Aponogeton- En plante fra Sør Afrika i dammen?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Jeg har siden 2000 hatt Aponogeton distachyos i dammen. Det er ikke en plante som på min breddegrader sprer seg og vokser som et ugress, men en plante det ikke er noe problem å holde over flere år, og med litt innsats kan den og formeres.

Aponogeton er en kjent planteslekt for de fleste akvarister, men ikke denne distachyos. For den danner nesten utelukkende flyteblader og det er ikke ønskelig hos de fleste akvarister.
Aponogeton hører til en familie som på norsk heter gitterblad familien.
Og dens nærmeste slektninger i Norge blir vel Potomogeton artene.

Denne planten har hos meg oftest fått stått i fred for koi også, men det fordrer nok at du har koi som er vannt til planter i dammen.

Dette er en nyspiret plante, og denne planten frøformerer seg. Den kommer ikke med utskudd og stiklinger.

Slik ser den ut etter et års tid, hvis man tar den opp.

Her er det et nærbilde av knollen.

Selv om de fleste skriver at denne planten må ha leirejord har den hos meg gått helt greit rett i natursingelen.
Slik alle mine planter må hvis de skal overleve.

Aponogeton distachyos er en plante jeg kan anbefale for deg som liker å prøve noe litt anderledes enn hva alle andre har.
Jeg har hatt de på dybder fra 20-50cm dyp.
Tror nok selve knollen ikke kan fryse, men nede i bunnlagt fryser det sjelden, selv hjemme hos meg hvor temp kan komme ned i -30 i perioder.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Denne planten håper jeg du dyrker opp for salg Arne.
Det er en utrolig flott plante med fin hvit blomst
Vi hadde noen som blomstret her i fjord.
Aponogeton er vanskelig å få tak på hos produsenter.
Jeg har tidligere kjøpt noen kasser fra sverige, men disse kom så små at de knapt kunne selges.
Fikk noen fra Nederland i fjord. disse var noe bedre.
Anntar disse er litt saktevoksene ? siden planten er ganske dyr hos produsenter.

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg tenkte å ta med noen på møtet vårt nå i mai. Tror grunnen til at de ikke er så ofte å se i handelen er at de må dyrkes frem fra frø, og det trengs litt mer stell og ettesyn enn hos de vanlige staudene. Samtidig som de ikke kan selges for samme pris som vannliljer.
Hvis de får godt stell vil de nesten alltid blomstre året etter at de blir plantet ut, så veksten er ikke så værst.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ja ,ta med disse på foreningens møte . Da er det en god grunn for endel "plantesamlere" å komme.
Jeg tror ikke denne er solgt på noe hagesenter i Norge , så for samlere er nok denne mer verdifull en vanlige sorter vannlilje.

Arne

Medlem av ledelsen
Vet ikke hvordan det er å ta inn planter på postordre, men jeg tror ikke dette vil være mulig. Da den inneholder jord, og må ha en vetrinærgodkjenning for import.

krainer

Betalende medlem
Jeg har siden 2000 hatt Aponogeton distachyos i dammen. Det er ikke en plante som på min breddegrader sprer seg og vokser som et ugress, men en plante det ikke er noe problem å holde over flere år, og med litt innsats kan den og formeres.

Aponogeton er en kjent planteslekt for de fleste akvarister, men ikke denne distachyos. For den danner nesten utelukkende flyteblader og det er ikke ønskelig hos de fleste akvarister.
Aponogeton hører til en familie som på norsk heter gitterblad familien.
Og dens nærmeste slektninger i Norge blir vel Potomogeton artene.

Denne planten har hos meg oftest fått stått i fred for koi også, men det fordrer nok at du har koi som er vannt til planter i dammen.

Dette er en nyspiret plante, og denne planten frøformerer seg. Den kommer ikke med utskudd og stiklinger.

Slik ser den ut etter et års tid, hvis man tar den opp.

Her er det et nærbilde av knollen.

Selv om de fleste skriver at denne planten må ha leirejord har den hos meg gått helt greit rett i natursingelen.
Slik alle mine planter må hvis de skal overleve.

Aponogeton distachyos er en plante jeg kan anbefale for deg som liker å prøve noe litt anderledes enn hva alle andre har.
Jeg har hatt de på dybder fra 20-50cm dyp.
Tror nok selve knollen ikke kan fryse, men nede i bunnlagt fryser det sjelden, selv hjemme hos meg hvor temp kan komme ned i -30 i perioder.
er dette ei plante du fortsatt har?

Arne

Medlem av ledelsen
Nei desverre har den blitt borte, litt synd fordi jeg brukte 4-5 år på å tilvenne den til Norsk klima. I Naturen vokser den i vinterhalvåret og hviler om sommeren.
Fikk de til å blomstre på våren og vokse hele sommer og gå i dvale på høsten, etter å ha hatt 4-5 generasjoner..
Fin plante men ikke helt herdig på østlandet, kanskje med bittelitt mildere vintere så ville det gått.

krainer

Betalende medlem
Nei desverre har den blitt borte, litt synd fordi jeg brukte 4-5 år på å tilvenne den til Norsk klima. I Naturen vokser den i vinterhalvåret og hviler om sommeren.
Fikk de til å blomstre på våren og vokse hele sommer og gå i dvale på høsten, etter å ha hatt 4-5 generasjoner..
Fin plante men ikke helt herdig på østlandet, kanskje med bittelitt mildere vintere så ville det gått.
synd, den så veldig stilig ut. Planla stjeletur til deg

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Jeg kjøpte en slik på Dam1 i fjor. Var ganske stor, og blomsten luktet veldig søtt. Men den har ikke kommet tilbake i år. Jeg satte den så dypt at det ikke skulle være frost ved røttene.

Arne

Medlem av ledelsen
Ja de var litt lunefulle, kunne overleve en hard vinter for så å bli borte neste som var mild.

tabozi

New Member
Har et par som nå er 7 år gamle,, oppbevarer de om vintern i kald kjeller el i drivhuset,,,, vakker og blomterrik

Topp