Besøk koidam til StenDag

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Jeg oppfordre de som tok imot goshiki og Koromo leverer tilbake til en herremann Stein Dag hvis ikke skal jeg med flere sørge for At vi finnet nye eksemplarer til Stein Dag 😊🐟 Lars

eidsvold1814

Well-Known Member
det kan jeg sikkert hvis steindag vil det, :) men lurer på hvorfor bare vi som fikk de typer fisk skal levere tilbake,hva med de andre som fikk fisk?

Roar

Leder
Medlem av ledelsen
Dette var hyggelig lesing.
Godt å se at du er i full gang med dammen. Gullfiskene er hardføre og fine de men en stim med små koi må bare bli fint:)
Lykke til og god påske.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg oppfordre de som tok imot goshiki og Koromo leverer tilbake til en herremann Stein Dag hvis ikke skal jeg med flere sørge for At vi finnet nye eksemplarer til Stein Dag 😊🐟 Lars
Å jeg som trodde Stein Dag var en ekte Kohaku mann 😀.
Hyggelig å se status fra Maridalen

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!. Favorittvarianter av koi varierer med årene. Kohaku er jo et must, men i det siste er vel Showa min favoritt. Nevnte Goshiki og Koromo som to typer som forandrer seg mye. Sanken jeg kjøpte som liten hos Øyvind viste seg etter kort tid å bli en Koromo.
Tar ikke sjansen på stor og dyr fisk nå, men en liten stim med div småfisk hadde vært gøy. Er veldig glad for at drevne koi-folk overtok fiskene mine!

Vebjørn

Administrator
Medlem av ledelsen
Etter vi så ditt filter og anlegg første gangen syntes vi dette så veldig bra ut. Vi ble da inspirert til å gjøre det på samme måte med 110mm rør i innedammen. Det fungerer superbra. Gøy at du kanskje skal ha noen små koi Stein Dag😁

Håkon

Betalende medlem
Godt å høre at du er i gang med dammen din igjen :) Du må bare si ifra dersom du trenger hjelp med noe. Unner deg å få noen koi i dammen din igjen :)

SteinDag

Hei. Takk for tilbudet, men nå er dammen fylt opp, og filteret og bekken er i gang. Lekkasjen er som jeg trodde mellom dam og filteret. Nå som filteret er fullt , så lekker det ikke. Har tatt ut en del filtermateriale slik at rensingen blir enklere til høsten. Skal jo ikke noen store fisker der. Hyggelig å se bilder av det fine koihuset ditt.

SteinDag

Takk for tanken Jørgen, men denne gang er det meningen at jeg bare skal ha noen småtasser. Blir de store har jeg tenkt å gi dem bort. Hyggelig å se at fisken har det fint hos deg!
Her har Oslo begynt å klore vannet i disse koronatider, og det liker hverken fisk elller jeg noe særlig !

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Nei klor er ikke koi noe glad for, men hvis det er den vanlige typen klor så forsvinner det ganske raskt. Ett døgn så skal det være fordampet ved god sirkulasjon eller lufting.
Det finnes og et enkelt middel for å nøytralisere klor, men hva var det? Leste om det på MoSt koi for noen dager siden, men å finne igjen noe inne på fjesboka er ikke lett.

SteinDag

Håper ikke de har tenkt å bruke klor så lenge. Da alt liv i Akerselva ble drept, var det pga at en ukes klorforbruk for Oslos befolkning, ble sluppet ut i elva ved en feiltakelse. Og det drikker vi og det svømmer fiskene i. Får drøye med vannskifte.
Ellers er koi veldig fintfølende. De er selvfølgelig litt oppskjørtet etter fangst hos Øivind og ut her i nye omgivelser, men det er en gravemaskin på nabotomta, og den reagerer de kraftig på. Trodde såpass mange ville roe seg fortere, men jeg får bruke "for-trikset" tålmodig.

eidsvold1814

Well-Known Member
nei ingen tvil om at koiene reagerer på lyd fra sånne ting,når det ikke er langt unna,har jo selv sett forskjell om jeg kom trampende ned til gamle dammen eller andre kom ,kom jeg gående kom de svømmende før de fysisk kunne se meg,regnet vel med at det kom mat da :)

SteinDag

OPPLÆRING I FORING.
Det er morsomt å studere ny småkoi. Fisken på bildet (litt lenger oppe) mellom kryssene og over den større platinaen , har allerede mistet den lille røde flekken på hodet. Ikke så farlig ,for det var tegningen på ryggen jeg synes var fin. Men det er egentlig den lille platinaen (midt i bildet) jeg skulle skrive om. Den kommer nok til å forbli minst hvis den ikke skjerper seg i matfatet.Veldig ivrig når det fores, men når den har en pellets i sikte, begynner brystfinnene å bakke. Dermd svømmer den baklengs ca 5 cm fra maten, og en av de andre har tatt den. Er det tett med pellets treffer den av og til, men det blir mye kaving. Det er sånn som ikke er så lett å oppdage når man kjøper fisk. Alle de andre oppfører seg normalt, og har allerede lagt på seg en god del. Veldig morsomt å følge med.

eidsvold1814

Well-Known Member
tenker en del ganger det hadde vært gøy å ha tom dam,kjøpe ei kasse med tosai mix med 100 i :) fore hardt å plukke ut de 20 beste etter et par år,for det er som du sier SteinDag utrolig morsomt å ha fisk på 60-70cm,som man har hatt siden den var 10-12:)men mest hyggelig nå er det er koi i den fine dammen til SteinDag igjen👍:)

Topp