Atferd

Kaoskreativ

New Member
Vi har etablert hagedam nå i år. Dammen er på 1000 liter og vi har to små gullfisk, fire litt større gullfisk og to slørhaler (reddet fra akvarie). Vi lurer litt på atferden til fiskene. De bruker hele dammen, ser ut til å trives men ofte er de opp Mot overflaten og «gisper». Jeg synes det virker som om de gjør det når vi ser oss og de gjør det mest der vi kommer for å gi de mat, men sambo er bekymret for at det er noe galt. Noen som kan fortelle meg om det er normal atferd? Pumpe/filter skal passe en mye større dam, vanntester er fine.

hans-ole

Betalende medlem
-Du skriver etablert i år hvor lenge har filter og pumpe gått? Tar6-8 uker føre filter
-Du sier vann verdier er fine Dvs? Hva har du testet med og for?
- hvor ofte og hvor mye vann bytter dere?

Høres ut som fiskene sliter

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Noen gullfisker kommer og tigger etter mat på den måten.. Oppfører seg slik bare når dere kommer nær dammen? Og akkurat samme oppførsel som når de har fått mat?

Kaoskreativ

New Member
Det er bare når vi er nære dammen, og de gjør det der vi pleier gi mat. ellers svømmer de rundt.
vi har med dråpetester. PH 7,5
Gh 5, kh 6. Negativ på nitrit.
Pumpa har gått i fem-seks uker, fisken har vært i to uker.
Har skiftet vannet en gang da det var blitt hardt etter et kraftig regnskyll, Skiftet ca 150-200 l

Sist redigert:

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Da tror jeg alt er i sin skjønneste orden. Det som er unormal adferd er hvis de henger i overflaten når dere ikke er der, eller klør og gnir seg mot steiner og underlag. Eller hopper opp av vannet .

Topp