Hva er nytt

Bentonit Dam

Sandra

New Member
Hei der
Jeg begynte å grave i 2018, og har gravd litt… Dammen har nå blitt en del større enn opprinnelig tenkt. Rundt 40.000l. Jeg har møtt på noen problemer underveis. Grunnvannet står høyt i det området jeg har valgt å legge dammen, mye derfor jeg også valgte å plassere den der. Det er såpass mye grunnvann at duk kjapt ble uaktuelt, da denne mest sannsynlig vil presses opp av grunnvannet. Etter en del grubling og googling har jeg kommet frem til, Bentonit. Har noen her inne Bentonite dam? Vannet står i dammen til et nivå uansett årstid og vær. Tanken er å bruke bentonitt fra grunnvann nivå og opp til vannkanten. Gravingen er ferdig. Så nå skal jeg starte med tettning. Tar gjerne imot råd hvis noen har erfaring med dette. Dammen er 10•8, 120cm på det dypeste og har en konet form på ca45 grader. Bildet er fra i fjor sommer, grunnvannet står ikke så høyt det hadde regnet. Råd tas imot sandra

Vedlegg

Arnfinn

Betalende medlem
Hei der
Jeg begynte å grave i 2018, og har gravd litt… Dammen har nå blitt en del større enn opprinnelig tenkt. Rundt 40.000l. Jeg har møtt på noen problemer underveis. Grunnvannet står høyt i det området jeg har valgt å legge dammen, mye derfor jeg også valgte å plassere den der. Det er såpass mye grunnvann at duk kjapt ble uaktuelt, da denne mest sannsynlig vil presses opp av grunnvannet. Etter en del grubling og googling har jeg kommet frem til, Bentonit. Har noen her inne Bentonite dam? Vannet står i dammen til et nivå uansett årstid og vær. Tanken er å bruke bentonitt fra grunnvann nivå og opp til vannkanten. Gravingen er ferdig. Så nå skal jeg starte med tettning. Tar gjerne imot råd hvis noen har erfaring med dette. Dammen er 10•8, 120cm på det dypeste og har en konet form på ca45 grader. Bildet er fra i fjor sommer, grunnvannet står ikke så høyt det hadde regnet. Råd tas imot sandra
Å tette bare sidene på dammen vil vel ikke ha så mye for seg. Nivået på dammen vil vel hele tiden legge seg på grunnvannsnivå om den ikke er helt tett.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Så lenge vannstanden i dammen er høyere enn grunnvannet vil duken presses ned.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Viktige råd fra Arnfinn og Arne over her .
Ut fra bilde syntes jeg damduk er det riktige valget her, men bentonitt er et spennende matriale , men tror dette passer bedre mot fjell og betong.
Dersom du legger duk , kan du jo legge et ekstra lag sort Veiduk over duken som beskytter . Også legge F.eks endel skifer på dypeste del. Da vil damfolien ikke flyte opp uansett grunnvann høyde.
Et tips er også og planlegge filterløsning før du legger damduk.
Noen løsninger for 40m3 dammer krever litt planlegging filtermessig.
Enten må det bygges en naturdam med plantefilter og evt mekanisk partikkelrens ( Sieve eller trommel )
Tror her du må godta at dammen til tider er litt uklar .
Ellers bør du planlegge dren og skiimmer som store filtere er konstruert for..
Å sette til et bøttefilter er bortkastet mertid og peng.
Ser kanskje ikke hele dammen på bilde , men så ikke ut som 40m3 ?

legger ved en link om filter teknikk til litt store dammer her .
https://shop.tropex.no/blogg/28-dam-med-bunndren-og-skimmer-/

Skulle du velge bentonitt er jeg veldig interesert i bilder fra prosjektet og erfaring . Så legg gjerne ut info

Sandra

New Member
Hei der takk for svar. Nei dammen ser nok veldig annerledes ut nå. Kjenner jeg er svært usikker på hva jeg gjør. Har brukt en laaang evighet på dette prosjektet og ønsker å gjøre minst mulig feil. Jeg kan poste litt framover i høst. Her ser dere vannet som står. Disse er tatt i fjor, da var det fortsatt mye graving igjen

Vedlegg

Topp