Hva er nytt

Bert sin dam

Tommy

For en liten stund siden var undertegnede, Carina, Arne, Elin, Øivind og Kjersti på en aldri så liten dam-tur i Hamar.
En av de mange flotte dammene vi fikk se var Bertil sin flotte dam. Han har noen gode bamser uti dammen sin, og dette var en gjennomført og flott dam! Jeg lar bildene tale for seg, så får Bertil supplere med tekniske detaljer:)

tgreen

Administrator
Ja dette så virkelig flott og gjennomført ut.

Og det så ut til å være noen skikkelige bamser som gikk i den dammen ja:cool:;)

Øivind i Tropex

Bertil har en av landets beste koisamling, om ikke den beste.
Jeg tar av meg haten for hans kunskap om filtrering.
Snakket med han tidligere i dag angående en egenprodusert skummer og han kunne fortelle at han hadde 400 i ORP måling.
Det betyr klart vann folkens :).
Jeg får litt hjelp av Tommy om dagen å begynner å skjønne litt om ORP/redox nå :)

En detalj imponerte meg veldig.
Han har bygget flere filtere selv. Alle med hver sin oppgave.
Et av filterne minnet om en forvokst nexus, men bertils filter hadde en detalj som gjorde at alt vannet måtte ta en runde i karusellen før utløp, dette har ennå ikke orginalen :)

bert

Det var da veldig til skryt da:eek: men artig at det en driver går hjem hos andre. Dammen er på 40 kubikk hadde i vår 30 koi på 40 cm pluss de største noe over 60 cm, den eldste 18 år fra singapor og 61 cm lang. filtrering er 1 bunndren til en vortex fra den til siv videre til uvc ozon 75 w og ut i dammen ca 8000 l timen(optimax 10000 l) så har jeg et overløp med japan matte med tråd alge kontroll(vet ikke om det har noe for seg) splitta i rør disse kan det endres retning på og stenges slik at det blir ulike strømninger renser bunn til slutt er det 2 rev bunndren til en tønne med bunntapping som er fylt med børster type black night videre inn i den hjemmelagde nexsus typen yttre ring 1,2m i d med k1 delt i 2 med en vegg miderste ring 80 cm hit kommer vannet fra tønna med børster suges inn i innerste rør 40 cm pvc bygd som en easy går fra denne til ytterste ring ledes så hele veien rundt til ut løp med luft 120 l i m ca 125 l k1 har funnet ut at det er idiell mengde med tanke på bevegelse og nedbrytning. dette gjør at dammen tåler ca 1/2 til 1 kg for om dagen i perioder. Vortex i bua tappes for 5-10 l gugg 3 gangaebr i uka japan matte byttes hver dag ev annen hver og hoved filter renses en gang i uka. har solgt unna 5 på 50 cm og noen mindre for å gjøre plass til årets import plukka ut 15 av 125 fra conias ikarasi og mano i tillegg går 12 på vent for å se an utvikling ,i dammen går også 4 shiroer fra kaneko. skummer er laget fra ei dy side nederland setter den på i slutten av juli ca 14 dager slutter da og skumme kosta ingen ting laget av pvc rør litt tangitt og noen plexi glass plater limbare samt noen bio baller som ikke var i bruk og er mer effektiv enn feks clarity som er i en annen pris klasse.:eek: Dammen er forøvrig støpt i betong 20 cm vegger og kledd med glassfiber innvendig kan ikke få full rost glassf med gelcoat , det var vel det groveste

Haab

Hei Bertil

Dammen din er virkelig flott. Du får ta turen innom hos meg en helg - så satser jeg på en gjenvisitt :)

Et spørsmål - hva gjør du om vinteren? Går fisken ute hele året?

Mvh Hartvig

Hei Bertil. Veldig pen koidam du har. Støpt dam med glassfiber er tingen!!
Har du lik dybde over hele dammen?
Likte den store tua de med iris der midt i dammen din. Hva har du plantet dem i. Står de på en hylle eller noe?

bert

Dammen er bygd som et basseng gel coat er basseng blå dette msd tanke på at ikke alle er like glad i fisk som meg kan med enkle grep bygges om til bade basseng mål 4.15mx8 m og jevn dybde over hele 1.5 m vann d ca 1.45m iris står i ei murer bøtte uten jord eller grus nedi et pvc rør som det er borret endel 75 mm hull i diameter på pvc er 40 cm små fisk bruker det som skydd pvc røret er av kom .vannledning type så ganske tungt ,er som et enkelt alt til søyler er så stive sterke at en fint også kan legge store stein oppå om en ønsker det(øyer) i tillegg er det 4 uttak 75 mm på den ene langsida.som jeg skrev går 2 til rev bunndren og et til overrenning et ikke i bruk.:)

Ja det med irisen var noe slikt jeg sjøl har gått og spekulert i. Skal få meg en slik ny pidestall til neste år jeg da:)

Flott at det er fler enn meg som liker glassfiber/polyester. Enig med de som skryter av denne dammen. I tilegg er jo Bertil gjestfriheten selv, og han deler gjerne sin kunnskap med andre. Så det var et supertrivlig besøk vi hadde på Hamar.
Hagen var jo også et skue spør du meg. At det gikk ann å få en så frodig hage i et innenlandsklima som det er på Hamar trodde jeg ikke var mulig. Kalk i grunnen, og en fjellside med sildrende vann mot hagen gjør nok sitt.
Denne sommeren har jeg hatt flere slike inspirasjonsturer til forskjellige hager.. Så nå er det bare å begynne å jobbe i egen hage.​

Høst på Hamar

I dag er første dag med dam temp under 10 g i dammen og fiskene fikk mat for siste gang ute. Så det ble litt forbredelser i inne dammen skal flytte inn k 1 slik at bakterie floraen ikke dør ut så blir det ei uke eller 2 før fiskene skal inn.:) da får en prøve og måle alle også konkuranse fiskene kanskje noen bilder å, har et par fisk fra conias som har hatt vekst i dammen opp mot Arne sine var i utgp litt større 23-25cm og dermed lettere å få igang blir artig og måle de. Ellers blir det som før om åra dårlig med plass så satser å ha de største i garagen med en temp på 15 -18 g foring og litt vekst gjennom vinteren skal fyre litt mer og har investert i avfukter hadde:) ikke det i fjor og slet med fuktighet. vi får se om det blir bedre i år skal også noe til at vinteren skal bli like kald. Konkuranse fiskene skal inn i 1000l i stua sammen med et par andre saltvann er demontert.:)

bert

Det jobbes med å klargjøre dammen i garagen ny avfukter osv vi får se om ikke en får tatt inn noen i løpet av dagen prøve å fotografere litt :) dammen holder 8-9 g og ikke mye til tempo nå.

Truls D

Helt enig med skryten du har fått over her. Dammen din er virkelig flott. Mye fin fisk har du også :)
Var så heldig å få kjøpt 2 herfra før i sommer, og de har vokst litt de også..

bert

Og da var alle inne som være i inne dammen :) takk til geir og truls som hjalp til. bilder av noen av fiskene kommer etter hvert:)

Truls D

Det er bare hyggelig! Arti å se de oppe av vannet, mye knallfin fisk du har bertil :D

Kan hjelpe med å legge ut om du ønsker.

bert

Kulda kom fort i år var bare 2 g i dammen lørdag og isen begynte og legge seg så måtte lage en mellom stasjon i garagen for og tine opp årets import før de blir tatt inn ,inne temp ca 14 g har plukket ut ca 30 fisk som jeg har litt trua på skal sitte igjenn med ca 10 artig og følge vekst /utvikling ei stønn skiller fort ut endel på den måten sitter nå med 10 shinoda 6 mano 8 ikarashi og 8 conias blant disse mange flotte kohaku showa :)