i løpet av dagen.
Kan si at her er det en god del mere arbeid med å få bindt opp og å få bøyd/formet en MASSE greiner. Men dette er utrolig morro å holde på med.
Ble ikke ferdig i dag. Men her er noen bilder av hva som er gjort så langt.

IMG_2727.JPGIMG_2728.JPGIMG_2729.JPGIMG_2730.JPGIMG_2731.JPGIMG_2732.JPGIMG_2733.JPGIMG_2734.JPG

Dette kan jo fort også bli en god Niwaki hvis jeg klarer å holde den i livet og å ikke "ødelegge" den for mye.

Men fortsetter i morgen med denne. For det er en del igjen føre jeg er ferdig.

Topp