Aktivitet på forumet.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Helt enig i dette Bertil, vi har en jobb å gjøre. Det har både med tid og interesse til hver enkelt styremedlem.
Men det er et tema på hvert eneste styremøte, og vi har et par konkrete ting vi jobber med, men kom gjerne med konkrete tips til forbedringer.
Kan jo benytte anledningen til å oppfordre til å bli betalende medlem av foreningen, det er dessverre slik at noe av dette vi jobber med koster også penger og vi trenger flere betalende medlemmer.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Forumer generelt har nok tapt mye mot FB , mange syntes nok det er litt mer eierskap i et FB innlegg en i forum , men som oppslagsverk og lærdom er forum genialt.
Foreningens Forum er uansett et knutepunkt for koientusiaster i Norge .
Mange besøkende har helt klart vært innom her og lest, men dessverre få som legger ut tråd.
Det er heller ikke så lange køer i kassa her om dagen 😀😀😀.

Ellers syntes jeg jo at planene for medlemer ( ikke synlig for andre en medlemer ) er spennende.
At så mange skal på felles koitur syntes jeg er spesielt gøy.

Tror ikke vi kan vente noen stor oppsving på forumet med det første, men uansett et greit knutepunkt.
Som det er nevnt tidligere blir den hva vi gjør den til sammen.

hans-ole

Betalende medlem
Jeg og syntes det skjer lite men selvfølgelig dam er jo mest aktuel sommer halv året men er mye jeg savner her inne kan nevne noen ting jeg hadde syntes hadde vært interessant og ikke minst en del ting som hadde vært kjekt og vite føre jeg bygde dam da tenker jeg en guide fra foreningen angående

Eks
- en egen post om hvilke planter som brukes i norske hage dammer med bilde og info om blomstring ,hvor store de blir,hvordan lykkes med plantene ,hvordan stelle de føre vinteren osv

- en gaide på hvordan montere bunn dren
- en gaide på hvordan lime pvc rør
- en gaide på de vanligste filtra som brukes og filtrering metodene inkl sump og skimmer og info om de forskjellige filter mediene ,uv osvv
-en gaide på hvordan gjøre damnen klar for vinteren
- en gaide om fiske hold i dam i Norge
- en gaide om de forskjellige artene av Koi og gull fisk med bilder og navn osv
- en gaide om vann målinger og hva dette betyr og hva det har og si for fisken osv
- en gaide om fiske for bla hva det inneholder og hva som er bra for fiska osv
-hvordan tilrette legge for lek og hvordan ta vare på ynglen hvordan klekke artenia osv
- en gaide på hvordan bygge en hagedam hva man trenger og hvordan man gjør det og forskjellen på en hagedam og en rein koi dam hvordan bygge bekk og fossefall osv

Er et hav Av ting jeg syntes burde hvert på et slik forum som dette det trur jeg hadde generert mange innom forumet og sikkert hjulpet mange både når de har et problem og gjøre så de får minst mullig trøbbel underveis og ville vel og gjøre så fiskene har det bedre mange plasser

Dette burde lages som egne info poster fra foreningen og være låst for kommentarer så det kun er til info

Jeg syntes og en egen tråd til og poste /dele til eks YouTube videoer og egen tråd til. Bilder som man ønsker og dele/diskutere er utrolig mye fint som posten rundt på nettet men blir bare rot og poste det under de kategoriene som er på forumet i dag

Sist redigert:

hans-ole

Betalende medlem
Det jeg prøver og si er at her er masse bra info i trådene til brukerne her inne så ikke misforstå det men det er ikke lett og finne uten og lese i times vis så da går folk andre veier som eks Facebook og YouTube og det er ikke foreningen tjent med

Hva med og sjekke interessen for og arrangere en dam bygge dag hos noen som skal ha seg ny dam det hadde sikkert hvert lærerikt for mange
Øyvind/Kjetil den nye dammen deres på tropex hadde vel vært fint til det eller har dere kommet langt på den ? Eller er folk for redde for og jobbe litt gratis jeg er ikke ihvertfall 👍

Ser det er veldig populært i andre land med dam bygge dag

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg og syntes det skjer lite men selvfølgelig dam er jo mest aktuel sommer halv året men er mye jeg savner her inne kan nevne noen ting jeg hadde syntes hadde vært interessant og ikke minst en del ting som hadde vært kjekt og vite føre jeg bygde dam da tenker jeg en guide fra foreningen angående

Eks
- en egen post om hvilke planter som brukes i norske hage dammer med bilde og info om blomstring ,hvor store de blir,hvordan lykkes med plantene ,hvordan stelle de føre vinteren osv

- en gaide på hvordan montere bunn dren
- en gaide på hvordan lime pvc rør
- en gaide på de vanligste filtra som brukes og filtrering metodene inkl sump og skimmer og info om de forskjellige filter mediene ,uv osvv
-en gaide på hvordan gjøre damnen klar for vinteren
- en gaide om fiske hold i dam i Norge
- en gaide om de forskjellige artene av Koi og gull fisk med bilder og navn osv
- en gaide om vann målinger og hva dette betyr og hva det har og si for fisken osv
- en gaide om fiske for bla hva det inneholder og hva som er bra for fiska osv
-hvordan tilrette legge for lek og hvordan ta vare på ynglen hvordan klekke artenia osv
- en gaide på hvordan bygge en hagedam hva man trenger og hvordan man gjør det og forskjellen på en hagedam og en rein koi dam hvordan bygge bekk og fossefall osv

Er et hav Av ting jeg syntes burde hvert på et slik forum som dette det trur jeg hadde generert mange innom forumet og sikkert hjulpet mange både når de har et problem og gjøre så de får minst mullig trøbbel underveis og ville vel og gjøre så fiskene har det bedre mange plasser

Dette burde lages som egne info poster fra foreningen og være låst for kommentarer så det kun er til info

Jeg syntes og en egen tråd til og poste /dele til eks YouTube videoer og egen tråd til. Bilder som man ønsker og dele/diskutere er utrolig mye fint som posten rundt på nettet men blir bare rot og poste det under de kategoriene som er på forumet i dag
Takker for masse gode tips her Hans Ole.
Som du kanskje har sett la jeg ut en artikkel om vinterhold av koi og gullfisk nå nettopp. Dette er jo kanskje som en del av ditt tips (- en gaide om fiske hold i dam i Norge).
Og jeg har noen slike artikler jeg jobber med, men som du sikkert skjønner er det litt jobb bak en slik. Så her skulle jeg ønske meg litt hjelp :)

Som Øivind nevner skjer det mer på facebook sine sider enn våre, på godt og vondt. Mange som ikke gidder/orker poste så mye der fordi det er litt for mange som øser ut feilinfo uten hemninger og uten noen til å stoppe/slette innlegg.
Vi har og skal ha en høy terskel for hva som kan skrives her også, men direkte feilinfo tror jeg vi er ganske flinke til å korrigere, men det skjer heldigvis uhyre sjelden.
Det jeg mener er den største svakheten med facebook er at det er en kommersiell aktør som eier den, og de bryr seg ryggen om en liten forening i Norge.
Noen akvariegrupper har fått merke det. Hele grupper er fjernet uten forvarsel fordi noen har lagt ut fisk for salg. Dette skjer ikke hos oss.
Det er veldig hyggelig at det kommer til nye og ivrige medlemmer som deg Hans-Ole. Jeg lover å skrive ut alle forslagene dine og se hva vi kan gjøre med hver enkelt, men det skjer nok ikke så mye sånn med en gang.
Det tar litt tid både å skriveting og lage youtube videoer, men det er gode ideer, og noen av dem hadde vi på blokka, andre var nye. Så takk igjen. Veldig glad for gode innspill :)

hans-ole

Betalende medlem
Hei Arne jeg forventer ikke at dette er på plass til uka😀 og ja det er mye job med og lage dette Evt men det er vel ikke noe du skal gjøre alene ? Du har vel flere rundt deg i ledelsen i foreningen som kan hjelpe til håper jeg

Mullig jeg forventer mye 😀men som en fersking i hobbyen så er det her jeg helst vil finne info eks om alt det jeg ramsa opp ikke på Facebook og YouTube nettop fordi som du sa er mye feil info ute og går og jeg stoler mere på infoen som Evt hadde stått her 👍trur ikke jeg er alene om det

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Hei Arne jeg forventer ikke at dette er på plass til uka😀 og ja det er mye job med og lage dette Evt men det er vel ikke noe du skal gjøre alene ? Du har vel flere rundt deg i ledelsen i foreningen som kan hjelpe til håper jeg

Mullig jeg forventer mye 😀men som en fersking i hobbyen så er det her jeg helst vil finne info eks om alt det jeg ramsa opp ikke på Facebook og YouTube nettop fordi som du sa er mye feil info ute og går og jeg stoler mere på infoen som Evt hadde stått her 👍trur ikke jeg er alene om det
Neida! Arne er ikke alene.
Vi er jo noen her i styret som har laget noen dammer og har sånn noen lunde greie på hold av fisk og nok kan gi noen gode råd?

Så vi kan jo se om vi kan få laget noe i sammen etter hvert?
Men det er det med å få tid da🤔? Men jeg skal se selv hva jeg kan få til etter hvert?

Arne

Medlem av ledelsen

Neida, som Thore skriver er jeg ikke alene. Men ikke alle er like glad i å skrive, eller har tid.
Men alle som mener de har ett tema de har lest deg litt opp på, eller har egenerfaringer med kan bare ta kontakt så ordner vi med å få lagt det ut som en artikkel. Eller om man ønsker litt hjelp med skrivingen så kan vi sikkert få til noe :)

hans-ole

Betalende medlem
Neida, som Thore skriver er jeg ikke alene. Men ikke alle er like glad i å skrive, eller har tid.
Men alle som mener de har ett tema de har lest deg litt opp på, eller har egenerfaringer med kan bare ta kontakt så ordner vi med å få lagt det ut som en artikkel. Eller om man ønsker litt hjelp med skrivingen så kan vi sikkert få til noe :)
Jeg kan ikke hjelpe deg med dette da min kompetanse ikke er så god og heller ikke skrive kunnskapene dessverre det er når man blir eldre man skjønner at man skulle følt med på skolen 😀

Topp