Besøk koidam til StenDag

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
De to Showaene fra Shintaro har utviklet seg fint, jeg tror jeg har hatt litt for bløtt vann for mine, for de har blitt litt blasse i det sorte.
Flotte fisker alle sammen :)

eidsvold1814

Well-Known Member
nydelige fisk SteinDag:) med alle tiår som du har i hobbyen er det egentlig ikke rart du kan å plukke/finne deg fine fisk,lover å ta en tur innom å se disse" live "når jeg er på dine kanter som lovet på tlf i går:)

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Showaene liker jeg godt. Spesielt hyggelig at oppdretteren, Shintaro, er en så flott fyr.

Legger med et par bilder som viser hvordan drivhuset er organisert. Fra selve tanken (øverst på bilde 2), renner det inn vortex-kammeret (på begge bilder). I innløpet der har jeg festet en finmasket skittentøy-kurv fra IKEA som tar i mot det meste av møkka. (Lærte det på Strømmen - og takk for det). Vannet fortsetter inn i vortexen der resten av møkka synker til bunns. Inn i et nytt rør til selve filtertanken (under "landgangen" på bilde 2), med matter, bioblokker og "Clarity-kuler" før det pumpes tilbake til fiskene. Dette har fungert bra i over 15 år.
Her er alt åpent, men om vinteren legger jeg isopor over de to filtertankene og dekker dem med plater som er fine å sitte på. (Landgangen er borte).Legger også en akvarievarmekolbe på 300 watt i IKEA´n. Fiskene får tak av de polykarbonat-platene (som står oppreist her). Med pumper og en normal vinter, holder da vannet ca 17 grader.
Noe liknende har jeg i kjelleren, for det er fint å gardere seg, hvis noe skulle ga galt.

Vedlegg

Haab

Betalende medlem
Da er alle 24 fiskene for lengst i hus (Klarte å redusere antallet i sommer). Her er noen av favorittene: En Budo Goromo fra Sakazume, en Goshiki fra Aoki, to Showaer fra Shintaro og en metallic Kohaku fra Sakazume. Krabaten på det første bildet trodde jeg først var en øyenstikker, og deretter en sommerfugl, men så var det en vann-nymfe. Gledet meg et par dager med sin flukt over dammen.
Virkelig fine fisker! Og en fantastisk fin dam/hage - jeg fikk ikke med meg de fine bildene du la ut i våres :)

Et spørsmål - hvprdan klarte du å få tatt et så klart og fint bilde av vann-nymfen? Brukte du en kraftig zoom?

[YOUTUBE]BL4Kvf5EOrM[/YOUTUBE]

Ønsker du å se flere videoer fra dette prosjektet, er det fint om du trykker "subscribe" , samt deler lenken til andre du tror har interesse for prosjektet

https://www.youtube.com/channel/UCAxjsVb09IAap-bhIjO9-Og

SteinDag

Ja jeg brykte bare zoom. Den satt vel to meter fra meg. Så lenge den satt stille fikk jeg tatt flere bilder, men når den flakset rundt, var det ikke mulig å fange den inn. Synd for den hadde også veldig pene blåaktige vinger.

ragnar

Betalende medlem
Jeg leser, og leser...
for noen flotte anlegg det er rundt om! Fine fisker i flotte dammer. Og hager som det tar år å "lage".
Selvlagete filterløsninger er interessant. Artig tråd SteinDag :)

SteinDag

Da er dammen renset, og filteret er satt i gang. Rekordtidlig! Nå er det bare å vente på at vanntemperaturen stiger slik at fiskene kommer ut! God koi-sommer alle sammen!

eidsvold1814

Well-Known Member
dessverre ingen kjempe lystig lesing værmeldingen/ tempraturenene de 7-8 nærmeste dagene SteinDag:( fra 8 nedom til 4 og opp igjen til 8 er ikke kjempe idielt for fiske utsetting,men uansett godt og ha dammen klar da:)

Håkon

Betalende medlem
Vannliljene så flotte ut :) Det er jo trivelig med noen gullfisk som skaper litt liv i dammen også, og de lar jo vannliljene være i fred.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Herlig:) i år har og er det fremdeles fantastiske høstfarger tydeligvis:D

Håkon

Betalende medlem
Flotte høstfarger på hjortesumaken :) Høstfargene er snart ferdig for i år her i hage også, men det har vært flott i år.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Det har jo vært en utrolig flott sommer, og nå en varm og lang høst. Alt som gjør vinteren litt kortere er bra :)

SteinDag

I går gikk isen på dammen! Tømte og fikk ut to år gammel møkk. Fant også de to gullfiskene som ikke ville inn i drivhuset i høst. De var i fin form - etter en vinter med heldekkende is i en halvfull dam. Hadde en lekkasje i høst, men jeg tror den er i overgangen mellom dammen og filteret. Så når jeg får fylt opp også filteret (7 kubikk), tror jeg det ordner seg. Spent på hvordan kant-plantene har klart seg. De har stått tørrt , men det var jo en veldig våt høst/vinter.
Nå går alle (9) gullfiskene i drivhuset til dammen er klar.
Gullfisk er hardføre, brukbare å se på, men de oppfører seg ikke som koi! Må si jeg savner litt mere intelligent liv i vannet. Overveier å kjøpe en liten stim med ungfisk. Noe av det morsomste med koi-hobbyen er å se hvordan småfisk utvikler seg. Det var sånn jeg fikk flotte goshikier og koromoer

eidsvold1814

Well-Known Member
dette høres bra ut,og ingen tvil at den fine dammen fortjener en liten stim med ungfisk av koi,en av de flotte goshikiene lever i beste velgående på Eidsvoll,fått flere spørsmål på noen Facebook grupper om å selge den når jeg har lagt ut bilder,men den blir på eidsvoll :)

SteinDag

Et lite bilde av hvordan jeg har innløpet til filteret. Denne "armen" kan dreies, slik at den kan være "bunndren" (som her på bildet), taes til overflaten (skimmer) eller over vannet slik at jeg stopper vannflommen. Har fungert fint i snart 30 år. Da dammen ble bygget var det ikke så mye utstyr å få tak i til bunndren. Var også bekymret for evt. lekkasje. Ved strømbrudd, lekkasje etc, vil vannstanden ikke bli lavere enn inngangen til filteret. Unngår "tørrfisk", men filteret vil jo stoppe.
Filteret består av 3 kammere som er 2 meter høye og en overflate på ca 1,5 m2. Første er for å ta vekk grovmøkk, toern er biologisk. Pumper ut vannet i det siste kammeret til bekk og Clarity.

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
Et lite bilde av hvordan jeg har innløpet til filteret. Denne "armen" kan dreies, slik at den kan være "bunndren" (som her på bildet), taes til overflaten (skimmer) eller over vannet slik at jeg stopper vannflommen. Har fungert fint i snart 30 år. Da dammen ble bygget var det ikke så mye utstyr å få tak i til bunndren. Var også bekymret for evt. lekkasje. Ved strømbrudd, lekkasje etc, vil vannstanden ikke bli lavere enn inngangen til filteret. Unngår "tørrfisk", men filteret vil jo stoppe.
Filteret består av 3 kammere som er 2 meter høye og en overflate på ca 1,5 m2. Første er for å ta vekk grovmøkk, toern er biologisk. Pumper ut vannet i det siste kammeret til bekk og Clarity.
funker bra en slik løsning,hadde sånn løsning på gamle dammen,en løsning for de med eldre dammer uten bunndren,som har mulighet til å komme inn fra en av sidene,mitt 110 rør ble tatt inn ca 40cm fra bunn og inn til ca midt i dammen hvor det ble vinklet ned til bunnen igjen,med litt algevekst syns jeg overhodet ikke 110røret skjemmet ut dammen på noen måte :) ellers er det vel bare og si angående filterløsningen at det enkle er ikke langt unna det beste:)

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Helt enig at en dam gjør seg best med noen småkoi :)
Godt å høre at lysten på å holde koi i dammen er der fortsatt.
Dammen din er jo et eksempel på at det ikke må være mye tekniske duppedingser for at det skal virke, og vannet være klart.

Topp