Hva er nytt

Bert sin dam

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ja her var det mye flott fisk. Kanskje en av Norges fineste samlinger:confused:.

bert

Well-Known Member
;)Det var en god innsats Geir A;) det begynner å bli endel stor fisk ikke alle med like høy kvalitet men de fleste koi blir i mine øyne fine som store, den største er ginrin cagoi n på 73 cm den minste kujaku n fra koda som kom i vår med sine 38 cm den eldste er sanke n fra singapor med sine 18 år totalt er det 10 fisk over 60 cm men mange er like oppunder på str 55-59 cm det ble mye volum i innedammen :rolleyes: nå en siste sjekk før natta.

bert

Well-Known Member
Du tar vel i nå Thore, men er enig at det begynner og bli ei ålreit samling :) du har vel bra fisk du å så vi får prøve og bli med på nordisk koi show til våren.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Du tar vel i nå Thore, men er enig at det begynner og bli ei ålreit samling :) du har vel bra fisk du å så vi får prøve og bli med på nordisk koi show til våren.
Nei synes jeg ikke tar så veldig i da:rolleyes:;):p. Jo da samlingen tar seg opp den. Nordisk koishow hadde hvert en ide ja. Og bedre skal den bli til våren etter Japan turen:cool::D.

bert

Well-Known Member
Og da har jeg fått unna noe av vår rengjøring spylt vegger med høytrykk spyler og fått unna tråd alger bare bunn igjenn så er vi klare til å fylle opp i mars :) prøver denne varianten denne vinteren i fjor slet jeg med 60-70m cm is og var ikke isfri før i mai :) så føler meg litt foran skjema for en gangs skyld.

Fiskesmurf

Betalende medlem
Eneste som er litt dumt med det, er at du ikke har igjen noe av det gamle vannet.
Kloke hoder sier at det alltid er lurt å beholde litt av det gamle vannet slik at man opprettholder noe av den gode floraen som oppstår i vannet etter hvert.

april

Betalende medlem
Jeg gjør det på samme måte Bert. Spyler dammen fri for alt dritt nå om høsten. Jeg velger å fylle den opp nå om høsten. Ser når våren kommer at det da er dannet seg et fint belegg med alger langs den øvre delen av damkanten, akkurat passe med liv til oppstarten for den nye sesongen. Et år hadde vi en halv vinter med tom dam, men det var så lite vakkert skue fra stuevinduet at vi valgte å fylle den opp etter et par måneder. Jeg syns det er fint å kunne ha et øye med dammen og omgivelsene selv vinterstid.

bert

Well-Known Member
I år er det langt mer samarbeidsvillige temp på hedmarken så i dag ble det rengjøring av nexus og 20 % vannbytte og vask av svamper med høytrykkspyler i hagen, noen naboer lurer litt men det får gå.;) registrerer at en ikarashi og en mano kohaku mister endel farge er redd dette ikke kommer tilbake begge HQ så litt skuffene ellers ser det bra ut en tancho showa maruju begynner og farge ut sumi den ser veldig lovende ut, 8 g og sol ikke værst i romjula:cool:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det er rene vårstemningen ute.
Deilig!

Ja sumi (sort) begynner å farge ut bra i showa marujuene som går igjen her også.
Det ligger jo bilder av disse på siden vår nå, går du litt lenger tilbake kan du finne video av disse fra japan tatt i Mai 2011, der du kan se hvor grå disse var da.
Alex i ornafish lovet at sumi hos Maruju fisk ville farge ut iløpet av et års tid og dette ser ut til å stemme bra.
Skal se om jeg ikke finner link til Videoen fra japan, så kan du se om du ser igjen tanco showaen der.

Fant den nå :)
Jeg mener å se koien din i starten av videoen ?
http://www.youtube.com/watch?v=WGevasjNi-M&feature=player_embedded

Sist redigert:

bert

Well-Known Member
Helt riktig Øyvind svømmer rolig ut til høyre i starten, den er blitt mer hvit og det svarte samler seg mer trodde det var ei hue , men tok nok feil er mer han adferd på n :D

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Synes jeg kjente igjen Koromoene jeg har her i hus på vidoen din Øivind:cool:.

Ja den Tancho showaen er flott Bert;):D.

Topp