Hva er nytt

Automatisk vannfyllerventil til dammen

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Tenkte dette kan falle i smak for dere som er lei å etterfylle dammen etter mye sol skylling av filter osv.
på Felleskjøpet får man kjøpt fylleventil for drikkevannskåler, denne kan utmerket brukes til automatisk vannfylling til ønsket nivå i din dam.
Den jeg har tatt bilde av leverer 20 l/min ved 4 bar/kilo trykk.
A7F510F3-7E87-41AB-A691-EB0FA03E8217.jpeg2491FF33-7970-4097-B583-FADBEE234706.jpeg

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Trodde et øyeblikk at du hadde satt inn et lydanlegg i dammen... Det der ser ut som drikkekar for hester? Slik de må trykke på, så kommer vann? Fortell mer hvordan det virker?

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Trodde et øyeblikk at du hadde satt inn et lydanlegg i dammen... Det der ser ut som drikkekar for hester? Slik de må trykke på, så kommer vann? Fortell mer hvordan det virker?
Enkelt forklart så kan man se for seg flotørsystem slik som man har i do, en tubefotør som stenger ventilen når vannet kommer opp i ønsket nivå.
Den drikkeskålen på bilde har alltid riktig vannmengde og ja den er tenkt til husdyr😊

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Sånn må jeg skaffe meg takk for tipset 😀passer meg perfekt til både utedammen og drivhuset 👍😊

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Kjøpte 2 stk i dag 🤔Men fungerer ikke som jeg håpet må ha drikebegret også så får bare la vannet renne skifter ut 600 til 800 liter i døgnet 😊

Ottar Bang

Betalende medlem
Det enkleste er vel en "trikkel" pissestråle 24-7. Strålen avpasses etter damvolum, og ønsket vannskift. Men da er overløp et must. Da slipper,man teknikk som kan feile. Kan event suppleres med en liten akvariepumpe som pumper ut litt vann noen ganger i døgnet

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Litt Vanskelig og forklare men den måtte trykkes inn på skruen i mitten for at det skulle komme noe vann har du prøvd den Lars kansje jeg tenker feil 🤔😊

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Litt Vanskelig og forklare men den måtte trykkes inn på skruen i mitten for at det skulle komme noe vann har du prøvd den Lars kansje jeg tenker feil 🤔😊
Nei har ikke prøvd denne, men hvis jeg har forstått det du skriver så må en senterventil dyttes ved igjennskruing på vasken for at den blir aktivert/får vann frem til selve reguleringsventil ?
Så du kan i praksis knuse vasken bare du bruker tillskrue enheten?

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Har heldigvis kvittering så leverer de tilbake så blir det og bare la vannet renne skifter ut litt vann hele tiden 😊har jo iķke vann måler 😊

Topp