Hva er nytt

Beplantning for å redusere alge-proplem.

gebbe

New Member
Vi lagde hagedam i fjor med sparsom beplantning og 4 gullfisker. Kjøpte brukbar filter-pumpe og trykkfilter med UV-lys. Rengjør utstyret ofte. Imidlertid blir det mye trådalger, og jeg bruker da AlgeOxsyd for å redusere algene.
Ved tettere beplantning med hurtigvoksende planter, har jeg lest at disse plantene da trenger så mye næring at algene blir redusert. Spørsmålet er: hvor får jeg tak i planter som f.eks. hornblad og vannbregne( Salvia natans)?
Jeg bor i Innlandet og har ikke funnet butikker som selger slike. Har heller ikke funnet plantene hos de kjente nettbutikkene.

hans-ole

Betalende medlem
Trur ingen av de nevnte er og få kjøpt i butikk her til lands

Horn blad har jeg vanligvis mye av men har akkurat ryddet og kastet mye så om en stund har jeg nok noe til overs igjen 👍

Ellers er det ho masse andre planter som og tar til seg mye næring eks iris , pistia, vannliljer , div Siv og prydgress ,vannmynte osv

Endel av disse får du på eks tropex eller andre dam butikker

gebbe

New Member
Hei og takk for svar! Først å fremst ute etter fritt flytende planter. Jeg har noen vannliljer og "hestehaler" i plantesekker i dammen, men trolig for få. Er noen av de du nevnte fritt flytende?

hans-ole

Betalende medlem
Pista er flyte plante den kan ikke over vintres i dam her i Norge men vokser og formerer seg bra sommer halvåret disse har jeg og mye av vanligvis men ikke akkurat nå om ca 3 uker har jeg nok igjen

4C768D97-00A8-4340-AFB1-75B222ED5C90.jpeg

8F27ED9B-5617-4D9A-85FA-33FBC284CB25.jpeg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
En god norsk flyteplante er froskebitt. Vet ikke om den er lov å selge fra butikker nå. Synes det snart ikke er lov å putte noe i dammen.. Men hvis du kjenner noen med en dam, så får du kanskje noen avleggere. De formerer seg villig.

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Jeg har noen ekstra Pistia, overvintrer bestandig noen ekstra på kjøkkenet, siden de ikke overlever temperatur under 0 grader. Allerede på 3-4 plussgrader så begynner å slite. Bor i nedre del av Innlandet. Kan få noen av meg. Men du må veldig mye planter om skal klare å holde unna trådalger tror jeg

Topp