Besøk koidam til StenDag

Badat

New Member
Jeg var heldig og fikk invitasjon fra SteinDag om å besøke Koidammen hans. Stein er jo en veteran innen koi og hagedam. 46 år har han holdt på med fisk. Her er det litt å hente, tenkte jeg. Etter tillatelse fra SteinDag fikk jeg lov til å legge ut bildene som jeg tok hos ham. Ikke det beste kvalitet på bildene som ble tatt med mobiltelefon, men hel OK.

Først et oversikt bilde av damsområdet.

Dere ser selve hoveddammen og steinhaugen på høyre siden.

Dammen er en natur dam. Alt tekniske utstyr ble gjemt enten under bakken eller inne i buskene. Dammen ble gjerdet inn med piggtråd så her må en passer seg. Det skremmer nok både små unger og fire ben på besøk.

Et nærbilde av dammen.

På venstre siden ser dere selve filtergravet. Filtergravet består av 3 deler: grovfilter, filterkammer og filter kombinert pumpehus.
Grovfilteret har en dybde på bare 2 meter. He...he.. Nesten like stor som selve dammen. Ikke rart at dammen har krystall klart vann.

Korrigert utgave: legg inn biildene på nytt

Sist redigert:

KirstenK

Betalende medlem
Når jeg åpner å ser bildene, så kommer jeg inn på et fotoalbum. Det er vel ikke normalt.. Men SteinDag sine problemer vet jeg om, har prøvd hjemme oss han.. Problemet der er at han har Imac, og den oppfører seg noe annerledes en min vanlige pc...
Jeg har vært å besøkt den dammen tidligere i sommer, og den er vakker, med glassklart vann, og våkne store fisker..;)

Sist redigert:

Badat

New Member
Takk til dere begge for tips om innlegging av bilde. Jeg klarte det tilslutt etter mange sletting og redigering.

Da kan vi fortsette å se nærmere på fisk i dammen. Det består av fisk fra ca 30 til 50 cm store og fra to åriinger til 14 åringer. De spiser som en sulten ulveflokk. Fiskene svømte etter SteinDag så fort de ser ham med åpne munn. Gøyalt.
Au! Jeg kom visst bort i piggtråden.

Legg merke til Kuhakoene. Ser dere noe spesielt?

Sist redigert:

Badat

New Member
Til høyre for dammen ligger et lite fjell med stein. Vann fra dammen blir pumpet opp til toppen men godt gjemt under alle steiner. Så kommer vann ut i en liten åpning og renner ned i en small og svingete bekk, før vannet havner i dammen igjen.

Bildet av "fjellet"

Åpning der vannet fra dammen renner ut

Så broen over bekken

Alt ser veldig naturlig og vakkert ut.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ser ut til å være en flott dam og hage dette ja. Har også fått invitasjon av Stein Dag, så et besøk bør gjøres før vintern setter inn skjønner jeg ja.

Badat

New Member
Ingen som vil prøve å se hva som er spesielt med disse Kuhako'ene? Tips: Se etter felles trekk!

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Alle er Sandan kohakuer, eller 3 step som det også kalles.
Tipper det er det du er ute etter.

Badat

New Member
Alle er Sandan kohakuer, eller 3 step som det også kalles.
Tipper det er det du er ute etter.
Det var ikke mening at du skal svare da, Thore. He...he.. du som har så mange koi ...
Ja, det var det jeg var ute etter.
Utrolig at mannen har klart å ha en samling av så mange 3 steps Kohaku. De må ha vært håndplukket hos oppdretter i Japan.
De er en av mine favorite, men har ikke klart å få tak i en.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ville vente, men klarte ikke å la være nå:p:rolleyes:.

Ja 3 step kohakuer går for å være de mest etterspurte typene og derfor vanskligst å få tak i gode eksemplarer av dem.
Disse er nok håndplukkede ja. Har selv en 4-5stk. 3step kohakuer.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Tja si det?

Å joda det mangler da noen, men har jo en del typer gående her da:cool::D.

KirstenK

Betalende medlem
Jeg har 2 st 3-step Kohaku, men SteinDag sine er virkelig flotte, med dyp, kraftig rød-farge..

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Hei! Det var hyggelig med besøk Badat og at du har tatt deg tid til å skrive. Får kanskje kommentere litt selv. Har holdt på med akvarierer i alle år, men da jeg snublet bort i noe koi for drøyt 25 år siden var jeg solgt. Bygde dam som ikke var mer enn 80 cm dyp. Den fungerte veldig fint,. men problemet var vinter-opplaget. Bygde derfor en dam på nærmere 2 meters dybde , 35000 liter, for at de skulle gå ute om vinteren. Dessverre ligger filteret "ut i lufta" med for mye varmetap. Med "Nordmarka-gufset" rett inn, blir det for kaldt (så nå går de i drivhus). OL-vinteren 1994 ble for hard , så alle strøk med. Det var japan-fisk som vi tok inn fra England. Våren 94 var vi på første tur til Danmark for å hente Ogata-fisk. Min eldste (og fineste) ble hentet da. (Den ble myndig i mai!).
Etter hvert begynte Steinar Joneid å virkelig få dreis på oppdrett. Cullingen hver høst er noe av det morsomste vi har gjort, og etter at vi studerte Matsunosuke i Niigata, kalte vi Manstad-bloodlinen for Manstanosuke. Det er ikke lett å se hvilke av kohakuene som kommer fra Japan eller Fredrikstad. Prøv - jeg har svarene. Ellers synes jeg at 3-stepperne er temmelig kjedelig i mønsteret.
Filteret mitt (som er for kaldt til vinterbruk) har et velfungerende 1.kammer der all møkka samles opp , før vannet renner videre inn i mattene bioblokkene, og det andre filtermaterialet. Jeg oppdaget at 2 m. er for dypt (ikke nok oksygen), slik at en mye grunnere glassfibertank ble montert inn. Så renner det inn i 3.kammer der vannet blir pumpet ut til et Clarity-filter, og til bekken. Plantene i dammen sørger også for klart vann. Hvis noen lurer på hva den lyse sirkelen som går rundt og over bekken er, så er det fundamentet til en modeljernbane. Ellers ligger det noen bilder under min profil eller hva det heter

Badat

New Member
Bare hyggelig SD. Jeg selv må også takke deg for et hyggelig besøk og visning av dammen, drivhus og kjeller. Du har litt av en koisamling etter mange år innen hobbyen.

Her er siste bilde jeg tok.

SteinDag

Jippi! Dammen er rekordtidlig isfri!, tømt, renset og fylt opp igjen. Filtret ble startet i helgen, og nå er det bare å vente på at vannet skal bli noen grader varmere. Med en værmelding på 20 grader, og det å se flotte koi-bilder fra Niigata , får en til å juble over hobbyen!

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja det er gøy å være koi fantast om dagen, det er sikkert:cool:.
Har også her i gården nå tømt begge utedammene, rengjort, fylt opp igjen og satt i gang filtrene. Så på Onsdag går fiskene i kjellern her i gården ut, slik at karene inne blir klargjort for å motta ny ervervelsene fra Japan turen:D.

SteinDag

Hurra! Benyttet de fine dagene til å flytte fiskene fra drivhuset til dammen.Det har gått veldig bra i vinter, og koiene fra Tropex i fjor har vokst fint. Noen overraskelser er det blitt med en sanke som er blitt bekko, og en av vekstfiskene fra i fjor har funnet ut at den vil kvitte seg med rødfargen forfra! Men de andre har holdt seg fint. Morsomt å se hvordan fiskene som har vært i dammen før, oppfører seg annerledes enn nykommerene. Nå beiter de litt på alger, og ser ut til å trives utmerket. Håper bare været framover ikke blir alt for dårlig-

SteinDag

Da er fiskene vel innomhus - i kjeller og drivhus. Årets sesong har bydd på utfordringer. Det er normalt å ha en ukes tid med grønt vann om våren. Det trives fiskene med, og det forsvinner og blir krystallklart over natta. Men i år, langt ut i juli, ble vannet mørkt og seinere grønt. Fiskene så også ut til å mistrives. Jeg fisket opp noen av favorittene av spinatsuppa, og glade og fornøyde kom de inn i drivhuset. Det er typisk at problemene dukker opp når du har invitert noen. Oslo Akvarieklubb skulle ha sesongstart rundt dammen. Men jeg gikk til anskaffelse av UV (noe det aldri har vært bruk for før), og skriftet mye vann. Det hjalp og optimistisk pyntet jeg på bekken med en ny sedum-matte (bergknapp-blomster). Mens jeg vurderte resultatet ,slo en tanke ned i meg: Kunne det være skadelig gjødsel i mattene? Jeg har tidligere snakket varmt om å dekke damkanten med disse mattene, men nå er jeg i tvil. Jeg har hatt en ny leverandør denne gang,og jeg vet ikke om gjødning kan være årsaken, men jeg finner ingen annen forklaring. Clarityen skummet for fullt, men jeg har ikke målt noen verdier. Nå er fiskene altså inne og er som vanlig glupske. Nå håper jeg at regn og seinere snø, skal vaske ut eventuelle uhumskheter. Jeg tømmer dammen om våren, og fyller den opp igjen med forhåpentligvis bra vann.
Ellers vokser dagens koi mye mer enn de "gamle" . Jeg var forbløffet over veksten til chagoiene til Harald på Ottestad, men etter å ha kjøpt en slik liten soragoi av Arne i juni, så skjønner jeg det. Den lille tassen er nå godt over 40 cm! Og jeg tør ikke tenke på hvor stor den er neste år

Topp